actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2009, 14:29
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
Nieuwe trend: 'comazuipen'

Een Duits pubermeisje heeft zich op haar dertiende verjaardag in coma gezopen. Melina H. hield een feestje met haar vriendinnen en dronk zich te pletter aan bier en wodka.

Melina had met haar vriendinnetjes afgesproken aan een metrostation in Hamburg. De meiden legden een 'potje' uit en spraken een voorbijganger aan. De passant ging wel even alcohol kopen op vraag van de meisjes en toen begon het zuipfeestje. Na een tijdje moest Melina afhaken. Ze zakte neer op een bank in het park. Haar vriendinnen dronken gewoon stevig door. Getuigen reageerden ontstemd en belden de ambulance. Het feestvarken werd bewusteloos overgebracht naar een ziekenhuis en de agenten verwittigden haar moeder. Het comazuipen is een echte rage geworden in Duitsland en het zijn steeds vaker meisjes die zich te pletter drinken, schrijft Bild. (vsv)
www.HLN.be

Sensationeel nieuws dat toch wel enige discussie teweeg brengt en een schreeuwende boodschap bevat. Waar gaan we met onze maatschappij naar toe als 13-jarige 'kinderen' zich in coma gaan drinken .. als amusement?
Dit gebeurt niet enkel in Duitsland maar ook bij ons. Ik ga zelden uit, maar als ik eens naar een fuif ga dan zie ik vaak kinderen van 14-15 jaar, soms zelfs jongeren die helemaal 'bezopen' zijn. Je hoeft de tv nog maar op te zetten en we zien gelijkaardige programma's (denk dan aan .. 'We like to party') waardoor het gedrag nog eens extra aangemoedigd wordt.
Naar de jongeren toe denk ik dat de opvoeders extra moeten optreden, aangezien er geen consequenties tegenover staan.
Door de alcohol sterven hersencellen af, waardoor je cognitieve problemen krijgt. Bvb. dementie. In Groot-Brittannië is hier onderzoek naar gedaan waaruit bleek dat 1 op 4 van 700.000 gevallen van dementie veroorzaakt wordt door alcohol.
Ter illustratie een beeldfragment van het comazuipen:
Klik!

Verontrustend. Ik hoop dat dit een waardevolle boodschap is naar alle (toekomstige) ouders en opvoeders.
__________________
“Waar fundamentele ethische waarden in het geding zijn, moet de godsdienst voor de ethiek wijken.”
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2009, 00:40
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Gewoon verschrikkelijk! Het filmpje al helemaal.. Niet erg aangenaam om zo te zien. Al zeker niet als je weet dat het gewoon voor de 'fun' is.
Om op het artikel te reageren: ik kan er al helemaal niet bij dat een man voor zo'n jonge meisjes drank gaat halen.. Daar stel je jezelf toch vragen bij? Je ziet zelf toch ook dat deze meisjes nog veel te jong zijn?? Echt onbegrijpelijk..
Al is het natuurlijk niet volledig de schuld van de man, ook de meisjes gaan hier veel te ver in. Maar wat wil je nu ook op je 13 jaar.. Je beseft volgens mij nog niet half welke gevolgen dit met zich mee kan brengen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2009, 11:23
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Het befaamde 'binge drinking', wat vooral in Engeland toch al een hele tijd een "rage" is. Waarom je als tiener (of als volwassene even goed) zo maar even een paar flessen sterke drank achterover kapt (want kappen is het) met als hoofddoel jezelf van de wereld te drinken, ik kan er niet bij.

Een vriend van mij werkt op de spoeddienst van een ziekenhuis. Hij vertelt wel dat dit ook bij ons meer en meer voorkomt. Zo kwam hij ooit af met een verhaal over een meisje dat zich op haar kamer had opgesloten om vervolgens 2 flessen gin te zwelgen. Het meisje was op de rand van de dood verzeild geraakt.

