actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2012, 18:43
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Leterme: ‘België moet kwaliteit van onderwijs hoog houden'

Leterme: ‘België moet kwaliteit van onderwijs hoog houden'

• maandag 26 november 2012, 16u56
• Bron: Belga
• Auteur: bvb

BRUSSEL - België doet het nog steeds goed op het vlak van onderwijs, maar moet opletten dat het niet door andere landen wordt voorbijgehold. Dat zei ex-premier en topman bij de OESO Yves Leterme maandag op een zakenlunch bij Amcham, de Amerikaanse kamer van koophandel in België.
Leterme vindt ook dat “het goede sociale overleg” in ons land hersteld moet worden. “Goed sociaal overleg is altijd onze sterkte geweest”.
Leterme is momenteel adjunct-secretaris-generaal bij de OESO en gaf vanuit dat perspectief zijn kijk op de socio-economische uitdagingen voor ons land.
De ex-premier noemde daarbij ook de hoge loonkost, maar plaatste dat item bewust niet bovenaan zijn lijst. Onderwijs en opleiding was het eerste punt dat hij aanhaalde. België (en vooral Vlaanderen) staat in internationale rapporten bekend om zijn uitstekend onderwijs, maar die toppositie staat onder druk. Andere landen maken grote sprongen voorwaarts, onder meer rond levenslang leren, en hebben ons bijgehaald.
De ex-premier wees erop dat ons land de crisis vrij tot nu toe goed heeft doorstaan dankzij ons systeem van “automatische stabilisatoren”, mechanismen die de economische schokken opvangen. “Daardoor is de werkloosheid niet heel erg gestegen”. De sociale dialoog zit wel in het slop en dat is volgens Leterme een probleem. “Ook al zijn het geen gemakkelijke tijden, een goede sociale dialoog moet mogelijk zijn.”
Hervormen moet ons land wel: het belastingsysteem moet hervormd worden (al overstijgt dat werk één legislatuur), vergunningen moeten sneller afgeleverd kunnen worden en het overheidsbeslag moet naar omlaag. Ons land heeft de voorbije decennia ook te weinig in infrastructuur geïnvesteerd, aldus de voormalige premier. Om een goed energiebeleid te voeren moeten alle overheden van het land “loyaal” met elkaar samenwerken.
België is een open economie en kan niet anders dan dat blijven, zei Leterme. De buurlanden blijven onze belangrijkste markt, maar openheid naar nieuwe markten is ook voor België een troef.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Het is zeer positief om te lezen dat wij hier in Vlaanderen bekend staan om uitstekend onderwijs. Zeker als toekomstige leerkracht vind ik het belangrijk om hiervan op de hoogte te blijven.
Yves Leterme zegt het volgende: “België doet het nog steeds goed op het vlak van onderwijs, maar moet opletten dat het niet door andere landen wordt voorbijgehold.” Ik ben van mening dat het juist een positief feit is dat andere landen ons inhalen en niet iets negatiefs. Dit betekent namelijk dat het onderwijs in andere landen beter wordt. Voor ons land kan dat ook alleen maar positief zijn, want wij kunnen leren van wat ze in de andere landen doen om zo onszelf te verbeteren. Want uiteindelijk veranderen de tijden en is lesgeven zoals twintig jaar geleden nu niet meer mogelijk, zeker met de komst van alle nieuwe technologieën: computers, laptops en intussen ook al i-pads. Daarom meen ik dat we mee moeten evolueren en hiervoor kunnen we bijvoorbeeld eens een kijkje nemen bij onze buren.
Als toekomstige leerkracht is het dan ook aan mij om er voor te zorgen dat de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst hoog blijft en dat ik als leerkracht ook mee evolueer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2012, 19:47
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Dit is nog eens een relevant artikel en dan zeker en vast met betrekking tot onze opleiding. Mooie opzet trouwens Cindy van het artikel. Mooi dat je ook aanhaalt wat onze functie in de toekomst kan betekenen. Ik ben het volledig eens met wat je allemaal zegt. En ik wilde eerlijk gezegd ook het technologiesysteem dat stilaan begint te groeien aanhalen in verband met dit artikel. Hoe gaat dit evolueren? Is technologie een voordeel voor het onderwijs? Ik heb het hier onlangs nog over gehad met een nonkel van me die zelf in het onderwijs staat en we kwamen beiden overeen dat het niet enkel voordelen met zich meebrengt. Eigenlijk wel een mooie vraag om over te debatteren. Is technologie de toekomst in ons onderwijs?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.