actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2011, 19:28
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Morgen 'No Pay Day' bij de NMBS???

Morgen 'No Pay Day' bij de NMBS

Toont op 1 maart geen enkele treinreiziger zijn treinkaartje of -abonnement? Als het van Andy Vermaut afhangt wel.
Vermaut is één van de duizenden pendelaars die genoeg heeft van de aanhoudende treinvertragingen. De voorbije weken deelde hij in de Brusselse stations zowat 4.000 flyers uit waarin hij één maart uitroept tot een 'Non-Pay-Day'.

De inwoner van Koekelare hoopt dat niemand morgen / dinsdag zijn treinkaartje aan de treinbegeleider toont.

Vermaut wil ook een reizigersvakbond opstarten en wil de lonen van de NMBS-top koppelen aan de stiptheidscijfers.

Volgens Vermaut is het ongehoord dat de NMBS, ondanks de dramatische stipheidscijfers en de belabberde service, niet ter verantwoording wordt geroepen. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid kan volgens Vermaut paal en perk stellen aan het falende NMBS-beleid

Bron: DS 28/01/2011

mening:
Ik vind dit een goed idee. Al jaren vragen wij of de treinen en de bussen de uren beter kunnen naleven. Desondanks is er nog geen enkele verbetering zichtbaar. Wat kunnen we dan nog meer doen dan het ze het vriendelijk vragen? Moeten wij ook gaan staken en zullen ze dan wel naar ons luisteren en sneller werk maken dit probleem? Net omdat deze vragen al een tijdje door mijn hoofd spoken was ik verrast dat ik niet de enige was. Blijkbaar vind Vermaut ook dat er dringend iets moet gebeuren. Wij gaan in staking! We kopen vandaag (dinsdag) geen ticket. Spijtig genoeg zal dit geweldig idee enkel maar effect hebben als iedere reiziger mee doet. Dit is spijtig genoeg niet het geval.

Laatst aangepast door anneleen.van.saet : 28th February 2011 om 19:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th February 2011, 21:06
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Andy Vermaut heeft wel een punt wanneer hij zegt dat de NMBS niet altijd even stipt is, maar ze hebben dan ook vaak te maken met onvoorziene omstandigheden waaronder het overdonderende winterweer, verscheidene zelfmoorden, etc. Dit mag natuurlijk geen excuus zijn aangezien iedereen op tijd op het werk moet geraken (zonder pardon) De NMBS zou moeten voorbereid zijn op mogelijke voorvallen als deze en consequent maatregelen nemen, in plaats van telkens hun prijs voor een treinticket te verhogen en de stiptheidscijfers te laten oplopen. De “No Pay Day” heeft dan misschien wel goede bedoelingen, maar of het veel zal uitmaken en of dit goed zal aflopen… daar heb ik zo mijn twijfels over.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st March 2011, 09:01
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Morgen 'No Pay Day' bij de NMBS???

Ik gebruik zelf de trein niet zo vaak, maar wel De Lijn en die staken ook zeer regelmatig. De laatste jaren neemt de ontevredenheid tegenover het openbaar vervoer zoals De Lijn en NMBS alsmaar toe. Dit heeft tot gevolg dat de reiziger zelf gaan staken door geen vervoersbewijzen te gaan tonen. Dat vind ik op zich eigenlijk wel een goed gebaar naar het openbaar vervoer en de politiek toe om aan te tonen dat de reizigers niet tevreden zijn. Natuurlijk zou het ook ongepast zijn om die maatregel extremer te maken zoals niets betalen. Dus de mobiliteitsgelegenheden moeten onze kant van het verhaal op deze manier trachten te begrijpen. Ik vind het een goede maatregel, maar natuurlijk kunnen we niet altijd de instellingen zelf beschuldigen. Soms zijn zij helemaal geen oorzaak, maar zelf een slachtoffer. Daarom mogen we niet te snel conclusies trekken! Want hoe het ook gedraaid en gekeerd wordt, vanuit mijn perspectief kan ik toch zeggen hoeveel respect ik soms heb voor buschauffeurs want het is toch een job appart!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st March 2011, 09:38
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Op zich vind ik dit inderdaad een goed idee,... Maar waar zit de gradatie van succes? Ik denk dat wij willen ( vervoer op tijd ), gaan wij niet kunnen kunnen veranderen door gewoon ons kaartje niet te laten zien hoor.

Ik weet op zich niet goed hoe we dit kunnen aanpakken. De mensen van de NMBS weten op zich ook wel dat er veel " haat " is tegenover hun. Maar wat kunnen wij er tegen doen?

