actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2012, 08:40
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
D-Day voor Ford Genk

Vanmorgen om 9 uur maakt de Ford-directie op een bijzondere ondernemingsraad bekend wat er met de fabriek in Genk gaat gebeuren. Wordt het een drama? Meer dan 1.000 ontslagen door het terugschroeven van de productie naar één shift. Of wordt het een ramp? Sluiting van Ford Genk en het verlies van meer dan 10.000 banen.


De directie van Ford nodige de vakbonden maandag uit voor de bijzondere ondernemingsraad. Die mededeling kwam er als een donderslag bij klare hemel. De bonden tastten volledig in het duister. Dat er negatief nieuws zal volgen, lijkt haast een zekerheid.

Want de speculatie over de toekomst van Ford Genk - meermaals werd bericht dat de fabriek zou worden gesloten - was een maand voordien immers gaan liggen.

Mondeo en investeringen

De vakbonden hadden in september nog de bevestiging gekregen dat Genk vanaf oktober 2013 de nieuwe Mondeo zou mogen bouwen. En de Europese directie beloofde ook dat geplande investeringen er zouden komen.

Maar nu vrezen de 4.300 werknemers dus opnieuw voor hun baan. Zo berichtte de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung dat bedrijfsbronnen bevestigden dat Ford de fabriek indien mogelijk eind 2013 zal sluiten. Ook persbureau Reuters bracht onheilspellende berichten over de Genkse fabriek.

De werknemers en hun duzienden collega's bij de vele toeleveranciers wachten dus met een bang hart af wat de Ford-directie aan de vakbonden zal meedelen op de bijzondere ondernemingsraad.

Aan de fabriekspoort zullen werknemers en vakbonden met spanning wachten op de uitkomst van de vergadering.


Bron : Gazet van Antwerpen 24/10
Mening:
Ik denk dat dit duidelijk is , dit is een ramp voor Vlaanderen, meer werklozen zijn extra kosten voor het land. In verband met werkloosheidsuitkeringen enzoverder. Om nog maar te zwijgen over de miserie voor de gezinnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2012, 09:30
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105

Ford-fabriek in Genk gaat dicht eind 2014


De fabriek van Ford in Genk gaat dicht eind 2014. Dat is bekendgemaakt op de bijzondere ondernemingsraad vanmorgen. De 4.700 werknemers verliezen hun baan. Daarmee is het zwartste scenario dat voorlag werkelijkheid geworden.

Zoals verwacht hebben de werknemers van Ford Genk slecht nieuws gekregen. Er waren een heel aantal mogelijke scenario's: van afvloeiingen over een geleidelijke afbouw tot een volledige sluiting. Het is dus dat laatste geworden en wel op korte termijn. Binnen de 2 jaar stopt het werk in Genk. De constructie van de huidige modellen loopt dan ten einde.

De 3 beloofde nieuwe modellen: S-max, Galaxy en Mondeo, komen dus niet naar Limburg. Nochtans was dat recent nog beloofd door de directie. Voor de werkgelegenheid in de regio is het een zwarte dag. Naast de 4.700 werknemers van Ford die hun baan verliezen, komen ook de meer dan 5.500 jobs bij de toeleveranciers in het gedrang.

Bron: www.deredactie.be

Mening: Ik denk dat dit nieuws wel te verwachten was. Na alle onrustwekkende berichten die de wereld rond gingen, kon men wel denken dat de fabriek zou sluiten.
Wat natuurlijk niet betekend dat ik dit niet erg vind. Het is een ramp voor de werknemers die nu op zoek moeten naar een nieuwe job. Hopelijk helpt Ford hen erbij om iets nieuws te vinden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th October 2012, 10:28
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Dit zijn echt rampen. Zoals Jonas al zei, zowel voor ons land als voor de gezinnen zelf.
Hopelijk vinden deze mensen snel weer een job, al zal dit niet evident zijn, aangezien vandaag 4700 werknemers op straat werden gezet.
Op momenten als deze is de economische crisis een slag in het gezicht van velen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th October 2012, 11:45
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Het sluiten van de fabriek in Genk komt niet als een donderslag bij heldere hemel, maar is toch een klap voor ons land. Zeker de manier waarop. Vandaag is het dag op dag 50 jaar geleden dat de eerste steen aan de fabriek werd gelegd. Stel je voor ... Je bent 50 jaar gehuwd met iemand en op de huwelijksverjaardag moet je op het feest zelf de echtscheidingsakte voorlezen, want je partner komt gewoon niet opdagen. Zo is het hier ook gegaan. De Europese leiders stuurden gewoon hun kat en de eigen top hier in Genk moest zélf de sluiting voorlezen. Deze namiddag is er overleg met minister-president Peeters en premier Di Rupo. Hopelijk kunnen zij nog wat uit de brand slepen, maar ik denk dat het schip al verdronken is. Met de 3,5 miljard aan besparingen in het vooruitzicht, bijna 6000 werklozen op één dag, zijn de vooruitzichten bijzonder somber. Het einde van de crisis is nog niet in zicht.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th October 2012, 12:03
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Mijn papa werkt op Ford en ondanks dat hij het allang had zien aankomen, bleef hij toch nog hopen. Het is inderdaad een slag in het gezicht om te weten dat je nog maar kan blijven werken tot eind volgend jaar, ondanks de beloften van de directie met betrekking tot de nieuwe modellen. Jarenlang heeft Ford Europa de slechte cijfers van Ford Amerika kunnen rechttrekken, en nu Ford Europa het slechter doet, laat Amerika de boel vallen.
Ik vind dit heel erg voor alle arbeiders en gezinnen die getroffen zijn. Zeker de gezinnen waar beide ouders op Ford werken of waar de arbeider op Ford als enige kostwinner geld in het laatje brengt, is dit een regelrechte ramp.
Ik hoop dat de vele ontslagen snel een andere job vinden, al lijkt me dit geen makkelijke opdracht in deze tijden van crisis.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 24th October 2012, 16:55
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Op de radio hoorde ik een reactie van een vrouw die teneergeslagen was. Zij werkte bij Ford Genk, haar man ook. Ze hebben samen 6 kinderen. Op één dag verliezen zij beiden hun job, en hun kinderen misschien zo wel hun toekomst. Dit nieuws valt gewoon voor niemand te relativeren.

