actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2012, 13:43
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Akkoord over besparingen bij Vlaams overheidspersoneel

Akkoord over besparingen bij Vlaams overheidspersoneel

De Vlaamse regering en de ambtenarenbonden hebben een akkoord bereikt over 100 miljoen euro besparingen. Een groot deel van de inspanning, 82 miljoen euro, gebeurt bij het onderwijs. Maar door een begrotingstruukje zou het onderwijspersoneel de besparing niet voelen. Er wordt ook gesnoeid in de dotaties van De Lijn en de VRT.

Bij het opstellen van de begroting voor volgend jaar had de Vlaamse regering beslist dat er in 2013 en 2014 1 procent zou bespaard worden op de loonmassa van het overheidspersoneel, omgerekend een besparing van 100 miljoen euro.

Vrijdag heeft de Vlaamse regering met de vakbonden van het overheidspersoneel een raamkkoord ondertekend. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat de Vlaamse begroting volgend jaar in evenwicht is. Het akkoord slaat op alle Vlaamse ambtenaren.

Truukje voor onderwijs

Voor onderwijs, dat het grootste deel van de inspanning moet leveren, werd een technische oplossing uitgewerkt. Zo werd beslist om de vakantiegelden (die worden berekend op het jaar voordien) te verminderen en als compensatie de eindejaarstoelagen te verhogen.

Een begrotingstechnische ingreep waardoor de koopkracht van het onderwijspersoneel op peil blijft. Met de onderwijssector is afgesproken dat er eind 2014, begin 2015 nieuw overleg komt.

Daarnaast worden de dotaties van De Lijn en de VRT in 2013 verminderd. De VRT wil de komende 3 jaar 120 voltijdse jobs schrappen. Dat is ongeveer 5 procent van het personeel. Maar er vallen geen naakte ontslagen.

Het meerjarenplan kadert in het besparingsplan van de Vlaamse regering waarvoor alle overheidsinstellingen extra moeten besparen. Concreet moet er in 2013 ongeveer 7,8 miljoen euro aan efficiëntie gewonnen worden, het jaar daarop 10,6 miljoen euro en in 2015 13,8 miljoen euro.

In de Vlaamse administraties worden een aantal geplande uitgaven uit het sectoraal akkoord 2013-2014 niet uitgevoerd en worden de prestatietoelagen voor 2013 en 2014 opgeschort. Er wordt ook verder onderzocht of de Vlaamse overheid een aantal taken kan out-, in- of co-sourcen.

Lof van Peeters

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) toonde zich achteraf tevreden met het bereikte akkoord en loofde de vakbonden voor hun constructieve houding. ‘We zijn erin geslaagd de moeilijke oefening met de vakbonden succesvol af te ronden', zei hij. ‘Op zich is dit een uitzonderlijke prestatieen is dit bij mijn weten in de Vlaamse sociale geschiedenis nog niet is voorgekomen.'

Bron: De Standaard

ik wil het allemaal wel eerst is zien en dan geloven.
Het onderwijs moet het meeste inboeten, maar volgens mij ligt het probleem eerder bij de bureaucratie en administratie.
Hierin kan volgens mij heel wat efficiënter omgesprongen worden met geld. Veel ambtenaren doen immers niet al te veel op hun bureau. Koffiepauzes zijn daar soms langer dan de werkuren. Zoiets kan niet vind ik. Ze willen hierin het gevoelige onderwerp van 'ontslagen' niet raken, dat begrijp ik wel. Maar langs de andere kant is kan die massa overheidsgeld daar wel bespaard worden.
Daarnaast wordt er ook niets gezegd over de dotaties en premies, bonussen en noem maar op die onze regering krijgt. Als al deze mensen slechts 2% minder betaald zouden krijgen, zouden we al een heel deel geld besparen. En laat ons eerlijk zijn, de regering zal daar niets van merken want dan hebben ze nog steeds voldoende om rond te komen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.