actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2013, 10:13
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Mark Eyskens: 'Geef elke kiezer meerdere stemmen'

Mark Eyskens: 'Geef elke kiezer meerdere stemmen'
vrijdag 10 mei 2013 om 08u28
Om België van zijn extremistische demonen los te rukken, roept Marc Eyskens op om de stemprocedure in België grondig te wijzigen.

Voormalig premier Mark Eyskens (CD&V) wil komaf maken met de gouden regel van de parlementaire democratie: één stem per kiezer. ‘Het huidige systeem garandeert de gelijkheid tussen elke kiezer, maar het is een zeer rudimentaire, zelfs primitieve manier van stemmen’, zegt Eyskens in Le Vif.

‘De kiezer beschikt slechts over een enkele stem om te kiezen tussen verschillende politieke partijen. Een enkele stem om te kiezen tussen tientallen kandidaten die allemaal tal van oplossingen voorstellen, dat is weinig. De kiezer is vaak een stuk genuanceerder. Het algemeen enkelvoudige stemsysteem laat de kiezer niet toe om de intensiteit van zijn voorkeuren uit te drukken en zijn electoraal gedrag te verfijnen. ‘

Eyskens stelt daarom in Le Vif voor om aan elke kiezer meerdere stemmen toe te wijzen. Tien, vijftien, twintig stemmen, over het aantal valt te discussiëren, aldus Eyskens. ‘Het staat de kiezer vrij om zijn stemmen toe te wijzen aan een enkele lijst of aan een enkele kandidaat of ze te verdelen tussen verschillende kandidaten of verschillende kandidaten’, legt Eyskens uit.

Volgens de minister van Staat, die onlangs zijn 51ste boek 'Macht en gezag' uitbracht, laat dit zogenaamde ‘puntstemmen’ de kiezer toe om zijn voorkeuren te intensifiëren. 'Uit een studie van de Amerikaanse universiteit Harvard blijkt dat het merendeel van de stemmen met dit systeem richting centrum beweegt. Een dergelijke evolutie kan de neiging naar demagogie, populisme en nationalisme een halt toeroepen en het compromis laten terugkeren. De democratie zal aan stabiliteit winnen.‘ (TE)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/m...00298655171.htm

Eigen mening: Volgens mij heeft Mark Eyskens zijn voorstel van meer stemmen per persoon zowel voor- als nadelen. Het is inderdaad zo dat de kiezer tussen een aantal partijen te kiezen heeft en daaruit nog eens uit een tientallen kandidaten. Het zou goed zijn mocht hij in plaats van één naam misschien twee of drie namen aanduiden. Zelf zou ik het vreemd vinden mocht je bijvoorbeeld twee partijen aanduiden en dan per partij nog eens vijf namen bijvoorbeeld. Ik denk dat dit het doel van onze parlementaire democratie weg haalt. Daarnaast duurt het nu al redelijk lang voor de stemmen geteld zijn, wat gaat dat zijn moesten we nog meer namen aan kunnen duiden?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2013, 16:04
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Achter de redenering van Eyskens schuilt zeker waarheid. Ik heb al een aantal keer moeten stemmen en telkens opnieuw overheerst twijfel tot ik in het stemhokje sta. Deze twijfel is bij mij net zo sterk aanwezig omdat ik slechts één stem mag geven. Meestal schommelt mijn visie en voorkeur tussen twee partijen, waardoor ik het moeilijk vind om dan aan één van de twee mijn stem te geven.

Wat de minister van Staat hier aanhaalt, lijkt me ook wel wezenlijk. Waarschijnlijk zullen de resultaten dan meer centrumgericht worden. Doorgaans zijn er weinig mensen die het volledig eens zijn met alle standpunten van een partij, waardoor het goed mogelijk is dat er zowel van links als van rechts wat wordt geplukt.

Moeilijke kwestie, maar stof om over na te denken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.