actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2009, 11:17
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
Driekwart jongeren kan niet meer leven zonder internet

Driekwart jongeren kan niet meer leven zonder internet
Het Gentse bedrijf Trendwolves ondervroeg meer dan 26.000 jongeren in Europa naar hun online gedrag. Het resultaat bevestigt het vermoeden: jongeren kunnen niet meer zonder internet. En games vormen steeds vaker de cement van hun online vriendschappen. Dat melden de Concentrakranten.

Trendwolves voerde zijn onderzoek via het internet, maar ging ook in acht Europese steden jongeren aan de tand voelen. "De belangrijkste conclusie is dat internet niet meer weg te branden is. Meer dan 75% geeft aan "niet te kunnen leven zonder internet". En bijna 7 op 10 jongeren noemt het internet als favoriete medium", zegt directeur Maarten Leyts van Trendwolves.

Sociale netwerken
De belangrijkste reden voor die verbondenheid met het web zijn de sociale netwerken. "Die zijn voor jongeren van levensbelang geworden voor de ontwikkeling van hun identiteit. Netwerksites als Facebook, MySpace, Twitter of Netlog zijn de hangplek van nu. Het is de plaats waar jongeren online samenkomen en hun gemeenschappelijke passies delen. De jeugd van tegenwoordig vindt het doodnormaal dat ze 24 uur op 24 connected is. Verbonden met het internet en hun netwerk van vrienden. Noem ze Generatie Y, de generatie waarbij bytes door de aderen stromen."

Opmerkelijkste vaststelling uit het onderzoek is dat jongeren weer belang hechten aan de echtheid van hun vrienden. Meer dan aan de looks. (belga/jv)

Eigen mening:
Het feit dat 75% van de jongeren aangeeft dat ze niet meer kunnen leven zonder het internet, is (naar mijn mening) lichtjes overdreven.
Vooral het gebruik van sociale netwerken (zoals Facebook) hebben een grote inpakt op het leven van een jongeren. Waarschijnlijk zal dit verminderen eens hun pubertijd gepasseerd is.
Iedereen weet wel dat het internet niet meer weg te denken is uit onze moderne samenleving en dat is maar goed ook.
Stel je eens voor dat je telkens als je informatie nodig hebt, je auto of fiets moet nemen om naar de bib te rijden, om daar nog eens een half uur te zoeken wat je nodig hebt, om dan in een lange rij aan te schuiven om je boeken in te scannen en om ze dan waarschijnlijk nog eens te laat terug binnen te brengen ook.
Nee, vandaag de dag moeten we enkel nog ons internet op starten, een kern woord in geven en zo krijgen we een hele lijst informatie over wat we zoeken voor onze neus voor geschoteld. Handig toch.
Ook het opzoeken van een telefoonnummer, het lezen van de krant, het onderhouden van sociale contacten, en het zorgen voor vermaak (spelletjes), is een fluitje van een cent als je over internet beschikt.
Misschien kunnen we toch niet leven zonder dat internet?!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2009, 12:00
Evelien.Peeters Evelien.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Gierle
Posts: 7
Evelien Peeters

Er zijn inderdaad enorm veel kinderen die bijna altijd verknocht zitten aan hun computer. Het wordt over het algemeen dan ook als vanzelfsprekend geacht dat iedereen thuis over computer met internet beschikt. We moeten hier echter mee oppassen, want dit is niet het geval. Het maakt volgens mij de kloof tussen jongeren iets groter. Zij die steeds hun online-relaties in stand houden en zij die dit niet kunnen door gebrek aan internet thuis.
Het leven is er inderdaad wel een stuk handiger door geworden. In een minimum van tijd heb je alle informatie die we zoeken. Een leven zonder internet is voor een stuk ondenkbaar geworden, maar ik vind het jammer dat jonge kinderen ook al zo vasthangen aan het internet. Zij worden op allerlei manieren beïnvloed en komen op te jonge leeftijd in contact met verschillende wanpraktijken.
En dat Facebook en dergelijke vermindert na de puberteit, dat weet ik toch zo niet, kijk maar naar de studenten van onze school, of zitten die nog allemaal in de puberteit?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st October 2009, 12:58
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Citaat:
Orgineel gepost door Evelien.Peeters
En dat Facebook en dergelijke vermindert na de puberteit, dat weet ik toch zo niet, kijk maar naar de studenten van onze school, of zitten die nog allemaal in de puberteit?


