actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 08:02
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
‘Enkelband voor partner met losse handjes moet verdwijnen’

‘Enkelband voor partner met losse handjes moet verdwijnen’

N-VA-kamerlid Kristien Van Vaerenbergh heeft een wetsvoorstel klaar om de straf na partnergeweld te verhogen. Dat moet vermijden dat de gewelddadige partner met een enkelband naar huis wordt gestuurd.

De vorige regering besliste dat bij alle delicten met straffen tot zes maanden de voorlopige hechtenis wordt omgezet in een enkelband. Dat betekent dat de beschuldigde in afwachting van een vonnis thuis met een enkelband zit.

Ook partnergeweld valt onder deze regeling. Dat leidde tot de absurde situatie waarbij de dader na de vaststelling van de feiten onder dak bij het slachtoffer bleef, in afwachting van een uitspraak door de rechter.

Niet geschikt

Daar moet het N-VA-wetsvoorstel verandering in brengen. Volgens het voorstel wordt de strafmaat van zes maanden naar een jaar opgetrokken. Daardoor zou de regeling met de enkelband vervallen. Bovendien bestaat de mogelijkheid de pleger onder aanhoudingsmandaat te plaatsen, waardoor politie en parket meer tijd krijgen en dus niet meer meteen moeten beslissen over een huisverbod.

‘We hebben zeker niets tegen de enkelband. Maar bij de toepassing ervan moet gekeken worden naar de omstandigheden en deze is zeker niet geschikt voor familiaal geweld’, zegt Van Vaerenbergh aan onze redactie.

Ook overtredingen van het huisverbod worden in het wetsvoorstel strikter aangepakt.

Cijfers

Intrafamiliaal geweld blijft een groot probleem in de samenleving. In 2014 werden in ons land 51.040 feiten van intrafamiliaal geweld door de politie geregistreerd. Het grootste deel daarvan (38.162 gevallen) speelde zich af binnen het koppel. Daarbij ging het 19.842 keer om fysiek geweld en 18.320 keer om psychisch geweld. In drie op de vier gevallen is de man de dader van dit geweld binnen het koppel.

Uit de cijfers van het openbaar ministerie blijkt dat door de parketten in 2013 61.028 feiten van echtelijk geweld werden geregistreerd waarvan 24.550 voor opzettelijke slagen en verwondingen.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 28/10/2015)

Mening
Heel erg schrijnend vind ik dit. De 'gewelddadige' partner samen zetten met de partner die het geweld moet ondergaan. Ik vind het dus een goed voorstel van N - VA dat de 'gewelddadige' partner langer in de gevangenis moet zitten en hierdoor geen enkelband kan verkrijgen. Tevens vind ik het maar akelig om te weten dat het kan zijn dat de 'gewelddadige' partner misschien een huisverbod krijgt. Als de 'gewelddadige' partner langer vastgehouden wordt, kunnen ze hier makkelijker beslissingen over nemen. Je zou toch niet meer slapen, als je weet dat die persoon in je buurt rondloopt?
Er wordt nu enkel gesproken over hogere straf voor de 'gewelddadige' partner. Ik denk dat men automatisch in zo'n geval ook psychologische hulp moet aanbieden aan de andere partner.

Laatst aangepast door L*ura.present : 28th October 2015 om 08:09.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2015, 11:39
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Ik ben het helemaal eens met Laura. Iemand die vervolgd wordt voor huiselijk geweld, hoort er niet van af te komen met een enkelband. Dit lost in mijn ogen het probleem niet op. Ik denk dat er veel kans is, dat de feiten zich dan gewoon herhalen. Ik las onlangs dat plegers van huiselijk geweld een huisverbod van tien dagen krijgen. In die periode krijgen ze ook hulp, zowel diegene met het huisverbod als de slachtoffers. Ik vind dit ridicuul. Op tien dagen tijd kan je het probleem niet oplossen. Een huisverbod van tien dagen is belachelijk weinig. Ik vind het dus een goed idee om de geweldpleger langer aan te houden zodat men meer tijd heeft om hierover te beslissen.
Daarnaast vind ik het ook een goed plan om de enkelband af te schaffen en de straffen te verhogen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.