actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2013, 15:20
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Volledig vuurwapen voor het eerst in 3D geprint

Volledig vuurwapen voor het eerst in 3D geprint

Het eerste vuurwapen ter wereld dat volledig is gemaakt met technologie van een 3D-printer is afgelopen weekend succesvol afgevuurd in de Amerikaanse staat Texas. Dat heeft het Amerikaanse zakenblad Forbes gisteren (lokale tijd) bericht. .

De controversiële groep Verspreide Defensie - die het vuurwapen heeft gemaakt - is van plan de blauwdrukken te publiceren op het internet. Het kostte de groep een jaar om het wapen te maken. Afgelopen zaterdag werd het uiteindelijk getest, op een schietbaan ten zuiden van de stad Austin.

Het wapen - dat de naam De Bevrijder kreeg - bestaat bijna volledig uit plastic. Vijftien van de zestien componenten van De Bevrijder zijn afkomstig uit een tweedehands 3D-printer, die de groep voor 8.000 dollar (ruim .6000 euro) op de kop kon tikken via de veilingsite eBay. Alleen de slagpin is van metaal.

Volgens het hoofd van Verspreide Defensie - de 25-jarige student rechten Cody Wilson aan de Universiteit van Texas - draait het zelf printen van vuurwapens om vrijheid. "Politici bepalen niet langer wie wel een wapen mag hebben en wie niet." Maar om het wapen te mogen maken en verkopen, had Wilson wel een vergunning nodig van het Amerikaanse Bureau van Alcohol, Tabak, Vuurwapens en Explosieven (ATF).

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...D-geprint.dhtml
Datum: 06/05/2013

Mening:
Ik schrok wel even toen ik dit krantenbericht las. Ik vind het heel gek dat men zich al bezighoudt met het printen van vuurwapens in 3D. Op deze manier bepalen politici inderdaad niet langer wie wel een wapen mag hebben en wie niet, maar ik vind dit precies niet iets goeds. Op deze manier lijkt het mij dat er alleen maar meer geweld zal komen, aangezien het gemakkelijker zal worden om aan wapens te geraken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2013, 19:53
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Absurd

Hoe gek kunnen mensen zijn! Het is al erg genoeg dat er zoveel tegenstand is op de verstrenging van de wapenwetgeving en dan zijn er mensen die steeds nieuwe wapens blijven ontwikkelen. Ja, oké. Het is een knap staaltje technologie en knutselwerk. Maar moet je echt per se wapens maken. Absurd gewoon.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th May 2013, 20:11
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Helaas brengt de enorme vooruitgang van technologie naast vele voordelen ook nadelen met zich mee.
Ik kijk even terug in de tijd...
In het verleden is de prachtige uitvinding 'het Internet' uitgevonden.
Het Internet heeft heel onze maatschappij compleet veranderd.
Helaas heeft ook deze uitvinding ook negatieve elementen met zich meegebracht. Denk maar aan cyberaanvallen, privacy,...
Naast de nadelen van het Internet brengt de 3D-printer nu ook een enorm groot nadeel met zich mee.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th May 2013, 13:02
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Op zich is het technologisch wel sterk dat men een werkend vuurwapen kan maken met behulp van een 3D-printer. Toch geeft het een beklemmend gevoel om te weten dat eender wie een 3D-printer heeft een vuurwapen kan maken. Anderzijds kan je nu ook al zoveel andere (gevaarlijkere) wapens gewoon thuis maken zonder al te veel moeite. Het is gewoon jammer dat men wapens ook echt gebruikt voor aan te vallen en niet puur voor verdediging of ontspanning. Ik vrees dat iemand die een wapen wil altijd wel een manier vindt om er één te maken of kopen en dat er weinig aan kan gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th May 2013, 19:24
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Volledig vuurwapen voor het eerst in 3D geprint

Ik ben voorstander van het 3D printen, maar ZEKER NIET voor het maken van vuurwapens, geweren, ... alles met kogels dat gemaakt is voor mensen/dieren te vermoorden.

Ik heb een tijd geleden gereageerd op een artikel waar wetenschappers een bionisch oor hadden gemaakt met een 3D-printer (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=43587) . Ik was en ben absoluut hier voorstander van. Ik doe zelf ook informatica als vak om les te geven en ben zeer blij dat wij al zo ver staan door de 3D printer. Helaas wordt dit misbruikt en worden er moordwapens mee gemaakt.

Ik hoop dat de mensen zien dat dit een absolute vergissing is en dat men de 3D printer niet gaat misbruiken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th May 2013, 15:19
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie op 'Volledig vuurwapen voor het eerst in 3D geprint'

Is dit een voorbeeld waarbij wetenschap te ver gaat? In dit geval weet ik het niet goed. Enerzijds zou je kunnen zeggen van wel vermits het printen van wapens absurd is. Anderzijds is het niet zo zeer de technologie die te ver gaat, maar de menselijke geest die besloten heeft om deze technologie te gebruiken om er wapens mee te produceren. 3D printen is naar mijn mening een geweldige uitvinding. Dat het een Amerikaan is die nu net op het idee is gekomen om een wapen te printen verbaasd me niets. Een groot probleem in deze wereld is volgens mij toch het conservatieve gedachtegoed van de Amerikaanse republikeinen. Vrijheid heeft niets te maken met de mogelijkheid om zelf wapens te printen en het wordt hoogtijd dat deze gedachtegoed uit de wereld verdwijnt dus.. Go Obama go!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th May 2013, 23:13
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Ik vind dit een griezelig en zeer gevaarlijk bericht. Tot op heden moest iemand die een wapen wou hebben, legaal of illegaal, toch nog een beetje moeite doen om er een te pakken te krijgen maar nu kan iedere gek, extremist, moordenaar, enzovoort die aan een 3D printer kan geraken ook aan een wapen geraken. als je het even van een andere kant bekijkt kan je van je geprinte wapen ook niet zeker zijn dat het wel degelijk goed werkt en niet in je gezicht gaat ontploffen als je probeert om het te gebruiken. Ik ben niet tegen 3D printen, alles behalve. Je kan er fantastische dingen mee doen, denk maar aan het printen van prothesen voor medisch gebruik of een ontwerper die nu de mogelijkheid heeft om relatief goedkoop zijn ontwerpen te realiseren maar ik denk wel dat er wettelijk grenzen moeten worden gesteld voor de veiligheid van ons allemaal maar ik heb mijn twijfels of dit ook zal helpen.
__________________
Kunst is iets wat daar begint, waar het kunnen van de meesten ophoudt. A.O. Weber
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.