actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2015, 13:43
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Geannoteerde editie Mein Kampf vanaf januari te koop in Duitsland

Een nieuwe editie van het boek dat de ideeën van dictator Adolf Hitler weergeeft, Mein Kampf, verschijnt in januari in de Duitse winkelrekken. De versie zal voorzien zijn van duizenden verklarende aantekeningen.

Voor de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog zal het boek van Adolf Hitler als een geannoteerde versie verschijnen in Duitsland. Dat meldt de uitgeverij van het boek. De dictator schreef het boek in 1924 toen hij in de gevangenis verbleef na een mislukte staatsgreep.

Het autobiografisch verhaal werd aangevuld met ongeveer 3.500 aantekeningen en zal in totaal 1.948 pagina’s tellen, verdeeld over twee volumes. De eerste oplage zal beperkt zijn tot 4.000 exemplaren.

De plannen om de nieuwe versie van Mein Kampf te publiceren, ontvingen veel kritiek. Voornamelijk Joodse bevolkingsgroepen waren niet te spreken over die beslissing. Ze geloven dat het boek gevaarlijk is en menen dat het nooit meer geprint, noch gepubliceerd mag worden.

Verantwoordelijken van het project reageren door te stellen dat ‘de herpublicatie van het verhaal, aangevuld met commentaar van experten, bedoeld is om de mythe te doorbreken’.

‘Het is niet zomaar een bron voor de studie van de ideologie van de nazi’s’, klinkt het. ‘Het is ook een symbool en het is een van de laatste overblijfselen van het Derde Rijk.’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151202_02000561

Mening
Ik was verbaasd om dit te lezen. Ik denk dat de holocaust en erover spreken nog steeds een enorm gevoelig onderwerp is. Zeker voor mensen die zelf getroffen zijn door deze genocide of erger nog, ze hebben overleefd na jaren te vrezen voor hun leven.

Om enige nuance aan het artikel te geven. 'Het draait zuiver om de historisch waarde' is het punt dat de uitgeverij probeert te verdedigen. Je kan zeker niet ontkennen dat de holocaust een deel uitmaakt van onze geschiedenis (is het zelfs geen misdaad om dat te doen?), maar dat betekent niet dat we de ideologie waaruit 'Het Derde Rijk' is ontsprongen zomaar moeten publiceren of zelfs toelichten. Ik geef zeker toe dat Hitler een geniaal politicus was. Hij bespeelde de massa en kwam aan de macht met een plan om Duitsland zowel economisch als cultureel een grootmacht in Europa te maken. Daar plukken we vandaag nog steeds de vruchten van. Ik denk echter niet dat mensen het boek daarvoor zouden kopen, noch dat ze er veel over zouden vinden.

Zo'n boek kan het onderwerp misschien minder gevoelig maken. Door erover te praten en het in de media te brengen, maak je het onderwerp meer bespreekbaar. Dat kan er toe leiden dat mensen minder snel Duitsland zullen associëren met de holocaust. De inhoud van het boek staat daar wel volledig los van. Met dit onderwerp spelen de auteurs en de uitgever met een gloeiend heet vuur.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2015, 14:35
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Ieder jaar vindt deze discussie weer plaats bij de zoveelste uitgave van het boek. We spreken steeds zo nobel over de kracht van het geschreven woord, maar het zou nogal naïef zijn om te denken dat dit nooit misbruikt kan worden.
Is dit een excuus om censuur toe te passen? Naar mijn mening niet.

Ik ben wel voorstander van het uitgeven van een geannoteerde versie van Mein Kampf. De nadruk ligt dan ook op geannoteerd; Mein Kampf is reeds eenvoudigweg als pdf te downloaden. Het doorbreken van presente mythes lijkt me ook wel broodnodig, onze kennis over Hitler beperkt zich vaak tot het ene feit dat stelt dat hij de joden al bij al niet zulke toffe peren vond. Een meer grondig inzicht in zijn systematisch denkpatroon is van onnoemelijk grotere waarde. Geschiedenis leert ons veel meer wanneer we uitvoerig aanleidingen tot misstappen bestuderen en ons niet louter beperken tot de veralgemening van een zwarte bladzijde uit ons verleden.

Ik ben overigens erg sceptisch over de gevaarlijke aard van het boek. Mein Kampf was bij aanvang een erg onpopulair boek, het was pas bij de Hitlers verheffing tot kanselier dat het enigszins opgemerkt werd, wellicht omdat Hitler aanzienlijk meer charisma bezat als demagoog tijdens het spreken dan tijdens het schrijven. Van de kleine fragmenten die ik heb gelezen, valt wel erg duidelijk af te leiden dat Hitler ontzettend saai, moeilijk en langdradig zijn boek heeft samengesteld. Zelfs het aantal passages die onmiskenbaar genocide aanmoedigen (en deze zijn wel kennelijk aanwezig) zijn nogal gering in vergelijking met het aantal passages gewijd aan zijn obsessie voor WO I.
Antisemitisme is duidelijk één van de hoofdthema's in dit boek, maar de hallucinante wijze waarop Hitler dit uitzet heeft dezendagen vermoedelijk niet dezelfde overtuigingskracht als weleer.


Ik zie zeker het standpunt in dat stelt dat het boek mensen die neigen naar het nazisme kan aanmoedigen, al vermoed ik wel dat dit soort zwakzinnige mensen het na 5 zinnen opgeeft vooraleer hun avontuur in het vertrouwde boek 'Waar is Waldo?' verder te zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.