actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd August 2013, 10:48
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Meningen verdeeld over derde geslacht

En, is het een jongen of een meisje?” “Euh, we laten ons kind als geslachtsloos registreren.” Door een nieuwe Duitse wet behoort deze conversatie voortaan tot de realiteit. In België zijn de meningen sterk verdeeld.
Baby’s met onduidelijke geslachtskenmerken krijgen vanaf 1 november een identiteitskaart zonder geslachtsvermelding in Duitsland. Het keuzevakje m/v blijft leeg. Ze kunnen later nog een geslacht kiezen of voor altijd geslachtsloos door het leven gaan. In ons land worden de ouders van interseksuele baby’s na de geboorte gedwongen te kiezen of ze hun kind als man of vrouw laten registreren.

“De nieuwe Duitse wet is slechts een begin”, vindt Jeroen Borghs van transgenderorganisatie çavaria. “Ze geldt alleen voor baby’s met vage geslachtskenmerken. Maar eigenlijk zou iedereen de kans moeten krijgen om geslachtsloos te blijven. Niet moeten kiezen zou voor velen een opluchting zijn. Wie in België een geslachtsverandering wil laten registreren, moet naar een psychiater of dokter en moet zich laten steriliseren."

Ethicus Ignaas Devisch staat ook open voor een overname van de Duitse wet. "Nu dwingen we ouders van interseksuele baby’s te kiezen, waardoor ze vaak geneigd zijn om ook geslachtsoperaties te laten uitvoeren. Sommige kinderen zijn daardoor op latere leeftijd ongelukkig met hun geslacht. Door hen zelf de mogelijkheid te bieden om hun geslacht te kiezen, maken we een einde aan die discriminatie."

Uroloog Piet Hoebeke vreest dat de erkenning van een derde geslacht tot verwarring zal leiden. “Het gaat over extreem zeldzame gevallen. In Europa is er bij 1 op de 5000 borelingen twijfel over het geslacht, in België gaat het om een twaalftal gevallen per jaar."

"Bij twijfel kunnen we tot drie maanden wachten met de geslachtsregistratie. Maar meestal zien we na een week al welke kant het uitgaat."

Bron : http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-of-meisje.aspx
Mening : Eerlijk gezegd had ik nog nooit van interseksualiteit gehoord. Wel van mensen die in een verkeerd lichaam werden geboren, maar dit was me volledig onbekend. Daarom dat ik het best interessant vind om dit te posten. Ikzelf vind het niet meer dan normaal dat we met een bepaald geslacht door het leven gaan. Hoe vaak moeten we ons niet indelen per geslacht? In de sportclub, op school,.. Ik vraag mij af hoe het als geslachtloze zou zijn om deze keuzes te maken aangezien je niet als man, maar ook niet als vrouw zal bestempeld worden. Ik ben het ook eens met de uroloog die denkt dat de erkenning tot verwarring zal leiden. Misschien is het maar goed dat het eerder een zeldzaamheid is dat dit voorkomt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.