actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2017, 16:11
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Vlaamse burgemeesters eisen eigen rechtbank voor Vlaamse Rand

‘Er moet nu ook een eigen rechtbank komen voor de inwoners van de Vlaamse Rand rond Brussel.’ Dat zeggen de 33 burgemeesters van het arrondissement Halle-Vilvoorde in een gezamenlijk standpunt.

De oproep komt er na ongenoegen over vonnissen van de Franstalige Brusselse rechter Jean Coumans. In zijn vonnissen verwijt de rechter agenten uit de Vlaamse Rand dat ze bevooroordeeld en racistisch zijn. In andere vonnissen haalde hij uit naar het parket van Halle-Vilvoorde.

Gerechtelijke achterstand
De inwoners van de Vlaamse Rand beschikken sinds 2014 over een eigen parket. Maar de dossiers worden nog altijd berecht in het Brusselse justitiepaleis.
‘De rechtbanken in Brussel zijn onderbemand en traag’, zegt Hans Bonte (SP.A), de burgemeester van Vilvoorde. ‘Bovendien heeft iedereen de indruk dat ze laks omspringen met misdrijven uit Vlaanderen, en niet streng *optreden.’

‘De Franstalige rechtbanken hebben te kampen met een gerechtelijke achterstand’, zegt Bonte nog. ‘Ze schatten dossiers ook anders in. Een handtasdiefstal veroorzaakt in een Vlaams dorp opschudding. De mensen willen dat die aangepakt wordt. Maar in de Brusselse grootstad wordt de ernst daarvan sterk genuanceerd. We vragen de minister van Justitie eindelijk een volwaardige Vlaamse rechtbank op te richten voor de Vlaamse Rand.’

Bron: De Standaard; 28/11/2017 ; http://www.standaard.be/cnt/dmf20171128_03212130

Eigen mening:
In dit artikel komt naar mijn mening naar voren dat men een speciale rechtbanken wil voor misdaden die gebeuren in de Vlaamse rand. Ik vind het onaanvaardbaar om te lezen dat er blijkbaar voor hetzelfde misdrijf met twee maten wordt gewerkt. Ik kan niet snappen waarom een misdrijf in de Vlaamse rand belangrijk is en in Brussel als niet prioritair wordt bestempelt. Ik snap dat verschillende rechters verschillende accenten leggen maar het kan niet dat een rechter hetzelfde misdrijf anders berecht louter omdat het op een andere grondgebied gebeurd. Ik vind het dan ook niet kunnen dat er een andere rechtbank wordt opgericht omdat men ondervindt dat rechters misdrijven met twee maten berecht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2017, 09:03
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
Vlaamse burgemeesters eisen eigen rechtbank voor Vlaamse Rand

Mening:
Ik denk dat er na de rellen in Brussel wel vragen zijn over justitie en ik begrijp ook dat gemeenten zelf willen beslissen over wat ze doen met herrieschoppers. Langs de andere kant blijft justitie wel een federaal onderwerp, wat dus wilt zeggen dat het beslissingen neemt voor heel het land. Daarom denk ik dat het ook niet goed is om de touwtjes in eigen handen te nemen. Binnen eenzelfde instantie weten ze perfect wat ze moeten doen in welk geval. Je zou kunnen zeggen dat er in die 'eigen' rechtbank ook professionals zitten en deskundigen, maar volgens mij mag je dit niet onderdelen. Stel dat Koen Geens zegt: 'De rand van Brussel krijgt een eigen rechtbank', beginnen we dan niet nog meer te verbrokkelen. Als ook al justitie wordt opgesplitst, wat komt er dan nog?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.