actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2015, 11:56
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Dokters zorgen niet voor zichzelf

Dokters zorgen niet voor zichzelf

Dokters zorgen door hun drukke agenda te weinig voor zichzelf. Een kwart slaat maaltijden over en een derde kampt zelfs met een chronisch slaaptekort. Een van de pijnpunten is de wachtdienst, waarop te zelden een vrije dag volgt. Dat blijkt uit de masterproef van Saartje Jooris (UGent), die bij 200 Oost-Vlaamse artsen peilde naar hun welzijn.

Uit de bevraging blijkt dat een kwart van de artsen zich fysiek niet goed voelt. En hetzelfde geldt voor hun psychische welzijn. ‘Een dokter die goed in zijn vel zit, maakt minder fouten en voert minder onnodige behandelingen uit. Bovendien luistert hij beter naar zijn patiënten’, zegt Jooris.

45 procent van de dokters zegt nu niet uitgeslapen te zijn bij aanvang van een werkdag, en ruim één op de drie heeft een chronisch slaaptekort. Drie op de vier huisartsen geven aan na zo’n dienst nood te hebben aan een vrije dag, maar die nooit te nemen. ‘Dokters hebben het moeilijk om hun agenda te begrenzen’, zegt Jooris. ‘Je zegt moeilijk nee tegen een patiënt die om hulp vraagt.’

Bij huisartsenvereniging Domus Medica maken ze zich al langer zorgen over het welzijn van artsen. De vereniging werkt daarom aan een plan met maatregelen om burn-outs, depressies en zelfdodingen bij dokters te vermijden.

Bron: De Standaard

Eigen mening:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet verschiet van de uitkomst van dit onderzoek. In mijn omgeving ken ik genoeg dokters om te weten dat ze vaak te veel werken en een slaaptekort hebben. Echter moet ik wel toegeven dat het chronische slaaptekort iets was waar ik dan weer minder van op de hoogte was. Ik had nooit gedacht dat het al in een dergelijk gevorderd stadia was gekomen. Enkel zitten we nu met het volgende probleem, hoe gaan we dokters van hun slaaptekort afhelpen. Ik denk dat iedereen er beter van zou worden als dokters beter uitgeslapen zijn. Per slot van rekening moeten dokters voor ons zorgen. Maar wie zorgt ervoor de dokters als ze dit zelf niet voldoende doen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2015, 14:46
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Zelf had ik hier nooit bij stilgestaan dat dokters zichzelf eigenlijk niet goed verzorgen en als ik het zo lees, is dit wel een erg groot probleem. Ten eerste voor de dokter zelf die er zo stilaan onderdoor gaat maar ook minstens even zeer voor zijn patiënten. Een slaaptekort leidt tot slechtere concentratie en prikkelbaarheid en hierdoor kan dan geen kwalitatieve zorg voor de patiënt gegarandeerd worden. Fouten maken is menselijk maar de ene fout is erger dan de andere en je weet maar nooit wat er kan gebeuren als je dokter er niet helemaal met zijn hoofd bij is. Ook dokters die niet meer gemotiveerd zijn om hun beroep uit te oefenen zijn zo "levensgevaarlijk" omdat ze soms niet genoeg onderzoek voeren en er vanuit gaan dat de aandoening maar iets banaals is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.