actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2016, 19:16
Vince.V*ngeel Vince.V*ngeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 47
Verkeerde naam op armbandje: patiënte sterft

In het UZ Gent is een 79-jarige patiënte gestorven nadat ze een verkeerd identificatiebandje om de arm gekregen had. "Mogelijk gaven ze haar daardoor niet de juiste medicatie", zegt haar zoon, die naar de rechter stapt. Het ziekenhuis erkent dat er iets fout liep met het bandje. "Maar dat had geen gevolgen voor de behandeling."
Op 24 december vorig jaar onderging Paula Van Duyse uit Meerdonk (Sint-Gillis-Waas) een hartoperatie in het Universitair Ziekenhuis in Gent. Tijdens die procedure raakte haar identificatiebandje besmeurd. Bij de vervanging ging het mis: op het nieuwe bandje stond niet háár naam, maar die van een kamergenote. Meer dan een week lang merkte geen enkel personeelslid op dat er een *vergissing gebeurd was bij de vrouw.

Te hoge suikerspiegel
Uiteindelijk was het haar zoon Eddy De Cock die alarm sloeg. "Op 4 januari reageerde mijn moeder plots nergens meer op. Toen ik haar hand vastnam, zag ik dat de naam op het armbandje niet klopte." Volgens een eerste deskundigen*verslag lag de suikerspiegel van Paula Van Duyse - een diabetespatiënte - veel te hoog. "Hierdoor was haar overlevingskans met een derde verminderd", luidt het. Op 13 januari overleed de vrouw. "Heeft ze door die verwisseling foute medicatie gekregen? Gaven ze haar wel insuline?", vraagt haar zoon zich af. "Het verkeerde identificatiebandje had géén gevolgen voor de toediening van medicatie", reageert het UZ Gent. "

Elektronische patiëntendossier
Op de bewuste afdeling hangt de be*handeling niet af van het bandje, maar van het elektronische patiëntendossier, dat gekoppeld is aan de *mo*nitors waaraan de patiënten *hangen." Toch heeft het ziekenhuis het identificatiesysteem aangepast na het *incident. De zaak komt voor op 19 december.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...te-sterft.dhtml

EIGEN MENING: Dit zijn fouten die nooit gemaakt mogen gemaakt worden. Men zou dit verschillende keren moeten controleren of het bandje wel juist hangt. Gelukkig gaat het systeem nu veranderen. Naar mijn mening mag deze dokter niet gestraft worden. Dit was niet met opzet gedaan en dat de verpleegkundige al de dood van een persoon op zijn geweten heeft is al meer dan voldoende straf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.