actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2011, 18:13
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Minister Van den Bossche wil 300 extra windmolens in Vlaanderen tegen 2020

Als het van Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche afhangt, komen er tegen 2020 in Vlaanderen meer dan 300 windmolens bij. De SP.A-minister wil ook de procedures voor de inplanting van windmolens vereenvoudigen en versnellen.
Uit een online-onderzoek van GfK Significant, dat werd uitgevoerd bij meer dan 1.000 mensen, blijkt dat 84 procent van de ondervraagden de aanleg van windmolens steunt. Opvallend is dat vooral mensen die dichtbij een windmolen wonen (minder dan 5 kilometer) er positief tegenover staan. Volgens minister Van den Bossche is dat een bewijs dat de vooroordelen van veel mensen tegenover windmolens ongegrond zijn.

Niet in achtertuin

Toch blijkt uit de cijfers ook dat de meeste mensen liever geen windmolen in hun directe omgeving hebben staan. Windmolens horen volgens de ondervraagden vooral thuis op zee (96 procent), in havengebieden (94 procent) en op industrieterreinen (94 procent). Slechts 10 procent van de ondervraagden vindt dat windmolens ook kunnen in natuur- of woongebieden.

Het onderzoek toont ook aan dat vooral vrouwen tussen 25 en 44 jaar en mensen die verder van een turbine wonen nog eerder terughoudend staan tegenover windmolens en windenergie. Wat de nadelen van windmolens betreft, schuiven de ondervraagden vooral het lelijke uitzicht (51 procent) en de lawaaihinder (37 procent) naar voor.

'Duidelijk draagvlak voor windenergie'

Volgens Van den Bossche toont het onderzoek toch vooral aan dat er in Vlaanderen een duidelijk draagvlak bestaat voor extra windenergie, maar schort het soms aan de communicatie. 'Je merkt vaak dat mensen positief staan tegenover windmolens, maar dat ze soms schrik krijgen wanneer projectontwikkelaars hen allemaal tegelijk beginnen te bestoken met folders en informatie', aldus Van den Bossche. Daarom pleit de SP.A-minister ervoor om omwonenden sneller en beter te informeren en hen extra te betrekken wanneer zones voor windmolens worden afgebakend.

Momenteel telt Vlaanderen ruim 150 windmolens met een totale capaciteit van zo'n 280 MW. Vorig jaar kwamen er, onder meer door de omslachtige vergunningsprocedures, maar 10 windmolens bij en dat is volgens Van den Bossche veel te weinig. In Vlaanderen zou nog plaats zijn voor 780 MW aan windmolens of meer dan 300 turbines.

Van den Bossche stelt voor om tegen 2020 nog 192 windmolens bij te plaatsen in havengebieden en 120 windmolens in de rest van Vlaanderen, verspreid over de vijf provincies. Zones die geschikt zijn voor de plaatsing van turbines, moeten versneld afgebakend worden.

Daarnaast herhaalt Van den Bossche haar pleidooi voor een eengemaakte vergunning zodat de procedures vereenvoudigd en versneld kunnen worden. Voor dat voorstel gaat de minister in de schoot van de regering op zoek naar steun van haar collega's, met name die van Ruimtelijke Ordening (Philippe Muyters) en Leefmilieu (Joke Schauvliege). Van den Bossche wil nog voor het zomerreces een voldragen windenergieplan op de regeringstafel leggen.

Kernenergie

Het onderzoek van GfK Significant leverde nog een opvallende vaststelling op rond kernenergie. Het oorspronkelijke onderzoek werd eind januari en begin februari uitgevoerd en toonde aan dat 16 procent van de ondervraagden vindt dat kernenergie 'veel of zeer veel' door de overheid moet ondersteund worden. Volgens Elke Van Hamme van GfK Significant werd begin april, dus na de gebeurtenissen in het Japanse Fukushima, een tweede meting uitgevoerd en bleek daaruit dat de groep die vindt dat kernenergie 'veel of zeer veel' door de overheid moet gesteund worden stabiel is gebleven. 'De groep van mensen die vinden dat kernenergie niet moet gesteund worden is in die periode wel gegroeid'.

Bron: www.standaard.be

Persoonlijk kan ik het inplanten van meer windmolens alleen maar toejuichen. Windmolens zorgen voor groene energie en wie kan daar nu op tegen zijn? Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de mensen ook voor het inplanten van meer windmolens zijn, maar niet in hun eigen tuin. Wanneer er ruimte is om het op zee of in een haven of industiegebied te doen, zou ik natuurlijk zelf ook liever geen windmolen in mijn achtertuin hebben. Maar eerlijk gezegd, het maakt haast geen lawaai en het is positief voor het mileu. Zeker doen dus!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2011, 19:28
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Als windenergie kan bijdragen tot een schoner milieu vind ik dat hier meer in geďnvesteerd moet worden. Uit dit artikel blijkt dat niet veel mensen bereid zijn om een windmolen in hun tuin te laten inplanten. Spijtig voor hen maar de mensen in Doel waren ook niet blij toen ze moesten verhuizen en deze zaak werd ook nooit afgeblazen. Ik ken, raar maar waar, mensen die staan te springen voor een windmolen in hun tuin. Het is namelijk zo dat dit elk jaar geld opbrengt voor de eigenaar van de grond. Bovendien als men de windmolens inplant op landbouwgrond bezorgt dit amper last voor de omliggende bewoners.
Ik besluit dus dat er niet zal veranderd worden zonder potten te breken, we moeten inderdaad ons best doen om zo weinig tegenstand van de mensen te krijgen. Van den Bossche is hier goed met bezig. Tegen haar plannen zeg ik dus geen nee.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th April 2011, 11:31
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik vind dit een goed idee! Groene energie moet gestimuleerd worden, daarom vind ik dat windmolens meer en meer mogen opduiken. Natuurlijk is het niet zo leuk om ' s morgens op te staan en in je tuin een gigantische windmolen te treffen, ik begrijp wel dat de meeste mensen geen windmolen in hun tuin willen en dat dit vooral in de zee, haven of industrie moet geplaatst worden. Niet in de natuur want ik vind niet dat men natuurgebieden moet omploegen tot windmolenparken.
Om even het onderwijs erbij te betrekken, de meeste jongeren weten niet hoe zo'n windmolens werken ,of hoe dit in zijn werk gaat. Daarom is het ook wel eens interessant om met je leerlingen eens een windmolen te bezoeken, hoe wordt die wind juist omgezet in energie? Ik vind dit erg interessant!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.