Vandaag heb ik ook al gelezen dat ze 1 bepaalde dag allemaal het spoorverkeer willen saboteren door allemaal niet met de trein te gaan. Op zich een leuke actie, maar wie doet daar aan mee?

Ik denk gewoon dat de NMBS eindelijk eens zou moeten doen wat ze uiteindelijk moeten doen: een goede en correcte service geven. En ik snap niet goed waarom dit dagelijks faalt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st March 2011, 10:24
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
(...) En ik snap niet goed waarom dit dagelijks faalt.

Komt één trein te laat, dan heeft dit een invloed op het hele netwerk. Vooral rond de regio Brussel vormt dit een probleem. Per dag zijn er meerdere treinen, vooral tijdens de spits, die een vertraging oplopen. Wat ook een rol speelt, is het feit dat sommige station slechts één of twee perrons hebben. Wanneer twee treinen elkaar moeten passeren op hetzelfde spoor, en één trein heeft vertraging, dan is de andere trein verplicht om te wachten.

Daarom ook dat de NMBS enkele van deze treinen definitief wilt schrappen. Toch hebben ze al te veel tevergeefse pogingen om de stiptheid te verbeteren, ondernomen.

Vorig jaar, begin december. Alles verloopt tot dan zeer vlot. Onze school heeft toen de uurrooster aangepast, zodat deze perfect zou aansluiten met de uren van de bus en de trein. Wat doet de NMBS? De uren van de trein worden aangepast, waardoor vele treinreizigers een lange tijd in het station van Herentals moesten wachten. Gelukkig heeft de NMBS deze uren terug veranderd naar de oorspronkelijke uren. Wanneer de bus te laat komt, wat té vaak gebeurd trouwens!, zitten we natuurlijk weer in hetzelfde schuitje.

Ik vrees dat het altijd een probleem zal blijven, zowel bij de NMBS als bij De Lijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st March 2011, 10:32
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Ik denk dat zulke acties meer problemen zullen veroorzaken dan het stiptheidsprobleem oplossen. Initiatieven om deze problemen op te lossen moeten met open armen onthaalt worden maar niet betalen is geen oplossing om de treinen stipter te maken. Maar zulke acties zullen hopelijk wel stimuleren om het openbaar vervoer in het algemeen te verbeteren zodat het gebruik ervan aantrekkelijker kan worden.

Wat volgens mij wel een sterk punt is, is het koppelen van de lonen van de NMBS-top aan de stiptheidscijfers. Deze dingen zullen meer stimuleren dan eender welke actie want niemand heeft graag dat men aan zijn portefeuille of centen zit. (Misschien dat ze dit bij anderen ook eens kunnen toepassen- met een knipoog naar de Belgische regering die er niet is)
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th June 2013, 15:41
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Citaat:
Orgineel gepost door anneleen.van.saet
Morgen 'No Pay Day' bij de NMBS

Toont op 1 maart geen enkele treinreiziger zijn treinkaartje of -abonnement? Als het van Andy Vermaut afhangt wel.
Vermaut is één van de duizenden pendelaars die genoeg heeft van de aanhoudende treinvertragingen. De voorbije weken deelde hij in de Brusselse stations zowat 4.000 flyers uit waarin hij één maart uitroept tot een 'Non-Pay-Day'.

De inwoner van Koekelare hoopt dat niemand morgen / dinsdag zijn treinkaartje aan de treinbegeleider toont.

Vermaut wil ook een reizigersvakbond opstarten en wil de lonen van de NMBS-top koppelen aan de stiptheidscijfers.

Volgens Vermaut is het ongehoord dat de NMBS, ondanks de dramatische stipheidscijfers en de belabberde service, niet ter verantwoording wordt geroepen. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid kan volgens Vermaut paal en perk stellen aan het falende NMBS-beleid

Bron: DS 28/01/2011

mening:
Ik vind dit een goed idee. Al jaren vragen wij of de treinen en de bussen de uren beter kunnen naleven. Desondanks is er nog geen enkele verbetering zichtbaar. Wat kunnen we dan nog meer doen dan het ze het vriendelijk vragen? Moeten wij ook gaan staken en zullen ze dan wel naar ons luisteren en sneller werk maken dit probleem? Net omdat deze vragen al een tijdje door mijn hoofd spoken was ik verrast dat ik niet de enige was. Blijkbaar vindt Vermaut ook dat er dringend iets moet gebeuren. Wij gaan in staking! We kopen vandaag (dinsdag) geen ticket. Spijtig genoeg zal dit geweldig idee enkel maar effect hebben als iedere reiziger mee doet. Dit is spijtig genoeg niet het geval.


Aanpassing vorige tekst
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.