actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2016, 18:48
Arne.D*Cnodder Arne.D*Cnodder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olen
Posts: 48
Ambtenarenpensioen kost België meeste van alle Oeso-landen

Ambtenarenpensioen kost België meeste van alle Oeso-landen

België is van alle Oeso-landen proportioneel de grootste betaler van ambtenarenpensioenen. Dat blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Samenwerking en Ontwikkeling, dat maandag werd vrijgegeven. In ons land gaat 2,6 procent van het bbp naar de uitbetaling van de ambtenarenpensioenen, goed voor een jaarlijks bedrag van meer dan 10,6 miljard euro.

Niet zozeer het aantal ambtenarenpensioenen, maar wel het hoge maandelijkse bedrag waar gepensioneerde ambtenaren in ons land recht op hebben bezorgt België de koppositie. Het ambtenarenpensioen loopt in sommige gevallen op tot 75 procent van het laatste loon, een stuk meer dan in de meeste andere Oeso-landen het geval is.

Landen als Denemarken, Noorwegen, Zweden en Letland bijvoorbeeld, geven niet meer dan 1,4 procent van het bbp uit aan ambtenarenpensioenen. Nochtans heeft in die landen gemiddeld 30 procent van het totaal aantal werkenden een ambtenarenstatuut, tegenover 20 procent in België. Na België betalen Groot-Brittanië en Frankrijk het meeste ambtenarenpensioenen, met respectievelijk 2,3 en 2,2 procent van het bbp.

"Inefficiënt pensioenstelsel"
De Oeso wijst in haar rapport vooral het Belgisch pensioensysteem met de vinger. Het stelsel voor de publieke sector staat in ons land volledig apart van dat voor gewone werknemers, wat de organisatie "inefficiënt" noemt omdat het de arbeidsmobiliteit afremt.

De Oeso pleit voor een eengemaakt pensioenstelsel, dat zowel de pensioenen voor de publieke als voor de private sector regelt. Dat systeem is de norm in 31 van de 35 - grotendeels welvarende - lidstaten van de organisatie.

"Doelstelling regering in lijn met Oeso"
Een eengemaakt stelsel zorgt volgens de Oeso niet alleen voor meer arbeidsmobiliteit, maar is ook stukken transparanter. Bovendien zou er door allerlei schaalvoordelen serieus bespaard kunnen worden op administratieve kosten, wat "de overheidsfinanciën ten goede komt", klinkt het in het rapport.

Minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) herhaalt dat ambtenaren en werknemers op termijn op dezelfde manier pensioenrechten moeten opbouwen, en benadrukt dat de regering al maatregelen heeft genomen "om de verschillende pensioenregimes progressief te harmoniseren", zoals de geleidelijke afschaffing van de diplomabonificatie voor ambtenaren. "Ik ben dan ook blij dat de doelstellingen en hervormingen van de regering in lijn zijn met wat bepleit wordt door de Oeso", aldus de minister.

Datum: 5/12/2016
Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/a...anden-b113f3b8/

Eigen mening: Pensioenen, een begrip dat steeds meer onze gedachten doorkruist wanneer we stillaan op het einde van onze loopbaan zullen komen. In het middelbaar had ik een werkstuk gemaakt over dit onderwerp en daaruit bleek dat ongeveer de helft van de mensen in België zich zorgen maakt over dat ze wel zouden kunnen rondkomen met hun pensioen. Uit dit artikel blijkt dat België proportioneel de grootste betaler van ambtenarenpensioenen is. Toch een raar geval, zeker wanneer je weet dat de Belgische pensioenen tevens bij de allerlaagste in heel Europa zijn. In het artikel staat dat de Oeso pleit voor een eengemaakt pensioenstelsel, dat zowel de pensioenen voor de publieke als voor de private sector regelt. Dit vind ik goed. In ons land gaat 2,6 procent van het bbp naar de uitbetaling van de ambtenarenpensioenen. Wanneer men dit zou verlagen, zullen er problemen komen. Een eengemaakt pensioenstelsel is de beste oplossing. Zoals men in het artikel vertelt, zal dit leiden tot een grotere arbeidsmobiliteit en mogelijke besparingen op administratieve kosten. Al bij al, ik denk dat België nog veel werk heeft om de pensioenen te optimaliseren want het is nog steeds een hoopje ongeregeld!

Laatst aangepast door Arne.D*Cnodder : 5th December 2016 om 19:02. Reden: verteld--> vertelt
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2016, 01:33
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Tiens, is dit dan de variant van 'pestgedrag' op niveau van de hogeschool?
Want een artikel dat op minder dan 24u tijd meer dan 500x wordt aangeklikt door één of meer onverlaten, dat doe je toch maar alleen met de bedoeling om de auteur ervan op een of andere manier te viseren/beschadigen?
Mag ik het 'malin génie' (of een meervoud ervan) dat zich hiertoe heeft verlaagd, alsnog attenderen op het feit dat hij/zij momenteel een traject in de LERARENOPLEIDING opneemt?
En dat zowat ALLES waar wij én met de de opleiding én met onze studenten voor staan, 'carrément' ingaat tegen de onfrisse praktijken die hier blijkbaar ineens de kop opsteken?!!


PS Blijvend verbaasd over het feit dat ik dit soort reacties moet gaan plengen op dit forum... Met dank overigens aan mijn derdejaars die me hierop vandaag attent hebben gemaakt!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 7th December 2016 om 01:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.