actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 17:02
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Turtelboom: ‘We sparen gezinnen net méér dan vroeger’

‘Ik wil de verantwoordelijkheid niet dragen om de kost voor de groenestroomcertificaten door te geven aan onze kinderen en kleinkinderen.’ Zo heeft Vlaams minister van Begroting Annemie Turtelboom (Open VLD) zich verdedigd over de groenestroomheffing van 100 euro per gezin. Volgens de minister klopt het bovendien niet dat bedrijven minder bijdragen.

Het energiedebat in het Vlaams parlement ging vandaag hoofdzakelijk over de ‘Turteltaks’, zoals de oppositie de groenestroomheffing heeft gedoopt die minister Turtelboom invoerde. Die houdt in dat gezinnen 100 euro extra per jaar zullen betalen, voor de zwakste gezinnen blijft de bijdrage beperkt tot 25 euro.

Turtelboom werd door Groen-parlementslid Johan Danen op de korrel genomen omdat de bijdrage van de gezinnen aan de kost voor de groenestroomcertificaten volgens hem gestegen was. ‘Onder de vorige legislatuur was de verhouding 43 procent voor de bedrijven en 57 procent voor de gezinnen, nu is het 50/50. We nemen net maatregelen waardoor we de gezinnen meer sparen dan in het verleden. Door te werken met een heffing besparen we bovendien 74 miljoen euro per jaar.’

‘U voert een vlaktaks in die meer belast naarmate men minder verbruikt’, was SP.A-fractieleider Johan Vandenbroucke streng. ‘U zegt dat het een moeilijke beslissing was, maar waarom zadelt u de burger dit jaar dan op met een extra kost van (in totaal, red.) 350 euro?’

Vandenbroucke verwees ook nog eens naar de maatregelen van de vorige regering, die ervoor zorgden dat 95 procent van de gezinnen een nettovoordeel genoten. Open VLD-parlementslid Willem-Frederik Schilz floot hem daarin echter terug. ‘Gratis bestaat niet. De netstroombeheerder moet zo’n maatregel duur betalen. Zowel de Vlaamse als de federale regering ziin nu eerlijk: we gaan voor een verlaging van de belastingen en rekenen noodzakelijke facturen door.’

‘Deze beslissing is jammer’, besloot Turtelboom. ‘We zijn voor geen meter verantwoordelijk voor het debat dat hier vandaag gevoerd wordt. Maar ik voel me wel verantwoordelijk om deze schuld niet door te schuiven naar onze kinderen en kleinkinderen.’

(Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151021_01931143)

Eigen mening: Ik vind het wel ergens terecht waarom de energie prijs stijgt. Energie word nog altijd geïmporteerd vanuit onze buurlanden omdat we niet genoeg kunnen produceren. Ik vind het wel dat de prijzen eigenlijk niet op de gewone gezinnen moet vallen. Er zijn mensen met hopen geld die het allemaal uitbesteden aan luxe spullen. Zij merken niet veel van deze verhooging en wij misschien niet zo veel maar kansarme wel bijvoorbeeld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.