actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2016, 20:46
Laura.V*ndenborne Laura.V*ndenborne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Vroedvrouwen: "Natuurlijke bevalling juiste keuze bij gezonde zwangerschap"

"Als een vrouw zich in een gezonde zwangerschap bevindt, is een natuurlijke bevalling, wanneer de tijd er rijp voor is, nog altijd de juiste keuze", zeggen de Vlaamse vroedvrouwen. "Want keizersnedes hebben een negatieve invloed op de gezondheid van moeder en kind en zijn enkel aangeraden als de gezondheid van moeder en/of kind in gevaar komt."

De Vlaamse Beroepsorganisatie van Vroedvrouwen (VBOV) reageert zo op de berichtgeving in verschillende kranten dat artsen "te vaak onnodige keizersnedes uitvoeren".

Zorgverleners hebben de opdracht te observeren of het bevallingsproces normaal verloopt, maar de gouden raad is om zo weinig mogelijk in te grijpen", stelt Joke Muyldermans, de voorzitter van de VBOV. Een goede samenwerking tussen de verschillende zorgverleners kan het aantal keizersnedes op vraag verminderen.

"Ouders dienen te beseffen dat een keizersnede niet zomaar een minimale ingreep is, maar een buikoperatie die goed overwogen moet worden en niet op aanvraag kan worden uitgevoerd. De vraag naar een keizersnede moet gepaard gaan met een uitgebreid gesprek waarin samen met de ouders gezocht wordt naar andere oplossingen in plaats van 'de clean cut'", aldus Joke Muyldermans.

Een goede samenwerking tussen vroedvrouwen en gynaecologen is nodig om een sensibilisering op gang te brengen met als doel 'de normale bevalling' meer kansen te geven", vindt VBOV. "Investeren in 'demedicaliseren' kan voor de overheid een goede return on investement opleveren. Studies hebben aangetoond dat persoonlijke begeleiding van vrouwen 'in arbeid' de medicalisering doet verminderen."

Bron: De Redactie, Vroedvrouwen: "Natuurlijke bevalling juiste keuze bij gezonde zwangerschap", 8/11/2016, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2815059

Eigen mening:
Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen opteren voor een keizersnede enkel omdat het hen beter uitkomt. Enkel de gynaecoloog mag beslissen over een keizersnede wegens medische redenen.
Een keizersnede is een chirurgische ingreep waar verschillende risico's aan verbonden zijn. Waarom zouden we voor deze risico's opteren als het niet nodig is? Je gaat toch niet de gezondheid van uw kind en uzelf op het spel zetten omdat die dag voor u beter uitkomt.
Kiezen voor een natuurlijke bevalling heeft ook zijn voordelen. Je beleeft de bevalling intenser en je herstelt ook sneller.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2016, 09:58
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Ik vind het verbazingwekkend dat keizersnedes praktisch op bestelling worden gedaan. Je gaat toch ook niet naar de dokter zegt "ik wil nu een openhartoperatie". Een keizersnede is net als een openhartoperatie echt wel een operatie waaraan ook een hele hoop risico's verbonden zijn. In het belang van de zowel moeder als kind vind ik dan ook dat de dokters moeten wijzen op de risico's die zo'n ingreep met zich mee brengt. Naar mijn mening moeten de dokters eigenlijk zelfs nog verder gaan dan gewoon wijzen op de risico's. Dokters zouden zulke ingrepen enkel mogen uitvoeren indien er een medische reden voor is. Al miljoenen vrouwen zijn ons voorgegaan en zijn op een natuurlijke manier bevallen, waarom zou de huidige generatie dit dan niet meer kunnen? Zijn we zo bang van pijn geworden dat we liever in ons laten snijden en een paar uur doorbijten? Of bepaald tijd zo hard ons leven dat baby's vanaf nu op bestelling moeten komen? Ik vind deze tendens echt spijtig want ik ben er van overtuigd dat alles zijn natuurlijke gang laten gaan nog altijd het beste is, zowel voor de moeder als voor het kind.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2016, 17:29
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
Ik ben het volledig eens met wat Amina en Laura zeggen. Het lijkt mij ook niet meer dan normaal dat het het beste is om te luisteren naar je lichaam en je probeert om alles zo natuurlijk mogelijk te laten gebeuren.
Het is wel zo dat de dag van vandaag alles snel en zonder al te veel moeite/moeilijkheden moet verlopen. Ik heb een tijdje geleden een documentaire gezien over vrouwen die hun keizersnede ook echt op voorhand ingepland hadden. Hierdoor wisten ze perfect wanneer en hoe ze zouden bevallen. Ik vind dit vrij ver gaan en ben ook voorstander van alles zijn gang te laten gaan. Langs de andere kant begrijp ik wel dat de zekerheid en soort van 'controle' in deze tijd, waar tijd een belangrijke rol speelt, redenen zouden kunnen zijn om eventueel toch de voorkeur te geven aan een keizersnede. Al bij al denk ik dat het soms niet slecht is om een klein stapje terug te zetten. In dit geval, de iets moeizamere weg te kiezen in plaats van meteen naar een keizersnede te grijpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.