Die is raak Evelien, maar je hebt wel groot gelijk...
Heel veel studenten zijn ook nog lid van de sociale netwerken, maar ook een hele hoop volwassenen. Netlog zal wel verminderen als je ouder wordt, maar facebook is niet echt leeftijdsgebonden, het lijkt me eerder een verderzetting van het Netlog-gebeuren.
Internet is een noodzakelijke informatiebron geworden voor oud en klein, en het gebruik daarvan begint steeds op vroegere leeftijd.
Een groot verschil met vroeger en nu is inderdaad dat we maar op 1 knop moeten drukken om alle informatie ter beschikking te hebben, terwijl we vroeger naar de bib moesten. Daaraan gekoppeld kunnen we ook opmerken dat wij onze spreekbeurten en boekbesprekingen vroeger nog allemaal met de hand schreven, terwijl het nu vaak gewoon "copy-paste" is bij veel leerlingen. De teksten zullen vaak slechts diagonaal worden gelezen, waardoor een groot deel van de informatie niet door de leerlingen zal worden opgenomen, maar wel in hun taken terecht zal komen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st October 2009, 20:05
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Citaat:
Het feit dat 75% van de jongeren aangeeft dat ze niet meer kunnen leven zonder het internet, is (naar mijn mening) lichtjes overdreven.


Ik denk niet dat dit overdreven is, integendeel! Als je kijkt naar uw eigen vriendenkring zie je al dat er elke dag online activiteit is. Jongeren kunnen en willen niet meer zonder internet leven. Ik vind 75% zelfs nog weinig! Wie zegt er niet dagelijks: "Even mijn Facebook checken."?
Vastgekluisterd zitten aan de computer is iets van deze tijd en zal alleen nog maar toenemen. En je kan de jongeren het niet kwalijk nemen. Want meer en meer communicatie gebeurt via internet. Dan denk ik maar aan Toledo, edumail,... Wie geen internet heeft dezer tijden, kan niet volgen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st October 2009, 20:25
Sanne.Claes Sanne.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 17
Ik vind 75% precies nog redelijk weinig als je weet dat meer en meer kinderen/jongeren alsmaar vroeger gebruik maken van het internet.
Er kan al heel veel via het internet (informatie opzoeken, chatten, ...), dus het is niet meer dan normaal eigenlijk dan dat er massaal gebruik van gemaakt wordt. Maar toch vind ik dat sommige overdrijven; ze komen thuis van school & zitten online tot ze gaan slapen. Binnenkort wordt er misschien alleen nog maar les gegeven via internet, dan hoeven ze helemaal de deur niet meer uit.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st October 2009, 22:32
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Het internet biedt enorm veel mogelijkheden. Van zoekmachines tot sites om spelletjes te spelen. Natuurlijk wordt er enorm veel gebruik van gemaakt. Het is niet omdat jongeren veel uren achter de computer zitten dat ze steeds met onbelangrijke dingen bezig zijn.

Het is een feit dat er veel wordt gechat, dit is niet voor niets een belangrijke vorm van communicatie onder jongeren. Maar het is toch al een tijdje dat je op school niet meer mee kan zonder internet, laat staan zonder een computer. Taken maken, zaken opzoeken, mailen, ... Het is allemaal sterk geïntegreerd in onze samenleving.

En ik vrees dat we inderdaad niet meer zonder internet kunnen leven.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st November 2009, 00:54
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Ik ben het volledig eens met Bo. Veel jongeren zitten op het internet puur omdat ze het leuk vinden. Toch is het wel een feit dat als je geen computer en internet hebt, je gewoon niet meer mee kan. We worden door de school "gedwongen" om zoveel uur voor de computer te spenderen. Als ik thuis kom van school, start ik de computer op en het eerste wat ik doe is mijn edumail controleren. Dan nog even naar Toledo gaan en dan andere taken voor school doen. Tegen 9 uur (of zelfs 10 uur), kan ik dan even op msn om mijn sociale contacten wat te onderhouden. Zo zit je hele avond dus vol en heb je 3 kwart van je avond voor de pc gezeten!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 6th November 2009, 13:04
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
te afhankelijk van internet