Misschien is een sensibiliseringscampagne gepast? Alhoewel het nut hiervan niet altijd even duidelijk is. Misschien heeft het zelfs een omgekeerd effect. Het is en blijft een probleem dat niet op 1-2-3 op te lossen valt. Ik vrees ook dat zulke situaties meer en meer gaan voorkomen. Strengere controle op alcoholverkoop bij -16 (en -18 jarigen) lost maar een klein deeltje van het probleem op. Een 18-jarige vriend kan alles gaan kopen. Er zijn ook evengoed mensen van boven de 18 die aan het comazuipen meedoen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2009, 16:07
jan voorspoels jan voorspoels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: NIJLEN
Posts: 91
Dit fenomeen overgewaaid uit Engeland inderdaad bestaat nu al wel enkele jaren en is zelfs al zeker meer dan 5 jaar in de media! Het is een zeer ernstig probleem. Maar wat is hier de oplossing voor? Strengere wetten? Waar ligt de grens? Allemaal zeer moeilijke vragen voor mij aangaande dit onderwerp.

Het zal een probleem zijn dat nog niet snel opgelost zal zijn denk ik zo!!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th May 2009, 21:23
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Vreselijk dat filmpje! En het verhaal ook...
En dan te zeggen dat alcohol eigenlijk een 'genotsmiddel' is. Ik zie 'de fun' er niet van in om je in een coma te zuipen. Stoerdoenerij? Goh, mij kwam het meer over als jezelf belachelijk maken op het internet en flink wat hersencellen afmaken. (Al hadden deze mensen misschien niet zoveel hersencellen om mee te beginnen...)
Die jongen in het filmpje kwam er nog goed vanaf. Ik vreesde het ergste toen ik de omstaanders hoorden zeggen 'Turn him over, turn him on his side!'. Om hem vervolgens te doen stikken in zijn eigen braaksel? Het klinkt misschien grof, maar zo had het kunnen eindigen. Diegenen die op de spoed belanden zijn nog diegenen waarbij bijstaanders wisten wat te doen, wisten dat er hulp nodig was. Ik kan me inbeelden dat het nog erger afloopt met heel wat jongeren (en anderen) die zich met zo'n belachelijke dingen bezig houden. Een kleine (misschien arrogante) boodschap aan de 'binge drinkers': get a life!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th May 2009, 23:22
Hanne.Van.Rooy Hanne.Van.Rooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Lille
Posts: 70
ik denk ook dat drinken en te veel drinken een fenomeen van alle tijden is. Alleen leven wij in een maatschappij waarin het steeds meer en heftiger moet zijn. Pubers willen hun oudere broers, ouders, andere pubers overtreffen en gaan dus telkens een stapje verder. Op zich is dit geen ramp maar wanneer het drinken eindigt met een coma lijkt het mij echt wel te ver gaan. Eens jongeren deze grens overschreden hebben, lijkt het mij wel tijd dat de ouders van deze pubers grenzen stellen en er voor zorgen dat deze deze naleven. 1 keer zo ver gaan is niet goed maar ja, het meerdere malen in coma terechtkomen lijkt me een serieus gebrek aan opvoeding en zelfdiscipline.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 20th May 2009, 07:57
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Erg dom van die man om drinken te gaan halen voor zo'n jonge meisjes. Er staat niet voor niets een leeftijd op alcoholische dranken!
Verder vind ik dat comazuipen behoorlijk eng!! Ik heb al een tweetal keer iemand afgevoerd zien worden en dat is afschuwelijk om te zien.
Ik zou vooral eens willen weten waarom men hier aan meedoet. Waar zit 'de fun' hier in dit gevaarlijke spel?!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 20th May 2009, 09:09
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Het schandaligste van al vind ik toch wel die voorbijganger die alcohol gaan kopen is voor die meisjes.
Maar langs de andere kant moeten we de jeugd hierover toch wel informeren. Sommigen vinden het gewoon 'cool' en doen mee om erbij te horen.
Misschien ook hier projecten rond maken zoals er ook zijn rond roken en pesten...?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.