actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th January 2013, 13:26
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Fabiola: 'Nooit intentie gehad dotatie in stichting te stoppen'

Koningin Fabiola zal haar private stichting die ze oprichtte enkel financieren met geld verworven uit persoonlijke bezittingen. Dat heeft ze bekendgemaakt in een reactie op de storm van kritiek die ontstond over de oprichting van die stichting. Het geld is volgens de koningin afkomstig van de verkoop van cadeaus langs vaderskant.

Fabiola verklaart aan Belga 'nooit de intentie te hebben gehad geld van haar dotatie in de stichting 'Fons Pereos' te steken'. Die stichting wordt volgens de koningin enkel gefinancierd met privé-middelen.'

'Familieleden langs vaderskant wonen sinds oudsher in Frankrijk en bezitten de Franse nationaliteit. Ze hebben aan mijn broers en mij meubels en schilderijen nagelaten die ik minutieus heb bewaard tot op vandaag ', legt Fabiola in de verklaring uit. 'Die cadeaus werden me gegeven omdat die familieleden geen kinderen hadden.'

'Ik heb al die stukken tot op heden bijgehouden om er mijn stichting mee te kunnen bekostigen', gaat Fabiola verder. 'Ik steek het geld dat de verkoop van die spullen opleverde in het fonds omdat ik zelf geen kind heb.'

Fabiola stelt dat ze nooit inkomsten uit goederen van haar overleden man, koning Boudewijn, aan haar Spaanse familie heeft geschonken. 'Mijn Spaanse familie werd nooit begunstigd tijdens het leven van Koning Boudewijn en ik heb deze gedragsregel steeds behouden.'

'Wat het geld van de dotatie betreft werd enkele jaren geleden de verdeling van het gebruik ervan bekendgemaakt', besluit koningin Fabiola. 'Vandaag nog, wordt al het geld van de dotatie gebruikt voor de uitgaven van mijn huishouding, waarvan de grootste post bestaat uit wedden van het personeel.'

'Fiscale vlucht'

Woensdag raakte bekend dat koningin Fabiola de private stichting 'Fons Pereos' heeft opgericht. Die moet haar toestaan haar erfenis te verdelen over haar familie en haar favoriete goede doelen, zonder er te veel successierechten op te betalen.

Het manoeuvre van Fabiola werd door politici van alle strekkingen en landsdelen bekritiseerd. Ze vonden het niet kunnen dat de koningin via de stichting geld van haar dotatie naar buitenlandse familieleden doorsluisde. Er werd zelfs gewag gemaakt van een fiscale vlucht.

Commentaar:
Ik vind het niet eerlijk dat de koningin, door het oprichten van een fons, er voor kan zorgen dat ze minder successierechten moet betalen. Wat ik wel erg vind is dat er nu zoveel commentaar op de koningin is, terwijl het de politiek is die deze handeling mogelijk maakt. Fabiola doet dus niets dat illegaal is. Er moet in mijn ogen dus niet enkel naar de koningin gekeken worden, maar ook naar het parlement. Bovendien vind ik dat koningin Fabiola, net als andere burgers, het recht heeft om haar eigen bezittingen veilig te stellen. Mocht het gaan over haar dotaties, dan zou ik het er niet mee eens zijn.
Bron:
De Standaard Online,10 januari 2013, (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130110_031)

Laatst aangepast door j*rie.willems : 10th January 2013 om 13:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.