actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2015, 16:15
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Leerlinge met C-attest krijgt geen schadevergoeding, wél factuur voor gerechtskosten

De eis tot een schadevergoeding van 25.000 euro die de Genkse studente Carmen Peeters en haar moeder van het Sint-Jan Berchmanscollege in Genk wilden krijgen, is door de burgerlijke rechtbank van Tongeren verworpen. De studente spande de rechtszaak in omdat de school weigerde een A-attest af te leveren. In plaats van een schadevergoeding te krijgen, moeten de moeder en de studente nu 2.756 euro aan gerechtskosten betalen.

Op het einde van het schooljaar 2011-2012 kende het college Carmen Peeters een C-attest toe omdat ze met de hakken over de sloot slaagde in haar eindexamen voor de richting Economie-Moderne Talen. De studente riep allerlei privéredenen in om haar slechte resultaat te verklaren maar volgens de delibererende klassenraad beheerste het meisje de leerstof van haar hoofdvakken niet genoeg om naar een hoger jaar te gaan.

Raad van State
Het meisje trok tegen die beslissing verschillende keren naar de Raad van State die de klassenraad telkens om een uitgebreide motivering van de beslissing vroeg. Uiteindelijk legde de Raad van State de school een dwangsom op van 1.250 euro per dag dat het meisje geen A-attest kreeg.

De school kon dan niet anders dan het gevraagde attest afleveren. Carmen en haar moeder eisten bovendien nog een schadevergoeding voor de gemaakte advocaatkosten. Die schadevergoeding krijgen ze nu niet omdat ze op de aangehaalde negen punten niet voldoende kunnen staven dat de school en de klassenraad in de fout gingen.

Ook geen morele schadevergoeding
Ook de geëiste morele schadevergoeding krijgen ze niet. Die vroegen ze omdat de school een brief verspreid zou hebben onder de 900 leerlingen waarin haar standpunt en verschillende details vermeld stonden. De directie argumenteerde dat ze dat deed nadat de zaak in de media gelekt werd. De rechtbank kon niet vaststellen wie aan de basis lag van dat lek en verwierp dus ook die eis.

Bron:http://www.demorgen.be/binnenland/l...osten-baa98fad/
Geraadpleegd op 20 oktober 2015

Eigen mening:
Ik vind het meer dan normaal dat Carmen geen schadevergoeding maar wel de gerechtskosten moet betalen. Een school blijft nog steeds een school en er moet gewerkt worden. Een C-attest is een op feiten gebaseerd document en cijfers liegen niet. Als de school zelf zou beslissen wanneer ze een A-attest uitreiken en wanneer niet dan kan ik mij in Carmens standpunt stellen maar er bestaan wel degelijk richtlijnen voor. Tegenwoordig worden attesten meer en meer in vraag gesteld en ondernemen ouders steeds meer gerechtelijke stappen om dit te betwisten. Je kan de klassenraad binnen een x-aantal uur terug bij elkaar roepen nadat het attest is uitgereikt en als ze dan nog steeds geen ander attest uitreiken wil dit zeggen dat je echt nog niet klaar bent voor het volgende jaar en moet je je er gewoon bij neerleggen.

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 20th October 2015 om 16:36.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2015, 19:36
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Ik ben heel blij te lezen dat deze zaak de goede kant op is gegaan. In de eerste plaats was het in mijn ogen al een schande dat deze twee keer op keer in beroep konden gaan tegen de beslissing van de klassenraad/Raad van State, tot deze 'na lang genoeg zagen' toch verplicht werd om het C-attest in een A-attest te veranderen. Dit zou een gevaarlijk precedent zijn voor leerlingen die niet graag blijven zitten: blijven proberen en de school moét uiteindelijk wel luisteren.
Hierna naar de pers stappen (ik kan mij moeilijk voorstellen dat de school hiermee zélf naar buiten is gekomen) en vervolgens een schadevergoeding eisen omdat de school haar andere leerlingen inlicht over de situatie, was helemaal te gek voor woorden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2015, 12:12
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Ik vind het jammer dat zulke onderwerpen de media halen. Zoiets moet zeker en vast intern opgelost kunnen worden. Ik betreur de manier waarop de studente uiteindelijk een A-attest heeft gekregen. Als een klassenraad tot tweemaal toe de beslissing neemt dat de studente in kwestie de stof niet voldoende beheerst, vind ik het jammer dat ze genoodzaakt zijn om een A-attest af te leveren door het feit dat men begint te zwaaien met financiële kwesties. Ik heb het gevoel dat het pedagogische aspect in heel deze zaak zijn doel voorbij loopt. Waarom moet er druk gezet worden door middel van boetes? Is het niet beter om heel de zaak opnieuw te onderzoeken?

Indien de school onvoldoende correcte evaluaties heeft uitgevoerd, kan een A-attest gevorderd worden. Als de school kan aantonen dat de studente onvoldoende haalde om een C-attest uit te reiken, dan moet zij, hoe erg het ook is, het C-attest aanvaarden. Tegenwoordig komen deze voorvallen regelmatig voor. Als leerkracht (en als team) moet je goed kunnen staven waarom de leerling al dan niet een A-attest, B-attest of C-attest krijgt.

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 26th October 2015 om 12:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.