actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 16:34
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Standard-fans choqueren: "Charleroi is de stad van Marc Dutroux"

De Waalse derby tussen Charleroi en Standard liep zondag al danig uit de hand, maar uit beelden die nu opdoken bleken de Standard-fans zich nog een tikje meer misdragen te hebben dan eerst gedacht. Zo scandeerden de bezoekende supporters tijdens de wedstrijd meermaals "Charleroi, c'est la ville de Marc Dutroux" ("Charleroi is de stad van Marc Dutroux"). Dat blijkt uit een video op Facebook.

De competitiewedstrijd tussen Charleroi en Standard van afgelopen zondag begon al met vertraging nadat de Standard-fans vuurpijlen ontstaken, werd tien minuten voor het einde gestaakt nadat Charleroi-doelman Penneteau bestookt werd met voetzoekers, en na afloop kreeg Jelle Van Damme tijdens een tv-interview een object naar het hoofd geslingerd. De Luikse club gaf zelf al aan dat het de bewuste fans zal straffen, en ook Charleroi heeft klacht ingediend. Mogelijk moeten de Rouches een wedstrijd achter gesloten deuren afwerken.

Het incident doet denken aan de finale van de Franse Ligabeker in 2008, toen de fans van PSG hun tegenstanders van Lens viseerden met een spandoek met het opschrift 'Pedofielen, werklozen, incestueuzen'. Het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken liet daarop een beruchte supportersclub van PSG ontbinden, vijf supporters kregen een stadionverbod en boetes van 300 tot 600 euro.

Het gruwelhuis van Dutroux in Marcinelle, een deelgemeente van Charleroi, werd na het proces gekocht door de stad en gesloopt.

Bron: Het Nieuwsblad (28/10/2015): http://www.nieuwsblad.be/sportwerel...151028_01942915

Mening: Uiteraard is deze zoveelste kapoenenstreek van Standard geen erg maatschappelijk relevant nieuws, maar ik wil dit artikel wel gebruiken om de problematiek rond hooliganisme en voetbalfans in het algemeen aan te kaarten. Ik erger mij er dood aan hoe dit soort supporters zichzelf bestempelt als 'grootste fans' van de ploeg en het voetbal op zich om dan, tijdens het supporteren, alles in het werk te stellen om de eigenlijke wedstrijd op zoveel mogelijk manieren te verpesten. Onder het mom van 'supporteren', vallen zij niet alleen supporters van de andere ploeg lastig (wat ik nog ergens zou kunnen begrijpen), maar verpesten zij het spel voor iederéén door dingen op het veld te gooien, te vechten en aandacht te trekken met belachelijke spandoeken en verschrikkelijk kwetsende liedjes.
Ik kan er niet bij hoe iemand zich oprecht een fan van een ploeg kan noemen om dan deze ploeg een hoop last te bezorgen tijdens de wedstrijden. Ik kan er evenmin bij hoe deze 'supporters' hier telkens ook mee weg lijken te komen. Uiteraard is er al eens een stadionverbod of een boete, maar in mijn eigen omgeving blijkt dat dit amper serieus wordt genomen. Als ik naar de tennis ga kijken en ik gooi vuurwerk naar één van beide spelers, denk ik niet dat ik er van af kom met het vriendelijke verzoek om twee maanden lang geen wedstrijden meer bij te wonen of een boete van een paar honderd euro.
Ten slotte vind ik dat ook de voetbalploegen zelf veel harder moeten ingrijpen. Standard (maar ook bijvoorbeeld 'den Antwaarp', die bekend staan om hun enthousiaste hooligans) moet duidelijk maken dat hooligans géén fans zijn, maar vandalen die het spel voor iedereen verpesten en hun ploeg allesbehalve steunen door hun gedrag. Wanneer hooligans zich niet langer kunnen verschuilen achter de naam 'fans', hoop ik dat dit soort schandalige acties ook veel minder zullen voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.