actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2012, 19:47
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Calvo: "Verlaging nucleaire rente is Sinterklaascadeau voor Electrabel"

Door de aanhoudende onbeschikbaarheid van de kernreactoren Doel 3 en Tihange 2, zal de nucleaire rente volgend jaar 475 miljoen euro bedragen, terwijl die dit jaar op 550 miljoen euro werd vastgelegd. Dat heeft staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet vandaag verklaard na afloop van het kernkabinet. Kamerlid Kristof Calvo noemt de verlaging van de nucleaire rente een "Sinterklaarscadeau" voor Electrabel.

De topministers zaten deze namiddag rond de tafel over de verdere uitvoering van het akkoord dat ze in juli sloten rond energie, met daarin onder meer de sluiting van Doel 1 en 2 in 2015 en de verlengde levensduur van Tihange 1 tot 2025. Ze raakten het eens over de tekst waarmee ze dit jaar een rente van 550 miljoen euro wil innen van de producenten, voornamelijk Electrabel (GDF Suez). Wathelet benadrukte dat de tekst juridisch volledig sluitend moet zijn, want het staat volgens hem zo goed als vast dat hij zal worden aangevochten.

Het bedrag dat de regering volgend jaar wil innen, zal 75 miljoen euro lager liggen op 475 miljoen euro. Aanleiding daarvoor is dat Doel 3 en Tihange 2 al sinds deze zomer stilliggen, nadat er scheurtjes in de reactorkuipen werden ontdekt. Het cijfer voor 2013 is dan ook gebaseerd op de productie in 2012. Volgens de laatste berichten zouden beide centrales nog tot minstens februari stilliggen.

"Mager beestje"
"Ik val van mijn stoel", reageert Calvo, die het bedrag van 550 miljoen euro al "een mager beestje" vindt, zeker omdat "de nucleaire woekerwinsten ongeveer 2 miljard euro bedragen en dat de CREG (de federale energieregulator) een taks van ongeveer 1,2 miljard euro naar voren schuift."

Voorts kreeg de staatssecretaris een mandaat om te gaan onderhandelen met de nucleaire producenten over de terbeschikkingstelling van 1.000 MW aan alternatieve spelers. Dat moet de concurrentie binnen de sector aanwakkeren en de prijzen voor bedrijven en consumenten drukken. Duizend MW komt ongeveer overeen met de capaciteit van Tihange 1. De cdH-staatssecretaris zal nu met de producenten rond de tafel gaan zitten over de condities voor de verlengde levensduur van Tihange 1 en van de terbeschikkingstelling. Over de mogelijke condities wilde Wathelet geen uitspraken doen.


Eigen mening:
Eerlijk gezegd volg ik het denkpatroon van meneer Calvo over deze moeilijke beslissingen. Kernenergie moet zoveel mogelijk teruggedrongen worden en alternatieve groene energie moet voorrang krijgen. Daarom kunnen ze niet genoeg vragen aan Electrabel. Het probleem zit hem voornamelijk in het monopolie dat Electrabel heeft in ons landje. Er is gewoon te weinig concurrentie en ze kunnen vragen wat ze willen met miljarden winst tot gevolg. Als je ziet wat er in Fukushima en Tsjernobyl gebeurt vraag ik me nog steeds af hoe het komt dat landen blijven inzetten op deze energie.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...lectrabel.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.