actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th June 2009, 18:11
Natalie.Van.den.Bergh Natalie.Van.den.Bergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Geel
Posts: 66
Tijdschriften maken modellen dikker

Tijdschriften maken modellen dikker

BRUSSEL - MODEBLADEN SLEUTELEN AAN MODELLEN MET FOTOSHOP Het toonaangevende modetijdschrift Vogue wil dat grote modehuizen dikkere modellen selecteren en grotere kleding ontwerpen. Ook Belgische bladen als Flair en Elle schreeuwen om wat meer vlees. 'We moeten telkens fotoshoppen om de modellen er gezonder te laten uitzien.'

Wie denkt dat modellen nog slanker worden gemaakt in de modebladen, heeft het fout. Integendeel zelfs. Modellen krijgen er een extra laagje vlees erbij.

Voor Alexandra Schulman, de hoofdredactrice van de Britse editie van Vogue, is de maat dan ook vol. Ze schreef een boze brief naar grote modeontwerpers als Karl Lagerfeld, Donatella Versace, Stella McCartney en John Galliano. 'De modehuizen sturen ons voortdurend kleding op die veel te klein is. Daarom worden we gedwongen om magere modellen te gebruiken die nog net in die kleren kunnen', zucht ze. 'Dat zijn dan modellen zonder borsten of heupen en met uitstekende beenderen. Denk maar niet dat de oudere supermodellen als Linda Evangelista en Naomi Campbell in die kleren kunnen. Terwijl zij mooie vrouwelijke vormen hebben. Lezers willen echt geen graatmagere meisjes in hun blad zien staan.'

Anne Poelmans, styliste van het modeblad Elle, heeft tijdens haar stylings ook te maken met veel te kleine kleren. 'Die kleren worden eerst op de catwalk gebruikt en daarna worden ze naar alle modebladen opgestuurd, zodat wij die kunnen gebruiken voor fotoshoots. Ik heb het al vaak meegemaakt dat die kleding gewoon te klein is. Als we de kleren dan uit de zak halen, schieten we soms echt in de lach. Soms kan je een rok niet eens over je hoofd trekken omdat de taille zo smal is. Maar we zoeken geen extra magere modellen hoor. We gebruiken gewone modellen en verknippen de kledij een beetje. Dan knippen we het elastiek kapot of laten we de rits achteraan wat openstaan. Dat zie je niet op de foto.'

Net zoals Vogue gaan ook bladen als Elle en Flair catwalkbeelden uit Milaan of Parijs wat bijwerken. 'Als de catwalkmodellen er te mager uitzien, worden de sleutelbeenderen, knieën, schouders en heupen gefotoshopt, vooral bij modellen in badpak', zegt Mie Van der Auwera, de hoofdredactrice van Flair. 'Zo zien ze er toch een stuk gezonder uit. Ik vind het dan ook fantastisch dat Vogue zo'n initiatief neemt, want de modellen zijn vaak gewoon te mager. Als er modeshows in aantocht komen, merk je dat ze zich nog eens extra uithongeren. Jammer, want het is niet mooi.'

Anne Poelmans beaamt dat. 'Het ligt bij de ontwerpers hé. Zij moeten eerst beginnen kleren te maken voor normale meisjes. Ze beweren dat het voor hen makkelijker is om te ontwerpen voor magere meisjes, omdat ze dan minder aanpassingen moeten maken en minder rekening moeten houden met al die vormen, maar het is gewoon niet mooi en ongezond.'

Vogue heeft alvast een bondgenoot: het supermodel Erin O'Connor. Zij noemt de boze brief van Vogue een 'grote doorbraak'. En als het aan Robin Derrick ligt, de creatief directeur van Vogue, mag die doorbraak er zo snel mogelijk komen. 'De eerste tien jaar van mijn carrière maakte ik meisjes dunner, de laatste tien jaar maak ik ze dikker. Het is absurd.'

Bron: DS




Elle België: Foto's: de wondere wereld van Photoshop. Jessica Alba en Madonna... net als u en ik mét rimpels en mét een vrouwelijk figuur
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg foto DS.jpg (21.9 KB, 19x gelezen)
Bestandstype: png foto Elle België.png (66.1 KB, 19x gelezen)
Bestandstype: png foto fotoshop 1.png (194.9 KB, 19x gelezen)
Bestandstype: png foto fotoshop 2.png (149.8 KB, 18x gelezen)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.