actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2011, 10:07
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Polsbandjes om alcoholwet te respecteren

De Kruibeekse jeugdraad overweegt om op fuiven de leeftijd van jongeren kenbaar te maken door middel van gekleurde polsbandjes.

Deze maatregel zou het respecteren van de alcoholwet, die bepaalt dat jongeren onder de zestien geen alcohol mogen drinken, eenvoudiger moeten maken.

Eerder voerde CD&V Kruibeke een symbolische actie aan de nachtwinkel op het Onze-Lieve-Vrouwplein in . Ze wil de shop en tevens alle supermarkten sensibiliseren om de wet op de verkoop van alcohol stikt toe te passen.

Bron:
Polsbandjes om alcoholwet te respecteren, 2010-10-23, (www.gva.be)

Mening:
Dit vind ik een goede maatregel omdat er tegenwoordig meer en meer -16jarigen alcohol beginnen te drinken. Zeker wanneer ze uitgaan gaan ze 'over de top' omdat hun vrienden erbij zijn en 'stoer' willen doen. Wanneer ze de leeftijd kenbaar gaan maken door middel van gekleurde polsbandjes is het de bedoeling dat ze hun identiteitskaarten laten zien. Het probleem hierbij is dat de jeugd hun identiteitskaarten onderling met elkaar gaan ruilen. Het gebeurt vaak dat -16jarigen een identiteitskaart bij zich hebben waarop staat dat ze 18jaar zijn en zo binnen geraken in een discotheek.
Mijn punt is dat ze beter moeten controleren op identiteitskaarten. Je kan toch gemakkelijk naar de foto zien en daaruit besluiten of het wel klopt met de persoon in kwestie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2011, 11:09
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Op zich een knap idee, maar ik vrees dat het niet haalbaar is. Als jongeren beginnen uitgaan, dan voelen ze zich 'oud' en willen ze zich het liefst ouder voordoen dan ze zijn. Ik denk terug aan mezelf toen ik die leeftijd had en toen vond ik het verschrikkelijk als ze zeiden: 'ze is nog maar 15!' Door het gekleurde armbandje krijg je het label 'kind' opgespeld en dit gaan de jongeren niet fijn vinden. Britt heeft gelijk als ze zegt dat de jongeren hun identiteitskaarten toch gaan verwisselen. Hoe zou je zelf zijn als je zo'n bandje aan moest doen op die, toch wel heel moeilijke, leeftijd?
Ik begrijp heel goed dat men iets aan het 'alcoholprobleem' wil doen. Het is schandalig als je soms jongeren van 13-14-15 zat ziet rondlopen. Eerst en vooral moeten jongeren zeer goed geïnformeerd worden over de eventuele gevolgen van alcohol. Vervolgens moet er op worden toegezien dat jongeren onder de 16 ook effectief geen alcohol drinken. Dit kan door een (zeer strenge en correcte) identiteitscontrole.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2011, 13:22
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind dit ook een goede maatregel.
Er moet inderdaad iets gedaan worden om het alcoholgebruik van jongeren beter te kunnen controleren. Ik vrees echter, net als Evelien, dat de jongeren wel een manier zullen vinden om hier onderuit te geraken. (Bijvoorbeeld de drank door iemand laten halen die ouder is als hen).
Daarom moeten scholen hier volgens mij ook meer een rol in gaan spelen. Ze moeten samen met de ouders de jongeren beter informeren over alcoholgebruik zodat de jongeren beseffen wat aclohol met hun lichaam kan doen en de drang ernaar minder groot wordt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st November 2011, 12:12
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
6 jaar geleden ben ik op reis geweest naar Llorett de Mar. Hier werkte ze toen al met dit systeem. Onder de 16 kwam je nergens binnen en je had -18 en +18 stempels/bandjes. Dit klinkt als een goed initiatief maar het had wel gevolgen die ik absoluut niet als positief zou omschrijven. De meisjes jongeren dan 18 jaar wilden ook alcohol drinken en gingen hiervoor hun vrouwelijke charmes gebruiken. Ik kan me perfect voorstellen dat je aan oudere vrienden vraagt om drinken voor je te gaan halen. Dan heeft de regel geen nut meer maar dit zorgt niet voor meer problemen dan nu.
Wat die meisjes in Spanje deden was heel wat problematischer. Zij deden alles om de aandacht van oudere jongens te trekken zodat die jongens drank voor hen gingen halen. Iedere avond zag je daar jonge meisjes ladderzat tegen één of andere macho hangen. Dit kan toch ook zeker niet de bedoeling van die regelgeving zijn.
Jongeren bewust maken van de gevaren van alcohol lijkt me de eerste en belangrijkste stap.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st November 2011, 17:18
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Het zou een goede maatregel kunnen zijn om het drank gebruik bij -16-jarigen tegen te gaan. Al blijft het natuurlijk wel zo dat deze als ze het echt willen toch aan drank geraken: ze vragen het aan oudere vrienden, wisselen bandjes, gebruiken hun charmes, enz... Wat ook moeilijk is als organisatie is dat je niet zomaar mensen hun identiteitskaart mag opeisen om na te gaan of ze wel oud genoeg zijn. Veel organisatoren gaan deze problemen willen vermijden en dus wel een achterpoortje vinden in de wetgeving. Een voorstel waarover moet nagedacht worden maar waarbij men wel moet weten wat de haalbaarheid ervan is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.