actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2016, 08:31
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Groen pleit voor heffing op dierproeven

Groen pleit voor heffing op dierproeven
Oppositiepartij Groen stelt voor om in Vlaanderen een taks op dierproeven in te voeren. De opbrengsten uit die taks zouden dan gaan naar een fonds dat alternatieven voor dierproeven uitwerkt. Op die manier wil Groen het aantal dierproeven - in 2015 werden 240.000 dieren gebruikt bij proeven - verminderen. Dat schrijft De Zondag.

Elk jaar worden in Vlaanderen tussen de 200.000 en 300.000 proefdieren gebruikt in meer dan 120 erkende laboratoria. Drie kwart van de proefdieren zijn knaagdieren. Daarna volgen vissen en vogels als grootste groepen.

In 2015 ging het volgens Groen-parlementslid Bart Caron om 240.000 dieren, waarvan 150.000 knaagdieren. Maar er zijn ook 1.859 honden en katten gebruikt bij experimenten. Caron: “Die officiële cijfers zijn veel indrukwekkender dan wat men doorgaans denkt”. Bovendien blijkt dat 1 op de 5 proefdieren af te rekenen krijgt met “ernstig ongerief” en dat bijna 5 procent de proeven niet overleeft.

Het Groen-parlementslid dient een resolutie in om de praktijk waar mogelijk af te bouwen. “De overheid heeft de plicht dierenleed maximaal te vermijden. Het Vlaams Parlement moet vragen dat de bedrijven en universiteiten veel actiever inzetten op de alternatieven voor dierproeven”.

Concreet pleit Caron in zijn voorstel voor een heffing op dierproeven. Caron: “Met de opbrengst daarvan financieren we een fonds dat alternatieven voor de dierproeven op punt stelt”.

Caron hoopt dat andere partijen zijn voorstel zullen steunen.

Bron:
De Standaard, 18/12/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161218_02632280

Mening:
Ik zelf vind dit een goed voorstel. Ik begrijp dat er iets nodig is om dingen te testen alvorens deze op de mens worden toegepast. Voorlopig hebben ze enkel dieren ter beschikking. Dit is jammer maar het blijft wel noodzakelijk. Daarom lijkt het mij een goed idee om taxen te innen wanneer er proefdieren worden gebruikt. Zo wordt er geld ingezameld om een ander alternatief te bedenken zodat proefdieren uiteindelijk niet meer nodig zijn. De laboratoria worden er zo bewust van gemaakt dat ze met dieren bezig zijn. Hopelijk komen we met het ingezamelde geld snel tot een alternatief.

Laatst aangepast door maurane.v*ndoninck : 18th December 2016 om 08:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2016, 14:16
Evelien.P*llis Evelien.P*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 79
Ik ben het ermee eens dat dit een goed voorstel is. Door bedrijven en laboratoria die inzetten op dierproeven bij hun ontwikkelingsproces een duit in het zakje te laten doen door middel van een taks, zal misschien sneller een alternatief gevonden worden voor dierproeven. Het geld dat hiermee verzameld wordt, gaat naar centra die zich toeleggen op het ontwikkelen van alternatieven voor dierproeven. Daarenboven denk ik ook dat het vragen van een financiële toeslag aan bedrijven, hen zelf misschien ook zal aanzetten om na te denken over alternatieven. Wanneer dierproeven voor hen niet meer als de financieel meest voordelige oplossing worden gezien, zullen zij ook meer gaan nadenken over manieren om de dierproeven te omzeilen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2016, 12:07
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Groen pleit voor heffing op dierproeven

Ik ben het ook volledig eens met de mening Maurane. Ik snap inderdaad dat de medicijnen eerst moeten uitgetest worden, voor de mens hier gebruik van kan maken. Maar of dat echt met dieren moet gebeuren? Daarom is het goed dat er nu dit voorstel is gekomen. Er worden taksen gevraagd, en met het geld dat door die taksen ingezameld wordt, kan men dan andere alternatieven gaan zoeken om de medicijnen uit te testen. Dieren zijn namelijk ook maar gewoon dieren, en zij kunnen niet zeggen of ze willen dienen als 'proefkonijn'. Zoals Evelien ook al zei, het kan misschien goed zijn dat als de bedrijven taksen moeten gaan betalen, zij ook al zullen nadenken over alternatieven. Zij zien de proefdieren nu als een goedkope oplossing, maar nu er geld voor wordt gevraagd is dat niet meer de goedkoopste manier. Ik denk dat niemand wil dat er onschuldige dieren doodgaan omwille van een experiment, ook niet de mensen die in die bedrijven aan het werk zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.