actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2018, 19:14
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Kanker almaar minder dodelijk

Kanker almaar minder dodelijk

Dikkedarmkanker eist in Europa, vergeleken met zes jaar geleden, 7 procent minder doden. Ook andere kankers weten we almaar beter te bestrijden.

Er is geen enkele grote doorbraak geweest, maar door stapsgewijze verbeteringen in diagnose en behandeling is colorectale kanker in de 28 landen van de EU (Groot-Brittannië nog inbegrepen) vandaag zeven procent minder dodelijk dan in 2012. Dat meldt het blad Annals of Oncology in zijn nummer van vandaag. Dat is extra goed nieuws omdat het de dodelijkste kanker bij niet-rokers is, zowel bij mannen als bij vrouwen, zeggen de onderzoekers in een persmededeling. Ook voor een reeks andere kankers blijft de sterftekans dalen. Met als spijtige uitzondering long- en pancreaskanker bij vrouwen, waarvan de dodentol blijft stijgen.

Eind dit jaar, berekenden de onderzoekers, zullen er in de EU 98.000 mannen en 79.400 vrouwen aan dikkedarmkanker gestorven zijn. In absolute aantallen is dat méér dan in 2012, maar dat komt omdat er steeds meer oudere mensen bijkomen. Als je in procenten kijkt, daalt het aantal kankerdoden in elke leeftijdsgroep. Die daling houdt bij de mannen al sinds 1993 aan, bij vrouwen zelfs sinds 1970. De voornaamste redenen zijn waarschijnlijk het toenemende gebruik van aspirine om de kans op hartaanvallen en beroertes te verlagen, en een betere screening via coloscopie.

Longkanker dodelijkst


In totaal zullen dit jaar 1,4 miljoen Europeanen aan kanker sterven, tegen 1,3 miljoen in 2012. Opnieuw: dat komt omdat we vandaag langer leven. Per levensjaar gemeten daalde de sterftekans door kanker bij mannen in die zes jaar met tien procent, bij vrouwen met vijf procent. Alleen al dit jaar worden er zo’n vierhonderdduizend kankerdoden vermeden, vergeleken met de piek in de jaren tachtig. Over al die jaren samen zijn er dat vijf miljoen, met dank aan de verbeterde geneeskunde.

De dodelijkste kanker blijft longkanker, hoofdzakelijk ten gevolge van roken. Maar ook die is de jongste zes jaar dertien procent minder dodelijk bij mannen en zes procent bij vrouwen. Dat de longkankersterfte bij vrouwen minder daalt en hun sterfte door pancreaskanker stijgt, heeft met hun rookgedrag te maken. De cijfers van de gevreesde borstkanker verbeteren al jaren, dankzij betere behandeling en betere screening.

Bron: pvd, 19 maart 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180318_03415342

Eigen mening: In eerste instantie ben ik enorm opgelucht bij het lezen van dit artikel. Hoewel er geen baanbrekende nieuwe medicatie is gevonden of andere remedies, is het aantal mensen dat sterft aan kanker procentueel gedaald. In het algemeen lijkt dit voornamelijk te komen door betere screening, dit is bijvoorbeeld zo bij dikkedarmkanker en borstkanker. Dit artikel toont dus duidelijk aan waarom het zo belangrijk is je te laten screenen, zeker als je in een risicogroep zit. Ik denk dat andere preventieve maatregelen zoals een inenting tegen baarmoederhalskanker of het verwijderen van de borsten bij mogelijke borstkanker er ook wel voor zullen zorgen dat het aantal slachtoffers van kankers daalt. Hoewel ik dus opgelucht was, voelde ik ook enige frustratie, voornamelijk bij de alinea in verband met longkanker. Longkanker blijft de dodelijkste vorm van kanker, maar is tegelijk ook één van de best voorkomende vormen van kanker. Ik begrijp niet hoe deze twee samen kunnen gaan. Het is algemeen geweten dat roken een zeer grote kans geeft op longkanker, toch blijven mensen roken. Hiermee verhogen zij niet alleen de kans om hun eigen leven vroegtijdig - en pijnlijk - te beëindigen, maar bovendien heeft dit een invloed op heel hun omgeving. Ik heb het dan niet enkel over de emotionele invloed van een geliefde verliezen, maar ook een lichamelijke invloed. Jaarlijks sterven er tienduizenden mensen aan longkanker zonder dat zij zelf rookten, in vele gevallen is dit omdat zij door andere rokers toch de giftige stoffen binnenkregen. Ik kan niet vatten dat roken nog is toegestaan, terwijl je dit zou kunnen benoemen als middel om te doden, niet enkel jezelf maar ook anderen in je buurt. Deze discussie zal vermoedelijk nog jaren blijven doorgaan, maar ik hoop dat er toch ooit een maatregel komt tegen deze zeer gevaarlijke gewoonte.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 19th March 2018 om 19:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.