actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2008, 02:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Vandeurzen overwoog ontslag in zaak vermoorde Kitty

Vandeurzen overwoog ontslag in zaak vermoorde Kitty


Minister van Justitie Jo Vandeurzen heeft afgelopen weekend overwogen ontslag te nemen als gevolg van de zaak Iasir. Dat gaf hij toe in Terzake (Canvas) waar hij uitleg kwam geven over de mogelijke vrijlating van Hassan Iasir, één van de verdachten in de moord op agente Kitty Van Nieuwenhuysen.



Fraude

Hij benadrukte dat zowel hijzelf als de procureur het heilzaam vonden om enkele uren te wachten met de vrijlating van Iasir (tot er een nieuw aanhoudingsmandaat was afgeleverd, nvdr.) omdat er een strafonderzoek liep naar mogelijke fraude rond het beroep dat Iasir zou hebben ingediend tegen zijn aanhouding.


Ontslag overwogen

Vandeurzen erkende dat er een ongewone procedure werd gevolgd, maar hij noemde het onaanvaardbaar dat een verdachte, die men niet vrij wil, door procedurefouten zou kunnen vrijkomen. "Als je dit meemaakt, en de familie van het slachtoffer hierover moet inlichten", is het volgens Vandeuzen normaal dat hij overwogen heeft om ontslag te nemen als minister van Justitie.


15/12/08 (belga/dea)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2008, 13:31
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Het is inderdaad onaanvaardbaar dat Iasir zomaar kan vrijkomen voor deze zaak. Gelukkig is hij meteen opgepakt voor een tiental andere zware feiten. Zo'n zware criminelen zouden ze extra moeten straffen en er zeker voor zorgen dat bij hen geen procedurefouten worden gemaakt. Ook moet de precieze oorzaak voor deze procedurefout volgens mij grondig onderzocht worden. Hoe is het kunnen mislopen tussen de cipier zijn boekje en de dienst waar hij dit moest aangeven? Het zou inderdaad best wel kunnen dat er bewust gehandeld is...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2008, 20:36
maarten.gilops maarten.gilops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 73
Eer?

Dat die misdadiger mogelijk vrij zou komen, mag ondenkbaar zijn. Iedereen weet dat er duidelijk fouten zijn, maar daar ga ik mij niet over uitlaten. Ik ben vooral blij dat er eens een minister nadenkt over zijn bekwaamheid. Ik heb de indruk dat de laatste tijd ministers altijd in het zadel blijven, ongeacht de problemen die zich voordoen op hun politiek domein. Enkel door zichzelf in vraag te stellen is Jo Vandeurzen een van de weinige politici die zichzelf in twijfel trekt en dat alleen al vind ik positief. Ach ja, laten we niet vergeten dat justie één van die ministeries is die totaal vergiftigd zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th December 2008, 22:17
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
Een schande vind ik het dat een man, die waarschijnlijk een moord heeft begaan, zou vrijkomen omwille van een procedurefout. Zulke dingen kunnen perfect worden vermeden, zeker in een zaak zoals deze. Ik vind het niet anders dan logisch dat minister Vandeurzen ontslag zou nemen.
Ik vind het vooral erg voor de ouders van Kitty Van Nieuwenhuysen. Stel je voor dat ze van de ene dag op de andere opeens de moordenaar van hun dochter tegen komen op straat. Zelf zou ik als ouder razend zijn en me moeten inhouden om niet te slaan op de man.
Ik snap het systeem ook niet zo goed. Hoe is het mogelijk dat een man na een procedurefout opeens vrij zou komen? Dit systeem moet echt aangepast worden. De aanklachten die ze nu aan het zoeken zijn tegen hem, zijn nodig om hem voorlopig in de cel te houden. Hopelijk vinden ze nog vele achterpoortjes en komt hij niet op vrije voeten voor het proces.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th December 2008, 13:22
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Gerecht liet opnieuw moordverdachte vrij na blunder

Een man die ervan verdacht wordt in november 2007 zijn vrouw in Lichtaart te hebben vermoord, heeft door een communicatiefout bij het parket de gevangenis van Turnhout mogen verlaten. Dat meldt Inge Delissen van het parket van Turnhout. De raadkamer besliste om de 45-jarige C.V.D. uit Schilde in vrijheid te stellen. Het parket tekende hoger beroep aan, maar dat werd niet op tijd doorgegeven, waardoor de verdachte op vrije voeten kwam.

Ondertussen is het hoger beroep aangetekend, waardoor het bevel tot aanhouding verlengd wordt. C.V.D. moet dus opnieuw de cel in, maar hij zal daarvoor eerst moeten worden opgespoord. De nabestaanden van Nancy H., die om het leven werd gebracht met een schroevendraaier, werden ingelicht van de fout.

Het parket wijt de blunder aan een ernstig capaciteitstekort waarmee de diensten in Turnhout kampen. Daardoor moest de vaste magistraat van het Openbaar Ministerie in de raadkamer vervangen worden door een invaller. De verschuivingen en het feit dat er tussen gevangenis, parket en raadkamer moest overlegd worden, leidde tot een ernstige communicatiefout, met de ongewenste vrijlating van de vermoedelijke moordenaar als gevolg.

Het incident lijkt sterk op het dossier rond Hassan Iasir, een verdachte van de moord op agente Kitty Van Nieuwenhuysen, wiens vrijlating ternauwernood kon verhinderd worden door een ingreep van minister van Justitie Jo Vandeurzen.


Bron: www.demorgen.be 17/12/08 12u55

Ik vind dat Jo, toch nog is moet stilstaan bij zijn beslissing.
Het rechtssysteem moet dringend veranderd worden !!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.