actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2009, 19:29
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Griepcommissaris Van Ranst razend op Belgische topclubs

Griepcommissaris Van Ranst razend op Belgische topclubs

griepcommissariaat Influenza start een onderzoek naar de vaccinatie van de voetbalspelers van Anderlecht en Standard. Die spelers kregen een prik tegen de A/H1N1-griep hoewel ze niet tot de doelgroep van de vaccinatiecampagne behoren. Vrijdag is het de beurt aan de spelers van Club Brugge om zich te laten inenten tegen de griep.

De spelers van Anderlecht die dat wilden, konden zich dit weekend tegen de A/H1N1-griep laten vaccineren, bevestigde een woordvoerder van de voetbalclub maandag. Dinsdag kunnen ook de spelers van Club Brugge zich vrijwillig laten inenten. Na hun match zondag kreeg het elftal van Standard die kans volgens de RTBF.

Deontologie
Via de medische staf kregen de spelers de spuitjes. Nochtans kunnen momenteel enkel mensen uit de risicogroepen, zoals ouders van kinderen jonger dan zes maanden, zwangere vrouwen en werknemers uit de gezondheidszorg, een prik tegen de A/H1N1-griep krijgen.

Het griepcommissariaat Influenza vindt het niet kunnen dat de clubs hun spelers laten inenten. Mensen uit de risicogroepen genieten absolute voorrang, luidt het. Griepcommissaris Van Ranst is er niet over te spreken. "We zijn geen politieagenten en vertrouwen op de artsen die deontologisch moeten te werk gaan", reageert het commissariaat. "Ik hoop dat de spelers dat prikje in hun bil kregen en dat het veel pijn deed."

De UEFA roept op om spelers in de Europese competitie te laten vaccineren, verdedigen de clubs zich. Club Brugge benadrukt dat zijn spelers regelmatig het vliegtuig op moeten en dus risico lopen om besmet te geraken. (belga/lpb/kh/sps)

Eigen mening

Ik vind dit totaal niet kunnen! En was dan ook verbijsterd toen ik dit bericht las en op de radio hoorde!
Er zijn risicogroepen die meer nood hebben aan een vaccinatie dan spelers van een voetbalclub. Zeker wanneer we het over ouderen, kinderen met een zwak immuunsysteem , .. Zij zullen nu misschien moeten wachten op een vaccinatie met de kans om toch besmet te geraken terwijl voetballers hier in feite mee zijn gaan 'lopen'. Ik begrijp dan ook volledig de boosheid van de griepcommissaris.
Met het excuus dat de spelers vaak het vliegtuig op moeten ben ik niet akkoord. Een zakenman die vaak reist kan ook in contact komen de griep maar behoort deze tot de risicogroep? Wanneer hij ziek valt is dit toch ook een drama voor deze persoon?
Maar wat doen we er nog aan? Het is toch al te laat en de vaccinatie van de spelers van Club Brugge zal er toch komen, of we hier nu een hele heisa rond maken of niet ..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2009, 15:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Voetballers vaccineren is pure diefstal'

‘Voetballers vaccineren is pure diefstal'


BRUSSEL - Marc Van Ranst is kwaad op voetbalploegen die hun spelers inenten tegen de Mexicaanse griep.



Anderlecht en Standard hebben hun spelers al gevaccineerd, Club Brugge is dat van plan. ‘Ik hoop dat ze die voetballers vaccineren met een dikke naald en in hun gat, zodat ze lang last hebben van de inspuiting', zegt Marc Van Ranst.

‘Door die voetbalclubs ontstaat er een gezondheidszorg met twee snelheden. Die voor de “belangrijke mensen”, die zeker een vaccin moeten krijgen, en die voor de “minder belangrijke”, die geen vaccin hoeven te krijgen.'

‘Voetballers komen met veel mensen in contact, is het argument. Wel: slagers, uitbaters van krantenwinkels en handelsreizigers doen dat ook. En toch worden die niet gevaccineerd. “Je gaat topvoetballers toch niet vergelijken met gewone handelsreizigers?” zegt men dan. Mijn antwoord is simpel: waarom niet? Waarom zouden voetballers meer rechten hebben dan andere mensen?'

Dat de clubs zich beroepen op een aanbeveling van de Europese voetbalbond Uefa, doet volgens Van Ranst niet ter zake. ‘Dat is totaal naast de kwestie. Als de internationale duivenmelkersbond morgen zo'n aanbeveling rondstuurt naar al zijn leden, dan zal ik daar ook geen belang aan hechten.'

Van Ranst noemt de vaccinaties in de voetbalwereld ‘pure diefstal'. ‘De vaccins die ze gebruiken voor hun voetballers en clubpersoneel, zijn gestolen van de risicopatiënten die er wel recht op hebben. En het is een diefstal die nog ongestraft zal blijven ook. Want wie zal zich moe willen maken om er iets tegen te doen?'

De uitval komt als een verrassing. De griepcommissaris was de voorbije dagen vooral ‘opgelucht' omdat het voorspelde tekort aan vaccins uitbleef. De eerste prikronde verliep net ‘verbazingwekkend vlot'. Zowat 250.000 risicopatiënten –ouders met kinderen jonger dan zes maanden, zwangere vrouwen, chronisch zieken, gezondheidswerkers en leerkrachten– kregen sinds zaterdag een vaccin ingespoten.

‘Bevoorradingsproblemen waren er tot nu toe niet echt. En waar toch een tekort dreigde, konden we extra vaccins leveren met vier rondrijdende koelwagens', zegt Van Ranst.

Toch loopt het niet overal zoals het hoort. ‘De afspraak was dat elke arts vijftig vaccins bij de apotheek kon ophalen om zo voor zijn eigen patiënten te zorgen. Maar we stellen vast dat sommige huisartsen bij vijf tot zes apothekers zijn langsgegaan om zichzelf een voorraadje van enkele honderden vaccins te bezorgen. Dat zal zich de komende dagen laten voelen. Sommige huisartsen, zij die zich aan de afspraken hebben gehouden, zullen door hun voorraad vaccins heen zitten terwijl er bij anderen tientallen ongebruikt in de kast liggen. Wel: ik vind dat asociaal.'


DS, 10-11-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th November 2009, 14:10
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Het is dom van de betrokken voetbalclubs om hun kerngezonde spelers te laten vaccineren. Topsporters, zoals voetballers, zijn bijna immuun tegen de griep, omdat zij een gezond lichaam hebben.
Ik snap ergens wel de keuze van de clubs om hun spelers te vaccineren, deze 3 clubs moesten allemaal naar het buitenland gaan voetballen en je weet maar nooit het virus daar erger is dan in België. Maar of dit de juiste en goede reden is, weet ik niet.

Zolang de zwakke groepen hun spuit hebben gekregen, is er bij mijn weten geen reden om hierover verder te discussiëren, daar verliest een mens alleen nog maar meer zijn tijd door.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.