actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 12:06
Wouter.G*dschalk Wouter.G*dschalk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Turnhout
Posts: 30
Vindt Gent de oplossing voor bevolkingsgroei met extra verdiepingen?

De stad Gent heeft naar eigen zeggen een oplossing gevonden voor de huisvestingsproblemen die door de groei van de bevolking op termijn kunnen ontstaan. Gent wil haar inwoners de mogelijkheid geven om één of zelfs twee verdiepingen boven op hun woning te bouwen. "Daar valt meer mee te winnen dan met de bouw van een hoge woontoren", zegt schepen van Stadsontwikkeling Tom Balthazar (sp.a) in Het Laatste Nieuws.
Op bepaalde plaatsen in de stad staat al een huis waar een verdieping bovenop werd gebouwd. "Dat 'optoppen' is nochtans het soort van bouwvergunningsaanvragen die tot nu toe zeer vaak geweigerd werden", geeft schepen Balthazar toe. "Nochtans valt er heel wat voor te zeggen. Als men over bouwen in de hoogte spreekt, denkt men zeer vaak aan rijzige appartementsgebouwen. Nochtans valt er veel meer ruimte te winnen door woningen één of twee verdiepingen te laten verhogen."

Het idee is nu opgenomen in de beleidsnota stadsontwikkeling die de grote lijnen wil uitstippelen voor de groei van de stad. Gent telde begin 2015 precies 254.942 inwoners. In 2006 waren dat er nog 'maar' 233.120. Dat wil zeggen dat er de voorbije negen jaar bijna 22.000 inwoners bijkwamen en de groei neemt alsmaar toe.

Toch is het niet de bedoeling deze praktijken overal toe te laten. "In het Rabot of het Patershol zullen we voor de bouw van zo'n extra verdieping bijvoorbeeld geen groen licht geven. Het Rabot is immers een heel dichtbebouwde en dichtbevolkte wijk. Anderzijds staan er in het Patershol veel historische gebouwen die het niet toelaten en optoppen leent zich ook niet tot nauwe straten."

Bron: De Morgen, 21/10/2015. http://www.demorgen.be/binnenland/v...ingen-ba598b57/

Mening: De enorme toename van de bevolking is een zeer actueel probleem. In de toekomst zullen er nog veel meer woningen in België bij moeten komen door de toestroom van vluchtelingen. Door extra verdiepingen op bestaande gebouwen te plaatsen zal men een groot deel van het probleem al kunnen oplossen. Ik vind het persoonlijk een beter alternatief dan het bouwen van hoge appartementsgebouwen. Dit is dus een goed idee, maar het zal de medewerking van de inwoners vragen. Vlaanderen is nu al een zeer dichtbevolkt gebied, maar in het artikel zien we dat er nog steeds nieuwe oplossingen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2015, 14:33
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Woningen met extra verdiepingen in Gent?

Net zoals Wouter sta ik positief tegenover dit idee. Er komen steeds meer mensen en elk gezin heeft een woning nodig. We kunnen niet verwachten dat er steeds meer families uitgebreid samen zullen wonen, daar zijn huizen gewoonweg te klein voor en het zal dan sowieso ook leiden tot conflicten en familieruzies. Een te groot aantal flatgebouwen oogt ook niet aantrekkelijk en daarom lijkt het mij een beter idee om sommige huizen te verhogen. Misschien kunnen de inwoners op deze manier zelfs huur vragen voor hun bovenverdieping. Dit zal de kosten van de bouw al na enkele jaren terugbetalen. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen het ziet zitten om samen met een vreemde in eenzelfde huis te wonen (ook al is het op een andere verdieping), maar het hoeft niet te gaan om iemand die je niet kent. Je kan de verdieping ook gebruiken om familie in te laten wonen. Denk maar aan ouders die op de benedenverdieping wonen en hun kinderen die op de eerste verdieping en de tweede verdieping wonen. Zo is de familie dicht bij elkaar, maar toch hebben ze hun eigen stekje. Persoonlijk zie ik wel toekomst in dit idee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.