actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2015, 06:35
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Besparingen NMBS zaaien onrust bij Bombardier

De Brugse treinbouwer Bombardier hoopt snel uitsluitsel te krijgen over een levensbelangrijke miljardenbestelling.
Op uitnodiging van Bombardier kregen politici eind april van onder meer N-VA, Open VLD, CD&V en SP.A een presentatie over de toekomst van de treinbouwer. De boodschap was duidelijk: ermoet dringend een signaal komen van de NMBS dat Bombardier de nieuwe dubbeldekrijtuigen kan beginnen te bouwen.

In de confidentiële presentatie, die De Standaard kon inkijken, staat dat er ‘ten laatste in juni een overeenkomst gesloten moet worden met de NMBS over een intentiebrief, zodat Bombardier kan anticiperen en starten met de werken om het gat in de productie zo veel mogelijk te reduceren’.

Momenteel is de werkbezetting voor de arbeiders teruggevallen tot 30 procent van het normale niveau, zo blijkt uit de presentatie. Er zijn, bedienden incluis, ongeveer 635 werknemers aan de slag.

Begin dit jaar raakte bekend dat het consortium van Alstom en Bombardier de enige valabele kandidaat was om de nieuwe dubbeldektreinen van de NMBS te bouwen. Het gaat om 1.306 rijtuigen, of 145.000 plaatsen, goed voor een bedrag van drie miljard euro. ‘Zonder deze bestelling wordt het heel moeilijk om de vestiging open te houden’, zei hr-directeur Matthieu Steelandt destijds.

Dat de NMBS nu een zware besparingsoperatie moet doorvoeren, veroorzaakt bijgevolg de nodige onrust. De deal tussen het spoorbedrijf en de treinbouwer is immers nog niet definitief rond. Hoe die besparingen er zullen uitzien, en waar ze voelbaar zullen zijn, is nog niet bekend.

Daarom ook de vraag van Bombardier om een intentiebrief van de NMBS te krijgen, waarin de bestelling bevestigd wordt. Daarmee kan de Brugse directie aan de internationale hoofdzetel laten zien dat er de komende jaren voldoende werk voorhanden is.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150512_01679494 (geraadpleegd op 13/05/2015)
Mening: Alle artikels omtrent de NMBS beginnen me stilaan te verontrusten. Ik begin me meer en meer de vraag te stellen of we de NMBS nog lang gaan kennen. Alle besparingen voorspellen niet veel goeds. Ook niet voor het bedrijf Bombardier, die een deal beloofd kregen omtrent dubbeldektreinen. Ik vraag me af of er hier ook ontslagen gaan dreigen of niet. Het is heel moeilijk om te zoeken op wat er best besparingen geplaatst kunnen worden, maar is het wel verstandig om dit op openbaar vervoer te doen? Uiteraard kunnen onnodige dingen in het openbaar vervoer worden afgeschaft. Neem zo de belbus van de Lijn bijvoorbeeld. Deze maakte alleen maar verlies op lange termijn. De onderneming was het proberen waard, maar als het niet efficiënt is, moet het worden afgeschaft. Voor de rest zou het openbaar vervoer net gepromoot moeten worden. Met alle besparingen zullen bepaalde maatregelen ervoor zorgen dat steeds minder mensen het openbaar vervoer zullen nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.