actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2012, 08:52
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Thuiswerken: wat kan (niet)?

Vandaag is het Nationale Thuiswerkdag, een initiatief om het thuiswerk in de kijker te zetten. Thuiswerken biedt heel wat voordelen: zo vindt meer dan 75 procent van de thuiswerkers dat ze thuis effectiever werken en dat hun werk-privébalans erdoor verbetert. Maar hoe zit het met de juridische kant van thuiswerken?


Voor een aantal specifieke vragen over thuiswerken gingen we te rade bij Françoise Leus, legal expert van hr-dienstverlener HDP-Partena.

“Wanneer men het over thuiswerk heeft, wordt doorgaans het telewerk bedoeld: een werknemer die op regelmatige basis in zijn eigen woonplaats of op een door hem gekozen locatie buiten de onderneming werkt en daarbij gebruik maakt van informatietechnologie zoals een computer”, vertelt Françoise Leus, legal expert van hr-dienstverlener HDP-Partena.“Telewerk gebeurt steeds op vrijwillige basis. Noch de werkgever, noch de werknemer kunnen tot telewerk worden verplicht."

Moet er een kostenvergoeding worden betaald aan de telewerker?

“Indien de telewerker zijn eigen computer, internetaansluiting, telefoon, … gebruikt, moet de werkgever deze kosten vergoeden. Het bedrag van de vergoeding moet in de bijlage bij de arbeidsovereenkomst worden opgenomen. Alleszins kan maximaal 10 procent van het brutoloon van de telewerker als kostenvergoeding worden betaald, bovendien moet dit bedrag worden omgerekend naar het aantal uren dat de werknemer van thuis uit werkt.”

Bron: De Standaard
Datum artikel: 22/11/12
Mening: Ik vind het heel goed dat mensen de kans krijgen om thuis te werken. Normaal zitten ze op hun bureau op het werk, samen met hun collega's. Nu zitten ze waar ze rustig kunnen werken, een plaats die door hun zelf gekozen is.
De vraag of de internetaansluiting of telefoon vergoed moet worden begrijp ik ergns wel maar ik denk dat dit te compenseren valt met de prijs van de naft die deze mensen normaal gezien verspillen door naar hun werk te rijden, vaak in de file. Dit is eveneens een positief puntje aan thuiswerken, je staat niet in de file. Je kan dus vroeger beginnen met werken of langer uitslapen. Je kan dus ook vroeger stoppen en omdat je 's avonds niet meer in de file beland ben je ook vroeger 'thuis'. Dit is eveneens ook beter voor het milieu.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2012, 18:36
R*nec.cool R*nec.cool is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Pulle
Posts: 38
Ik ben het volledig eens met Annelien, thuiswerk is iets dat binnen bedrijven zeker gepromoot moet worden. De voordelen van thuiswerk zijn niet op een hand te tellen; betere concentratie tijdens het werken, meer productiviteit, als thuiswerker heb je geen last van files en ben je ook weer een persoon minder in de file.
Blijkbaar spaar je als thuiswerker ook minstens 60u per jaar uit door gewoon niet te moeten pendelen.
In De Morgen vertelt een redactrice van het jeugdmagazine MAKS dat sinds ze twee dagen in de week thuis werkt dat ze effectiever omgaat met haar werk en meer tijd heeft voor haar gezin.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2012, 17:04
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Thuiswerken: wat kan (niet)?

Thuiswerken, een onderwerp waar nog veel over gediscussieerd kan worden geloof ik.
Enkele dagen in de week thuis werken kan ik wel zien als een 'positieve vibe' in je werkcarrière. Er komen verschillende voordelen bij kijken, zowel voor werkgever als voor werknemer.

Maar ik zou het toch niet iets vinden voor altijd, voor een ganse week. Want wat gebeurd er dan met de sfeer op het werk die weg valt? Je ziet je collega's, vaak vrienden, niet meer. Je zit vaak alleen thuis, kan je jou hoofd dan nog wel bij het werk houden. Soms eens een babbeltje ter ontspanning kunnen slaan helpt altijd. Of als je iets niet weet hoe aan te pakken, kan je direct vragen naar een tweede opinie van een collega.
Als er een compromis kan gemaakt worden tussen werkgever en werknemer, kan dit positieve gevolgen hebben voor beide partijen. Maar vertrouwen is hierin zeer belangrijk.
Gaat die werknemer echt wel werken thuis? Gaat die altijd optijd beginnen? Gaat die zijn werkuren respecteren? ...
Want wanneer bijvoorbeeld een jonge vader vraagt om enkele dagen per week thuis te werken, is dit dan geen excuus om geen opvang te moeten betalen? Gaat hij zich wel kunnen concentreren met zo'n kleine spruit in huis?
Als er geen vertrouwen is tussen werkgever en werknemer, hangen er volgens mij nog teveel risico's aan vast. Hier komt alleen maar ruzie van en misschien wel een ontslag in het ergste geval.

Maar wanneer beide partijen elkaar vertrouwen en de vruchten ervan kunnen delen, vind ik het een prima oplossing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.