actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2012, 20:54
jeroen.vandyck jeroen.vandyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
GAS-boetes: doodsteek voor jeugdbeweging?

Afgelopen zomer kreeg Chiroleider Tijs Cools tijdens een Chirofuif een GAS-boete wegens geluidsoverlast, ook al waren alle maatregelen genomen om de buurt te ontzien. “Welke jongere durft nog Chiroleider te worden, als tijdens een groepsspel op straat één zuur telefoontje je al 80 euro kan kosten?”, vraagt woordvoerster Karolien Frederickx van Chirojeugd Vlaanderen zich af.

Tal van activiteiten die decennialang probleemloos door jeugdbewegingen uitgevoerd werden, zijn sinds kort onderhevig aan allerlei regeltjes en kunnen beboet worden. “Zelfs in een boom klimmen is tegenwoordig verboden”, zegt Matti Vandemaele van jeugdbeleidorganisatie De Ambrassade.

“Jongeren vinden het heel dubbel dat ze enerzijds te horen krijgen dat ze de toekomst vormen, maar anderzijds zichzelf niet kunnen zijn. De GAS-boetes belemmeren jongeren om jong te zijn en zijn nefast voor jeugdwerk. We moeten drie maanden op voorhand schriftelijke toestemming vragen aan het stadsbestuur als we een middagje verkleed de stad in willen trekken. Spontaniteit is toch essentieel in jeugdbewegingen en typisch voor de jeugd? Net zoals een rustpauze houden op kerktrappen of op een bankleuning zitten? Daar zijn allemaal al GAS-boetes voor uitgeschreven. Je mag jongeren niet uit de publieke ruimte weren. Jongeren vinden dat crimineel gedrag, zoals het kapot maken van een bank, bestraft moet kunnen worden. Maar ze vinden ook dat er verdraagzaamheid moet zijn.”

Steeds meer protest

Ook Caroline De Geest van de Liga voor Mensenrechten is verontwaardigd: “Waar ligt de tolerantiegrens? Waarom kunnen sommige dingen plots niet meer?” De Liga voor Mensenrechten vindt de GAS-boetes een goed middel om zaken zoals wildplassen of sluikstorten te bestrijden, maar stelt vast dat er steeds meer excessen komen.

“We zijn een repressieve samenleving aan het worden als fundamentele vrijheden zoals rondhangen met vrienden gesanctioneerd worden. Bovendien zijn de zwakkeren daar het vaakst het slachtoffer van”, zegt De Geest. “Met elke nieuwe doorsnee burger die slachtoffer wordt, stijgt het protest. Steeds meer mensen vinden dat er tegen GAS moet worden opgetreden.”

'Geen boetes voor minderjarigen'

Tientallen jeugdwerkorganisaties hebben de handen in elkaar geslagen om het GAS-beleid te laten versoepelen. “Ons standpunt is: geen boetes voor minderjarigen”, zegt Vandemaele. “We hebben ook een probleem met de term 'overlast'. Waar staat die gedefinieerd? In de ene gemeente mogen dingen die een kilometer verder, in een andere gemeente, niet mogen. Inwoners weten niet wat wel of niet mag, laat staan op welke plaats.”
Bange jeugd

Toen Saskia Wuytack eind oktober hoorde dat een jongen in Mechelen een GAS-boete had gekregen voor het eten van een broodje op de kerktrappen, riep ze via Facebook op om in groep een broodje te gaan eten aan de kerk. Na enkele dagen hadden duizend mensen gereageerd en kreeg haar oproep nationale media-aandacht. Wuytack voelt zich overdonderd: “Er komt opeens nogal wat op me af door dit evenement aan te maken. Ik wil me helemaal niet profileren als een organisator of leider.”

Maar veel verder dan Facebook lijkt het jongerenprotest niet te gaan. Initiatieven tegen GAS-boetes worden vooral genomen door organisaties en Vlaamse koepels. Matti Vandemaele vindt dat jongeren zelf naar voren zouden moeten treden: “Ze hebben een sterke zaak, de smeuïge verhalen zijn reëel. Ik heb de PV’s gezien. Maar jongeren zijn bang om in de pers te komen. Zij zitten tenslotte nog steeds op diezelfde pleintjes, waar diezelfde ambtenaren rondlopen. Door veel media-aandacht, zoals bij Saskia Wuytack, zullen ambtenaren hen nog meer viseren."
(www.knack.be)

mening: De GAS-boetes lijken meer en meer hun doel voorbij te schieten. Ze zijn in het leven geroepen om kleine zaken die vroeger onbestraft bleven omdat het gerecht te veel werk had toch te bestraffen. Ze worden echter meer en meer misbruikt door plaatselijke potentaten die belachelijke regels opstellen en die gevolg geven aan elke klacht van bekrompen burgers. Misschien zou het beter zijn om op nationaal of regionaal niveau wetten op te stellen waarvoor de GAS-boetes op van toepassing kunnen zijn. Zo kunnen lokale besturen en overijverige agenten zich meer bezighouden met reëele problemen in plaats van jongeren die het toch wel goed menen te pesten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2012, 12:00
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
De GAS-boetes blijven de laatste tijd niet onbesproken. Enkele voorbeelden van GAS-boetes die in de media verschijnen zijn ronduit belachelijk! Tevens vind ik dat men voor het uitdelen van GAS-boetes ook eventjes mag kijken naar de context. Ik verduidelijk dit met een voorbeeld. Ik vind niet dat mensen die vroeger beslist hebben om naast een chiro, scouts of eerder welk jeugdlokaal zijn gaan wonen om de kleinste pruts te klagen hebben. Zij hebben namelijk beslist om een huis of bouwgrond te kopen in deze buurt. Dat er eens per week spelende kinderen (die inderdaad wel wat lawaai kunnen maken) naast je huis rondlopen moet je er dan ook bijnemen. Tevens vind ik dat we het mooie van de jeugd moeten appreciëren en hen de mogelijkheid moeten geven om nog echt kind te zijn. In de bomen klimmen, door het gras rollen, verkleed door de straten lopen, ... hoort hier zeker en vast bij.
Ondanks dit alles denk ik dat de GAS-boetes afschaffen geen goede zaak is. We kunnen beter, zoals ook gesuggereerd wordt in het artikel, de term overlast wat beter uitdiepen want geef nu eerlijk toe, de term kan gaan van wildplassen tot iets te lang voor een raam van een huis te staan wachten.
Kortom we kunnen besluiten dat men zeker moet nadenken over de invulling van de term overlast bij de GAS-boetes, zodat jongeren en vooral kinderen die gewoon zichzelf ontplooien, net zoals bij vorige generaties, geen slachtoffer worden van de nieuwe wetgeving!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2012, 18:55
J*nas.De.Mey J*nas.De.Mey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 44
Ik had nog niet van de GAS-boetes gehoord. Maar hoe meer ik er over lees, hoe meer ik er tegen gekant raak. Het principe is goed, de uitwerking alles behalve. Het is inderdaad zo dat de term 'overlast' geen specifieke aanduiding is. Iedereen kan een klacht indienen tegen om het even wie. Ikzelf heb nooit bij een jeugdbeweging gezeten maar ik kan mij inbeelden dat dit alles behalve aanmoedigend is. Mag een kind nog op de stoep spelen zonder beboet te worden? Is met krijt op de stoep voor iemands huis tekenen vandalisme? Mijns inziens niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.