actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2012, 10:47
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Newsweek na tachtig jaar volledig digitaal

De laatste papieren editie van het populaire Amerikaanse weekblad Newsweek zal op 31 december van dit jaar verschijnen. Dat verklaarde hoofdredactrice Tina Brown donderdag. De overgang naar digitaal zal een onbekend aantal jobs kosten.
'We hebben een belangrijke mededeling, deze ochtend: Newsweek wordt een all digital uitgave.' Daarmee kondigt de website achter het blad de stop van de papieren Newsweeks aan. Na tachtig jaar in print, zal het laatste gedrukte nummer in Amerika op 31 december 2012 verschijnen.
'Overleven in print is extreem moeilijk geworden, hoewel we allemaal zo houden van het gedrukte en van die hectische uren op vrijdagavond', drukt hoofdredacteur sinds november 2010 Tina Brown het uit. 'Maar we moeten goede journalistiek blijven ondersteunen en het een doel en middel geven in een nieuw, digitaal tijdperk.'
In het begin van 2013 zal een eerste, wereldwijd nummer van 'Newsweek Global' verschijnen. Dat zal tegen betaling beschikbaar zijn op tablets en websites, met bepaalde content die specifiek voor The Daily Beast wordt voorbehouden.
Jobs
Newsweek zet duidelijk in op 'snel groeiende aanwezigheid op de online- en tabletmarkt'. Barry Diller, hoofd van het bedrijf dat Newsweek bezit, zei in juli al het blad zijn toekomst als wekelijks printmagazine aan het onderzoeken was.
De transfer naar digitaal zal naar alle waarschijnlijkheid jobs kosten, dat bekende ook Tina Brown. Een exact getal kon ze daar naar eigen zeggen nog niet op kleven.


bron: http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20121018_067

mening:
Ik vind het vreemd dat kranten en tijdschriften zich meer en meer digitaliseren. Ik begrijp dat de technologie verandert en dat de mensen mee moeten gaan met hun tijd. Maar wat is er mis met een papieren krant? Ik ben van mening dat vele papiervormen (kranten, verpakkingen, dozen, ...) verspild worden en dat het milieu daar enorm onder lijdt. Maar komen we met het digitaliseren van ons nieuws niet in een andere visuele cirkel terecht? Meer mensen gebruiken dagelijks de computer, wat leidt tot meer energieverbruik. De economie verhuist naar lage loon landen omdat de productie van deze toestellen te veel geld kost. Hierdoor gaan er jobs verloren in Europa en ontstaat er een economische crisis.

Langs de andere kant is een digitale krant misschien meer toegankelijk. Je moet niet eerst naar de krantenwinkel om het nieuws te kunnen lezen, maar je zet gewoon de computer op. Je zit niet met een hele krant die volledig uit elkaar valt, maar je selecteert enkel de artikels die je wil lezen.
Toch ben ik van mening dat de hele wereld te digitaal wordt. Leerlingen krijgen hun boeken op ipads, lessen worden geprojecteerd met een beamer,... . Is het niet beter voor onze taalvaardigheden om deze mooie cultuur staande te houden en hier dus aan te blijven werken? Boeken en teksten met de hand te blijven schrijven, mensen materiaal in handen geven zodat ze geprikkeld blijven,..
Ik denk het wel...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.