actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 13:31
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Verdovingsmiddel voor paarden steeds vaker gebruikt als drug

Verdovingsmiddel voor paarden steeds vaker gebruikt als drug

Ketamine, oorspronkelijk een verdovingsmiddel voor paarden, wordt steeds populairder als drug. Veel gebruikers ruilen hun dure lijntjes coke voor goedkoper spul zoals ketamine en het vloeibare GHB. Daarvoor waarschuwde toxicoloog Jan Tytgat (KU Leuven) dinsdag in De Morgen.

Ketamine was oorspronkelijk een verdovingsmiddel voor paarden: het neemt pijnprikkels weg, maar de ‘patiënt' blijft bij bewustzijn. Door de economische crisis doet het product echter zijn intrede in het drugsmilieu, onder het alias ‘Special-K' of ‘Karel'. Junks slikken het product om een roes te beleven. Het product zit in flesjes van 10 milliliter en wordt gemengd met frisdrank of rechtstreeks in het lichaam gespoten. Sommige gebruikers koken de vloeistof uit tot er een kristallijn poeder overblijft dat ze kunnen opsnuiven. Een trip kan twee tot vier uur duren: de gebruiker wordt dromerig en de verzwakking van lichamelijke prikkels zorgt ervoor dat de gebruiker meer in muziek kan opgaan.

Voorlopig is ketamine nog niet bijzonder populair als partydrug, maar de opmars is wel duidelijk. Een flesje kost normaal enkele tientallen euro's, terwijl één gram cocaïne al gauw tot 60 euro kost. Door de crisis is het voor druggebruikers dan ook de ideale ‘goedkope' drug geworden.

Een levensgevaarlijke evolutie, vindt toxicoloog Jan Tytgat van de KULeuven. ‘Mensen lijken totaal niet te weten wat ketamine met je doet. Er zijn voorlopig weinig overdosissen, maar ik ben ongerust. Van ketamine ga je hallucineren en het product kan ook ellendige neveneffecten hebben, zoals bijna-doodervaringen. Bovendien kan je na gebruik voor de rest van je leven psychotisch of paranoïde worden', aldus Tytgat.

Ook crystal meth wordt tegenwoordig wel eens gesignaleerd in ons land. De drug, wijdverspreid in de Verenigde Staten, heeft een zeer verslavende en verwoestende reputatie. Cocaïne boet dan weer in aan populariteit wegens te duur.

Bron: De Standaard, woensdag 21 november 2012, 11u55

Mening: Mensen beseffen duidelijk niet goed waar ze allemaal mee bezig zijn. Ik zelf snap niet dat mensen ‘drugs’ nodig kunnen hebben. Wie is daar ooit mee begonnen vraag ik me af? Het kost je alleen maar geld en bezorgt je een hoop miserie. Dat mensen dan nog gaan experimenteren met onbekende producten, die voor andere doeleinden moeten dienen, lijkt mij helemaal absurd. Ik hoop dat er op een of andere manier een soort van controle op deze illegale drugsmarkt kan komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.