actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2012, 13:11
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Pakistan laat talibanleiders vrij

Pakistan laat talibanleiders vrij

Pakistan laat enkele leiders van de taliban vrij. De vrijlating zou een gebaar zijn van Pakistan om het vredesproces in Afghanistan te steunen, melden Pakistaanse media. Het zou gaan om ongeveer tien gevangenen. Het is niet duidelijk of ze al op vrije voeten zijn gesteld.

Het nieuws kwam naar buiten tijdens het bezoek van de Afghaanse vredesonderhandelaar Salahuddin Rabbani aan Pakistan. Hij is de voorzitter van de Afghaanse Hoge Raad voor Vrede. Die raad probeert overeenstemming te krijgen met talibanleiders over verzoening.

Rabbani is in Pakistan omdat de relatie tussen Afghanistan en het buurland gespannen is. Afghanistan beschuldigt Pakistan er geregeld van de Taliban te steunen in hun opstand tegen de door het Westen gesteunde regering van president Hamid Karzai. Pakistan verwerpt die beschuldigingen en zegt dat het taliban-militanten juist bestrijdt.

De vrijlating van gevangen taliban door Pakistan is al langere tijd een wens van Afghanistan. Het moet de moeizaam verlopende besprekingen op gang helpen.

Vorig jaar september ontspoorden besprekingen tussen de Afghaanse regering en de taliban. Dat kwam door de moord op de Afghaanse oud-president en toenmalig voorzitter van de vredesraad, Burhanuddin Rabbani. De huidige voorzitter Salahuddin is de zoon van Burhanuddin.

bron: De Morgen, 14/11/12

Alhoewel dit voor verzoeningsredenen gebeurt, vind ik het vrij dom om talibanleiders vrij te laten. De Taliban is de oorzaak van heel wat elende en staan ook bekend voor hun walgelijke praktijken en 'middeleeuwse' standpunten. Het lijkt mij beter dat deze mensen in de gevangenis blijven.
Ook vind ik het vrij raar dat Pakistan de Talibanleden vrijlaat alhoewel Afghanistan Pakistan er geregeld van beschuldigt dat ze de Taliban steunen en dat Pakistan dan claimt dat het taliban-militanten juist bestrijdt. Beide landen zijn precies niet zo opgezet met te Taliban, dus waarom laten ze dan de leiders vrij?

Ik kan snappen dat dit inderdaad zal helpen met de onderhandelingen met de Taliban maar zou er wel met deze groep onderhandelt moeten worden? Ik denk dat het vrij duidelijk is dat Afghanistan dankzij de Taliban vrij hard achteruit is gezet geweest en dat deze mensen kosten wat het kost niet aan de macht moeten komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.