actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd July 2015, 11:38
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Wiskunde Olympiade bekroond voor promotie wetenschap bij jongeren

Wiskunde Olympiade bekroond voor promotie wetenschap bij jongeren

De twee wiskundigen achter de Vlaamse Wiskunde Olympiade krijgen een loopbaanprijs voor wetenschapscommunicatie omwille van hun inspanningen om wetenschap te promoten bij het grote publiek.

De Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten reikt elk jaar een onderscheiding voor wetenschapscommunicatie uit. Die gaat dit jaar naar professor Paul Igodt van de KU Leuven en professor emeritus Frank De Clerck van de UGent. De twee wiskundigen organiseren samen de Vlaamse Wiskunde Olympiade, de wedstrijd die in 2015 dertig jaar bestaat.

Wiskunde-, denk- en puzzelwedstrijden

Naast de Olympiade richten de twee ook tal van andere wiskunde-, denk- en puzzelwedstrijden in. “De olympiade en deze wedstrijden activeren jaarlijks meer dan 80.000 kinderen en jongeren in een inclusieve setting voor het oplossen van aantrekkelijke en uitdagende opgaven. Hierbij primeert wiskundeplezier boven competitie”, prijst de jury. “De volgehouden inspanningen van Paul Igodt en Frank De Clerck, en dit over de universiteitsgrenzen heen, hebben een positieve impact op de beeldvorming rond wiskunde. Dit werkt vaak door in de studiekeuze en carrière van vele jongeren. Tot slot heeft de oprichting in 1985 van de succesvolle Vlaamse Wiskunde Olympiade bijgedragen tot de realisatie van andere communicatieprojecten in wiskunde en wetenschappen.”

Datum: 02/07/2015
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150702_01759053

Mening:

Ik vind het een heel knap initiatief dat er wetenschapsolympiades worden georganiseerd. Zelf vond ik het altijd heel leuk om hieraan mee te doen en ik denk dat mijn interesse in wiskunde en wetenschappen hierdoor ook wel gegroeid is, omdat het vaak gaat over interessante probleemstellingen in de plaats van steeds dezelfde oefeningen op te moeten lossen in de klas. Op veel scholen zijn deze olympiades ook verplicht voor de leerlingen. Dit vind ik niet zo'n goed idee, omdat wanneer iets verplicht is er vaak al op voorhand een weerstand is bij de leerlingen waardoor het niet meer leuk zal zijn. Gelukkig kunnen de leerlingen op de meeste scholen wél zelf kiezen en promoten leerkrachten dit ook door af en toe eens zo'n vraag te behandelen tijdens de les.
Ik denk dat deze olympiades er echt voor kunnen zorgen dat leerlingen meer interesse krijgen voor deze studiegebieden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th July 2015, 15:38
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Wiskunde Olympiade bekroond voor promotie wetenschap bij jongeren

Zet zoals M*rel sta ik positief tegenover olympiades. Ik vind het eveneens goed dat wetenschap bij jongeren gepromoot wordt. Wetenschap neemt een belangrijke plaats in, in onze samenleving. De wetenschap is noodzakelijk op verschillende vakken. Denk maar aan gezondheidszorg, energie, technologie, agricultuur ... . Een leven zonder wetenschap is voor ons ondenkbaar. Naar de toekomst toe zullen we steeds meer wetenschappers nodig hebben. Daarom is het erg belangrijk dat er voldoende jongeren voor kiezen om wetenschappelijke studierichtingen te volgen. In het artikel staat dat jongeren de wiskundige ervaringen tijdens de Wiskunde Olympiade doorgaans belangrijker vinden dan het winnen. Dit vind ik ook een goede zaak. Winnen is leuk, maar het is minstens zo belangrijk om plezier te hebben aan de dingen die je doet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.