actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th February 2014, 09:09
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Zelfmoordlijn bezet op zondag

De recent door de Vlaamse overheid gelanceerde 1813-hulplijn voor mensen die aan zelfdoding denken, is niet altijd bereikbaar. De Standaard kreeg van een man te horen dat hij afgelopen zondagmiddag urenlang telkens de bezettoon te horen kreeg toen hij belde. Ook via de website zelfmoord1813.be kon de man geen hulpverlener bereiken.
De noodnummer past in het Vlaams Actieplan Suïcidepreventie, dat strijdt tegen de hoge zelfdodingscijfers in Vlaanderen. 'Het nummer 1813 is wel degelijk dag en nacht bemand, ook op zondag', zegt directrice Kirsten Pauwels van de Zelfmoordlijn in de krant. 'Er zit altijd minstens één vrijwilliger klaar om oproepen te beantwoorden. ‘s Avonds, tussen 19 uur en 1 uur ‘s nachts, zijn het er meerdere. We zetten ook extra volk in als er veel media-aandacht is voor zelfdoding of als er zich een incident heeft voorgedaan.'

Maar Pauwels geeft toe dat het best mogelijk is dat een beller op een gewone zondagmiddag een bezettoon te horen krijgt. 'Een gemiddelde oproep duurt 23 minuten. Als het een crisisgesprek is, kan het langer dan een uur duren. Wanneer dat op zondagnamiddag voorvalt en er dient zich een tweede oproeper aan, dan kan die inderdaad niet meteen geholpen worden. Het advies dat wij geven, is om later op de dag opnieuw te proberen. Op ons antwoordapparaat verwijzen we ook naar Tele-Onthaal.' De organisatie zegt altijd op zoek te zijn naar meer vrijwilligers.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan telefonisch terecht bij Tele-Onthaal en de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de website www.zelfmoord1813.be .

Gevonden op: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140211_00973996

Mening: Mensen die echt in de problemen zitten en bellen kunnen op zondag niet terecht bij de lijn. Dus conclusie geen zelfmoord neigingen hebben op zondag. Dan krijgt je een bezet toon. Sommige mensen zijn daar echt mee geholpen, en gaan na de telefoon te raden bij een psycholoog. De lijn is echt nodig voor mensen. Soms zullen er ook onnodige oproepen komen en de vrijwillers afleiden en bezig houden. Maar de meeste zij. Ernstig behalve op zondag dus want dan kan je mogelijk binnen geraken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th February 2014, 12:42
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Meer vrijwilligers nodig

Naar mijn mening is dit echt wel een groot probleem. Ik vind het zeer goed dat er zo'n telefoonlijn bestaat. Maar als je op zondag hier niet terecht kan is er wel een probleem. Ik begrijp ook niet dat er maar 1 vrijwilliger aanwezig is doorheen de werkdag. Als een gesprek een half uur tot een uur duurt is dit dus echt wel veel te weinig. Er zouden meer mensen beschikbaar moeten zijn. Mensen met een probleem kunnen vaak geen uur wachten en dit kan voor problemen zorgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th February 2014, 19:45
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Zelfmoordlijn

Ik vind het ook goed dat zulke telefoonlijnen bestaan. Wel vind ik het pas een goed systeem wanneer er voldoende mensen bereid zijn om telefoons te beantwoorden. Ik vind het helemaal niet kunnen dat wanneer je een probleem hebt je niet bij een persoon terecht komt. Het is voor de bellers vaak al een enorme stap om met iemand te praten en wanneer ze dan bij hun poging niemand kunnen bereiken werkt dit zeer demotiverend. Ik denk dat er dus zeker een oproep moet plaatsvinden om vrijwilligers te sprokkelen. Ook denk ik dat men wanneer er dan toch nog te veel bellers zijn er iets van motivatie moet gekoppeld worden aan het antwoordapparaat zoals bijvoorbeeld een doorverwijzing naar een psycholoog, enkele tips,... Zo krijgt de beller toch nog wat algemene informatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.