Ik schrok erg van het aantal jobs die werkelijk in gevaar komen. 5.500 werknemers van toeleveranciers leven nu nog in onzekerheid.

Wat wel zeker is, is dat onze werkloosheidscijfers een flinke klap zullen krijgen door dit voorval en dat het laatste zeker nog niet gezegd is.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 24th October 2012, 18:04
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Dit is inderdaad verschrikkelijk nieuws voor de werknemers.

De sluiting is dus voornamelijk te wijten aan de overcapaciteit van het bedrijf. Het was echter al veel jaren dat ze problemen hadden. Zo moesten de werknemers geregeld gaan doppen en hadden ze te kampen met tijdelijke werkloosheid. Uiteindelijk heeft men moeten beslissen en helaas heeft men gekozen de vestiging in Genk te sluiten. Heel jammer dat het uiteindelijk een Belgische vestiging moest worden.

Even terzijde, ik vind dat een landje als België zich beter nog meer en meer zou fixeren op de KMO's. Wij kunnen niet opboksen tegen grote multinationals van andere grote landen.
De globalisering heeft wel meer nadelige gevolgen. Op de duur zijn Belgische bedrijven grotendeels in de handen van buitenlandse aandeelhouders, en deze zijn niet bezig met het welzijn van de werknemers, maar zijn puur op winst gericht. Niet dat de Belgische CEO's en dergelijke niet 'money-minded' zijn, maar het is toch absurd dat bijvoorbeeld een Belgisch bedrijf als Telenet nu quasi geheel in handen is van een Amerikaans bedrijf (Liberty Global).
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 25th October 2012, 20:49
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Dit is echt verschrikkelijk nieuws, niet alleen voor de werknemers maar ook voor heel België. Allereerst heb ik echt te doen met de werknemers en hun gezinnen. Zij hebben zich jaar en dag hard ingezet voor de fabriek en nu krijgen zij van de ene op de andere dag dit te horen. Waarschijnlijk zagen ze het wel aankomen maar dit blijft toch een zware tegenslag voor elke persoon. Meer dan 5 000 mensen op straat, waar gaan die allemaal werk vinden? Er wordt gesproken om vele op brugpensioen te sturen maar wie gaat dit allemaal betalen? Het is natuurlijk verschrikkelijk voor die mensen maar de andere werkende mensen gaan er ook voor kunnen opdraaien. Tenslotte vind ik het toch ook erg dat het weer België is dat zijn fabriek mag sluiten terwijl er nog andere fabrieken zijn maar dit zal wel zijn redenen hebben zeker...
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 26th October 2012, 14:32
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Zoals Caroline al aanhaalde, ben ik ook tegenstander van het brugpensioen vanaf 50 jaar. Men wil de pensioensleeftijd optrekken en zij zouden dan zo vroeg al op pensioen kunnen? Hier ga ik absoluut niet mee akkoord. Dat deze mensen geholpen moeten worden, is een feit maar de manier waarop kan volgens mij veel beter dan hen op brugpensioen te sturen. Men zou beter dat geld investeren om een speciale groep op te richten bij de VDAB. Laat die mensen in kleine groepjes samenkomen in de Werkwinkel om daar begeleid te worden door een trajectbegeleider. Geef de laaggeschoolden of zij die zich willen heroriënteren de kans om te gaan studeren; of maak desnoods meer geld vrij voor IBO-contracten (opleiding op de werkvloer). Help hen in hun zoektocht naar werk of naar de weg die ze willen inslaan. Maar zet ze alsjeblieft niet op non-actief! De mensen wilden daar zo graag blijven werken. Die mensen kunnen nog werken, geef hen dan toch die kans. Het zal niet gemakkelijk zijn om voor al die mensen werk te vinden, zeker niet in deze tijd maar ik vind dat er wel geprobeerd moet worden en dat ze absoluut niet uitgesloten mogen worden van de arbeidsmarkt (en dan het gevaar lopen dat ze pensioen trekken en daarnaast in het zwart gaan werken).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.