Ik kan best geloven dat 75 % van de jongeren niet meer zonder internet kan en vind dit eigenlijk heel erg. Hun leven hangt eigenlijk voor een groot deel van internet af, net zoals hun sociaal leven.
Er wordt ook vergeten dat niet iedereen toegang heeft tot internet en dat deze mensen dan naast de boot vallen en dit zou dan na een tijd een grote invloed hebben op hun (sociaal) leven.
Ook wanneer jongeren ineens geen toegang meer hebben tot het internet wordt dit als een enorm probleem beschouwd, terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo erg is als ze nog steeds contact hebben met hun vrienden, bv via school.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 6th November 2009, 17:22
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Internet is inderdaad niet meer weg te denken, maar dit heeft niet noodzakelijk alleen maar negatieve consequenties. Natuurlijk brengt het internet gevaren met zich mee, waaronder ouderen die zich voordoen als tieners om een afspraakje uit te lokken.
Daartegenover staat dan het positieve aan internet, namelijk een onbeperkte informatiebron. Jongeren leren informatie verwerken en de echtheid hiervan na te gaan. Gemakzucht is hier wel een gevolg van. Zoals eerder al gezegd moeten jongeren niet telkens naar de bibliotheek rijden om aan informatie te geraken, maar kunnen deze gewoon van het internet plukken.
Iets opzoeken is snel gebeurd, wat voor jongeren wel een motivatie kan zijn om informatie op te zoeken rond een bepaald onderwerp. In zekere zin wordt de nieuwsgierigheid van jongeren geprikkeld.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 11th January 2010, 16:09
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 66
Er zijn inderdaad enorm veel kinderen die bijna altijd verknocht zitten aan hun computer. Het wordt over het algemeen dan ook als vanzelfsprekend geacht dat iedereen thuis over computer met internet beschikt. We moeten hier echter mee oppassen, want dit is niet het geval. Het maakt volgens mij de kloof tussen jongeren iets groter. Zij die steeds hun online-relaties in stand houden en zij die dit niet kunnen door gebrek aan internet thuis.
Het leven is er inderdaad wel een stuk handiger door geworden. In een minimum van tijd heb je alle informatie die we zoeken. Een leven zonder internet is voor een stuk ondenkbaar geworden, maar ik vind het jammer dat jonge kinderen ook al zo vasthangen aan het internet. Zij worden op allerlei manieren beïnvloed en komen op te jonge leeftijd in contact met verschillende wanpraktijken.
En dat Facebook en dergelijke vermindert na de puberteit, dat weet ik toch zo niet, kijk maar naar de studenten van onze school, of zitten die nog allemaal in de puberteit?
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 16th January 2010, 16:50
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Citaat:
Sanne.Brys Stel je eens voor dat je telkens als je informatie nodig hebt, je auto of fiets moet nemen om naar de bib te rijden, om daar nog eens een half uur te zoeken wat je nodig hebt, om dan in een lange rij aan te schuiven om je boeken in te scannen en om ze dan waarschijnlijk nog eens te laat terug binnen te brengen ook.

Boeken en andere informatiebronnen uit de bibliotheek hebben nog steeds een hoger waarheidsgehalte dan bronnen van internet. Hoeveel taken lopen er wel niet in het honderd omdat leerlingen/studenten Wikipedia gebruiken? Je kan internet gebruiken, als je er voldoende kritisch ertegenover staat. Taken puur op het internet gebaseerd, zijn vaak minder correct. Het wordt ook gemakzucht: ‘knippen en plakken’ is geen taak maken. Meerdere bronnen raadplegen is een must voor een degelijke taak.

Citaat:
Sanne.Brys het onderhouden van sociale contacten, en het zorgen voor vermaak (spelletjes), is een fluitje van een cent als je over internet beschikt.

Ook heb ik het moeilijk met ‘sociale contacten’ onderhouden via het internet. Als je ver van iemand woont, zou het nog kunnen lukken denk ik. Maar de ‘honderden vrienden’ via Facebook, noem ik geen vrienden. Contacten moet je ook in het echte leven onderhouden, anders ben je te gemakzuchtig. Je moet tijd en energie van je in vriendschappen steken. Niet een vriend onderhouden door elke dag iets op zijn Facebook te posten.

Citaat:
Anne Van den Bosch Netlog zal wel verminderen als je ouder wordt, maar facebook is niet echt leeftijdsgebonden, het lijkt me eerder een verderzetting van het Netlog-gebeuren.

Ik zie geen verschil tussen Facebook of Netlog, waarom het één 'volwassener' zou zijn dan het andere... Beiden zijn een 'makkelijke' of 'goedkope' manieren om vriendschappen te onderhouden.

Facebook of Netlog kan volgens mij leuk en plezierig zijn, maar niet echt nuttig om je vriendschappelijke contacten te onderhouden.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 18th January 2010, 13:16
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Zoals overal is trop teveel en zijn er een heleboel pro's en contra's...

Om terug te komen op wat Eveline aanhaalt. Facebook op zich zal naar mijn mening ook geen vriendschappen onderhouden. Maar ik merk bij mezelf toch heel goed dat ik dankzij facebook e.d. terug contact op zoek of beter contact houd met vroegere vrienden. De afspraak, samenkomst die daar op volgt, onderhoudt dan het contact, maar facebook was wel de aanzet.

Over het informatiegehalte van internet valt inderdaad te discussiëren. Een heleboel info is onbetrouwbaar, subjectief, onvolledig...
Maar het valt niet te omzeilen dat wij dankzij internet ook aan een heleboel nuttige informatie komen. Zie bv. deze site met onze kritische discussies... (Over het kritische valt inderdaad te discussiëren, maar dat even terzijde )

En om op het punt te komen dat we facebook, netlog... wel ontgroeien: Daar geloof ik weinig van. Wij zijn een generatie die opgroeit met facebook, de generatie die dit niet deed (leeftijd 40 +) is ondertussen zelfs trouwe klant geworden... Wat zouden wij onze rug er dan toe keren?!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.