actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2016, 11:26
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Elon Musk wil per se naar Mars

Het wordt tijd dat de mens een interplanetaire soort wordt. En dat hoeft geen tien jaar meer te duren.

Elon Musk, de charismatische ondernemer achter de elektrische Tesla-auto’s en het ruimtevaartbedrijf SpaceX, kondigde op het Internationaal Astronautisch Congres in Mexico aan hoe hij een permanente, zelfvoorzienende menselijke aanwezigheid op Mars wil realiseren, of – in zijn termen – van de mens ‘een multiplanetaire soort’ wil maken. Binnen de tien jaar wil hij landen op Mars, ‘dankzij zijn atmosfeer, daglengte, waterijs, zwaartekracht en mineralen de evidente keuze’.

Musk beschikt al over een beproefde, herbruikbare en dus goedkope raket (al ontplofte zo’n Falcon9 onlangs), een Dragon-capsule die al gevlogen heeft, en een nieuwe, krachtige Raptor-motor die al gebrand heeft.

SpaceX werkt volop aan een nog sterkere raket, de BFR (‘big fucking rocket’, jawel!), met 42 motors. Concrete plannen voor een ITS (‘interplanetair transportsysteem’) dat honderd mensen en 450 ton per keer overbrengt, zijn er ook al. Het heeft vijf dekken en zonnepanelen voor 200 kilowatt. Het schip zal bijgetankt worden in de ruimte. ‘Daardoor kan de prijs van de reis met tachtig procent zakken.’ De brandstof voor de terugreis, methaan en zuurstof, wil hij op Mars maken.

Bron: De Standaard, 28-09-2016

Mening:

De mens als interplanetaire soort, ik denk toch dat dit een beetje te hoog gegrepen is. Je moet ten eerste al super goed zijn uitgerust, en zeker zijn dat alles honderd procent veilig is voor je aan zo'n reis begint. SpaceX is daar wel mee bezig, maar gaat dit ook lukken? Ten tweede, zijn de mensen hier in staat om hun leven op Aarde op te geven en te gaan 'wonen' op Mars? Het zou leuk zijn als je de kans kan krijgen om een keer een bezoekje te brengen aan Mars, maar om daar echt ook te blijven wonen en een leven daar op te bouwen... En dit allemaal binnen 10 jaar? Dat lijkt me ook heel sterk. De wetenschap staat wel ver, maar zo ver dat dit allemaal zo snel kan gaan? Ik heb er een beetje mijn twijfels bij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th September 2016, 19:01
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
Ik moet me deels aansluiten bij Priscilla.
Elon Musk heeft al veel gedaan voor de wetenschap, hij is zeker één van de belangrijkste futuristen van vandaag de dag.
SpaceX heeft ook al voor veel vooruitgang gemaakt in het goedkoper maken van ruimtereizen, toch lijkt volgens mij de timeframe die Elon Musk geeft veel te optimistisch.
NASA is ook bezig met het idee van een bemande missie naar Mars, maar zij gokken eerder tussen de 15-25 jaar. Dit lijkt me al realistischer.
Ik zal zeker niet klagen als Elon Musk me het tegendeel kan bewijzen.
Een Marslanding in de realiteit is een kwestie van tijd, zoveel te sneller zoveel te beter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.