actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2011, 15:25
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
K.U.Leuven ontwikkelt voetgangersexamen voor leerlingen van de lagere school

K.U.Leuven ontwikkelt voetgangersexamen voor leerlingen van de lagere school

[20-10-2011]
Enkele jaren geleden ontwikkelde de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de K.U.Leuven een fietsexamen voor de leerlingen van het zesde leerjaar. Na het grote succes van dit initiatief, kwam de vraag van enkele scholen om ook een voetgangersexamen te ontwikkelen waarin kan worden nagegaan of leerlingen veilig de straat kunnen oversteken. In samenwerking met ere-hoofdinspecteur Basisonderwijs Gary Peeters en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde werd een toets ontwikkeld voor de leerlingen van het vierde leerjaar om na te gaan of zij in staat zijn om veilig de straat over te steken.
Nadat de leerlingen het parcours hebben afgelegd tijdens de les verkeersopvoeding, wordt er effectief een examen afgenomen op de openbare weg. De leerlingen moeten onder meer aantonen dat ze goed uitkijken en veilig de straat kunnen oversteken. Op het parcours staan verschillende observatoren, meestal verkeersouders, opgesteld die de verkeersituaties beoordelen en aangeven of de leerling goed uitkeek en zich veilig gedroeg. Wanneer de leerlingen slagen voor het examen, krijgen ze een diploma.
Volgens professor Jan Pauwels van de Faculteit Bewegings-en Revalidatiewetenschappen biedt een voetgangersexamen absoluut een toegevoegde waarde voor de lessen verkeersopvoeding. “Kennis is noodzakelijk en oefenen op de speelplaats of in een verkeerspark is een goed begin. Maar verkeerseducatie is pas volledig als er ook in het echte verkeer geoefend wordt. Enkel daar kan waarneming en actie en het schatten van ruimte en tijd en dus ook het passagemoment van een wagen, in een realistische omgeving geoefend worden.”
Speciaal voor het voetgangersexamen werd de website www.voetgangersexamen.be opgericht. Hier vinden scholen een handleiding en een filmpje met meer informatie over hoe het examen moet worden ingericht.

Bron: Campuskrant 26 oktober 2011-11-01
de digitale versie kan je lezen op http://www.kuleuven.be/ck/

Mijn mening

Zowel het fietsexamen als het voetgangersexamen vind ik een zeer goed initiatief. Vele kinderen uit het lager onderwijs gaan te voet of met de fiets naar school en dit is een goede manier om na te gaan of ze veilig de straat kunnen oversteken. Wanneer deze kinderen naar het secundair onderwijs gaan, gaan ze vaak zonder toezicht naar school en komen ook kruispunten tegen waar geen verkeersbegeleiders staan. Dus is het zeer belangrijk dat ze zelf beseffen wanneer het veilig is om over te steken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2011, 22:17
kirsty.michielsen kirsty.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 28
Ik vind het ook zeer goed dat men dit initiatief heeft genomen. Er gebeuren in het dagelijkse leven al genoeg ongelukken. En op deze manier kan men volgens mij al een heel aantal ongelukken vermijden.
Kinderen gaan op deze manier de gevaren sneller beseffen en vooral bewuster omgaan in het verkeer.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2011, 01:26
Ive.Torfs Ive.Torfs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kessel
Posts: 23
Het kan helpen maar ik vraag me af of het echt nodig is om een examen af te leggen. Ik kan me herinneren dat we vroeger in de lagere school ook een aantal keer naar een verkeerscentrum zijn geweest om daar met o.a. fietsen en go-cars rond te rijden maar ook als voetganger rond te lopen met echte verkeerssituaties, deze zaken hielpen toch ook zeer goed.
Hopelijk voor de kinderen van de lagere school gaan deze examens toch nog beter helpen dan de initiatieven die er nu al zijn en gaan we minder ongevallen krijgen met jongeren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd November 2011, 12:47
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
voetgangersexamen

Allereerst vind ik een fietsexamen al totaal iets anders dan een voetgangersexamen. Met de fiets kan men uiteindelijk niet zo vlug reageren dan wanneer men te voet is. Een fietsexamen in het zesde leerjaar is daarom WEL nuttig. Ik kan mij wel voorstellen dat men bezorgd is over de veiligheid van de voetgangers, maar leerlingen uit het vierde leerjaar zijn normaal al wel in staat om zelf veilig over te steken. De meeste ouders leren hun kinderen hoe ze veilig kunnen omspringen met het verkeer. Ik denk wel dat het soms nuttig kan zijn om wat extra info te geven over verkeersveiligheid voor voetgangers, maar dan in de zin van een spreker die komt vertellen in de klas. Een voetgangersexamen vind ik er persoonlijk een beetje over gaan. Dit heeft volgens mij niet veel nut. Wat naar mijn mening nog wel zou kunnen, is het oefenen op de speelplaats of in een verkeerspark (zoals vermeld staat in het artikel). Dan nog vind ik dat het beter georganiseerd zou worden voor kinderen van het eerste leerjaar, omdat deze kinderen soms nog nonchalant oversteken en niet altijd letten op de aankomende auto’s.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd November 2011, 15:22
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind dat héél erg goed. Ik vind het niet meer als normaal dat kinderen de verkeersregels moeten kennen. Ook als voetganger! Wanneer deze kinderen worden aangereden omdat ze de verkeersregels niet respecteren worden de automobilisten hiervan beschuldigd ook al zijn ze misschien niet in de fout gegaan. Ik vind het belangrijk dat de kinderen op school zoveel mogelijk verkeerslessen krijgen. Als hier dan ook een examen aan gekoppeld kan worden vind ik dit zeer goed. Is het niet normaal dat ook voetgangers de verkeersregels moeten kennen? Ik vind zelfs dat voetgangers/fietsers meer beboet mogen worden. Waarom wel toelaten dat fietsers/voetgangers door het rood stappen? Ik heb een tijdje geleden in de krant gelezen dat als jongeren (met de fiets) een overtreding maken deze verplichte verkeerslessen moeten volgen. Dit vind ik zeer goed maar verkeerslessen zouden meer moeten gegeven worden in scholen. Verkeerslessen worden nog te weinig opgenomen in de lessenreeks. Ook in het middelbaar zouden deze lessen nog aanbod moeten komen. En bij mijn weten komen deze zo goed als niet voor in het lessenpakket van de secundaire school.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th November 2011, 08:10
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Elke vorm van opvoeding die kan bijdragen tot de algemene verkeersveiligheid dient toegejuichd te worden en bijna als een noodzakelijke verplichting te worden beschouwd. Of deze nu plaats vindt in een reële of gesimuleerde verkeerssituatie is afhankelijk van de omstandigheden. Het staat echter als een paal boven water dat men nooit niet te jong geleerd is; hier geldt immer: "Jong geleerd, oud gedaan".
Dus laat de scholen zo'n examen maar inrichten.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th November 2011, 21:46
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Wat zou er gebeuren als je niet slaagt voor je voetgangersexamen? Verplicht huisarrest of het verboden te betreden van drukke straten?

In vind dit initiatief persoonlijk een beetje teveel van het goede, net zoals Sofie hieronder al zei. Ik ben er zeker van overtuigd dat je kinderen en jongeren voldoende moet informeren over de regels en plichten als weggebruiker, dus ook als voetganger. Charlotte zei het ook al, waarom dus gewoon niet meer lessen over 'de wegcode' integreren in het leerplan van lagere scholieren in plaats van een enkel examentje? Daar hebben ze toch veel meer aan?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.