actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Artikels & Boeken
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2005, 22:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Yes! Yes! Yes!

Yes! Yes! Yes!


Een gesprekje met een man op de bus gooide zijn leven overhoop. Danny Wallace besloot een jaar lang tegen alles 'ja' te zeggen. Pas nu mag hij weer af en toe 'nee' zeggen.


De boodschap van Wallace is simpel: ,,Zeg vaker ja! Het kan wonderen verrichten.'' En je kan hem maar beter geloven. Vanaf het moment dat hij op alles 'ja' zei, veranderde zijn miserabel leventje in een aards paradijs en ontketende hij zonder het zelf te willen een hype. ,,Het heeft niet alleen mijn leven veranderd'', zegt Danny Wallace. ,,Maar ook mijn hele kijk op de wereld. Ik had geen depressie, maar vroeger zat ik constant binnen. Ik keek avonden televisie of ik zat gewoon niets te doen. Zelfs als er iets leuks te beleven viel of mijn vrienden me smeekten om mee naar de pub te gaan, liet ik het afweten. Ik had het te druk, zei ik dan. Een vreemd moment in mijn leven, maar iedereen herkent er zich wel in, denk ik. Ik leefde niet meer. Op elke vraag antwoordde ik nee.''

Maar toen kwam de grote ommekeer. ,,Het was hondenweer, de trein had vertraging opgelopen en ik moest de bus nemen'', vertelt Wallace. ,,De man naast mij zei 'zeg eens vaker ja'. Hij had geen idee welke impact die drie woorden op mij hadden, maar het heeft ervoor gezorgd dat ik geen kansen meer liet liggen.''

Wallace besloot tegen alles en iedereen volmondig 'ja' te zeggen. In zijn boek vraagt hij zich af of de man in de bus niet Jezus was. Of Boeddha? ,,Ik zie hem als een spiritueel iemand. Iemand die mijn leven opnieuw zin heeft gegeven. Ik ben geen spirituele kerel, maar ik geloof wel in mensen. Door hem heb ik meer vertrouwen gekregen en een hoop meer kansen.''

Danny's boodschap verspreidde zich intussen al van Groot-Brittannië tot Spanje, Nederland, Singapore, Dubai en Amerika. ,,Al die yes-dingen hebben me al flink wat duiten gekost'', zegt hij goedgezind. ,,Maar we zien wel wat er gebeurt. Er is veel cynisme en angst in deze wereld. Moet je daarom thuis blijven? Dat is de makkelijkste weg die je kan kiezen. Niets doen en schrik hebben. Maar je schiet er geen centimeter mee op. Die boodschap wil ik verkondigen.''

Intussen is hij wereldbekend, ligt zijn verhaal in de boekhandel en wordt zijn verhaal verfilmd. ,,Maar echt bekend ben ik toch niet'', meent Wallace. ,,Er zijn miljarden mensen die nog nooit van mij gehoord hebben.''

Hoe ver wil hij in dat yes-gedoe gaan? Wat als ze je morgen vragen iemand te vermoorden? ,,Wel, dan zeg ik njet. Door een heel jaar 'ja' te zeggen, heeft hij zichzelf ook een aantal keren in de nesten gewerkt. ,,Zo heb ik bijna een flink pak rammel gekregen doordat ik ja zei toen een kerel mij vroeg of ik zijn lief misschien van hem probeerde af te pakken.''

Intussen krijgt hij het woord 'nee' opnieuw over de lippen. ,,Zeker weten. Mijn vrienden proberen me er nog altijd in te luizen door in de pub te vragen of ik hen op een pint trakteer. Wel, dan zeg ik met plezier nee. Meer zelfs: ik hou er weer van om eindelijk meer nee te zeggen.''


Ja, door Danny Wallace, Uitgeverij Unieboek BV, 383 blz.

www.dannywallace.com


DS 31-10-2005(dhh)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2005, 22:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Stop de verzeuring' - Boodschap zonder Naam ijvert voor een mensvriendelijke samenleving.


'Ontzettend veel mensen doen elke dag opnieuw geweldig hun best. ' Met die basisgedachte vat de nieuwe vzw Boodschap zonder Naam haar eerste werkingsjaar aan. Via gerichte mediacampagnes wil de vzw tot een 'mensvriendelijker en zorgzame samenleving komen'. Boodschap zonder Naam werkt niet met eigen kapitaal. Geďnspireerd door buitenlandse voorbeelden zoals de Nederlandse Stichting Sire en de Amerikaanse Ad Council, gingen gedelegeerd bestuurder Piet Jaspaert en zijn medewerkers aankloppen bij media, reclamemakers en bedrijfswereld. 'Tot onze eigen verbazing stelden we vast dat de bereidheid om belangeloos mee te werken aan een positieve, wervende boodschap, nagenoeg unaniem was', zegt Jaspaert. De deelnemende bedrijven schenken werkingsfondsen, de reclamewereld bedenkt gratis de campagnes, en de media stellen een deel van hun ruimte ter beschikking.

'De enige daadwerkelijke return die onze partners krijgen, is dat ze actief meehelpen aan een betere samenleving', zegt Piet Jaspaert. 'We zullen ons vooral richten op de zogezegd kleine dingen van het leven, omdat die uiteindelijk vaak het belangrijkst blijken te zijn. Neem nu ons thema voor 2006. Iedere dag spannen tal van mensen zich tot het uiterste in voor hun gezin, of hun job. Die mensen lopen niet in de kijker, en halen de krantenkoppen niet. Hun werk lijkt zo vanzelfsprekend dat we het wel eens vergeten naar waarde te schatten. Wel, al die mensen verdienen het dat er eens gezegd wordt hoe belangrijk ze zijn.' De vzw wil met haar campagnes een einde maken aan de 'verzeuring' van de maatschappij. 'We stellen vast dat we het nog nooit zo goed hebben gehad, maar toch niet echt gelukkig zijn. Als we de positieve kracht van elke individuele mens weten te mobiliseren, kunnen we die spiraal doorbreken.'


Knack, 09-11-2005 (J.V.B.)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.