actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2011, 23:29
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Belgisch asielbeleid krijgt slecht rapport van Amnesty

Belgisch asielbeleid krijgt slecht rapport van Amnesty

Yves Leterme tijdens een bezoek aan het Klein Kasteeltje. © belga
De omstandigheden waarin asielzoekers in België ontvangen worden, zijn onaangepast. Dat staat te lezen in het jaarrapport van Amnesty International over de mensenrechten in de wereld. De organisatie kaart ook aan dat de Belgische autoriteiten uitgeprocedeerde asielzoekers tegen hun wil op het vliegtuig naar Irak hebben gezet.

Voorts uit Amnesty ook haar ongerustheid over het wetsvoorstel dat het dragen van een nikab of boerka verbiedt op een openbare plaats. Dat is volgens de organisatie een inbreuk op het recht op vrije meningsuiting en religie. De politie wordt er in het rapport dan weer van beschuldigd overdreven geweld gebruikt te hebben bij verschillende betogingen in Brussel in september en oktober. (belga/svm)
20/05/11 11u18

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...n-Amnesty.dhtml

Eigen mening:
Ik vind dit een rare reactie van Ämnesty? Wat is er mis met de reactie van België om uitgeprocedeerde asielzoeker terug naar hun land van herkomst te begeleiden? Is dit niet logisch?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 09:44
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Ik ben het volledig eens met Ilja. Ik vind de reactie van België niet meer dan normaal, we kunnen de deuren niet eeuwig en voor alle problemen blijven openzetten.
De mensen moeten sterk genoeg zijn om in hun eigen cultuur en omgeving een leven op poten te zetten, hoe moeilijk dit ook is.
Door te vluchten maken ze hun eigen land kapot, want zo gaat daar de economie en de welvaart alleen maar dalen. Ik klink misschien wat idealistisch, maar toch denk ik dat de bevolking zijn land grotendeels maakt of kraakt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 12:01
Gibb.Pemen Gibb.Pemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie:
Posts: 46
Ik sluit me ook aan bij jullie mening. Het is inderdaad een onverwachte reactie van Amnestie, voor mij toch! Men moet hier mensen een onderdak geven. Een aantal maanden terug hoorde je op het nieuws dat een aantal vluchtelingen opgenomen moesten worden in hotelletjes omdat het vluchtelingencentrum vol zat. Dus sommigen worden zelfs beter behandelt als de eigen landgenoten. Als ik me niet vergis wilt men de migratiewet aanpassen en verstrengen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2011, 19:05
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Ik ga akkoord met Amnesty dat het asielbeleid niet goed is.
Zelf is er in Weelde recent een opvangcentrum voor asielzoekers gekomen.
Zij verblijven in containers en slapen met enkele personen in 1 zo'n container. In deze hitte (niet dat het al zo warm is, maar zo'n container warmt snel op), dit vind ik nu wel niet tolereerbaar.
Overigens heb ik de indruk dat de asielzoekers het beter hebben dan ons.
Zij plunderen allemaal de plaatselijke supermarkten, ze gaan in bushokjes zitten om op het internet te kunnen en lopen allemaal met een gloednieuw fototoestel en gsm rond. Ze krijgen zelfs een aparte bus om naar Turnhout te gaan. Mensen die in de buurt van het asielcentrum wonen, vragen al jaren achter deze bus.
Waarom heeft amnesty hier reactie op?
We kunnen inderdaad onze deuren niet blijven openzetten. Ik ben tegen racisme maar er is ergens een grens.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2011, 21:55
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ik begrijp de reactie van Amnesty niet. Ik ben wel akkoord dat België geen goed asielbeleid heeft, maar niet om de redenen die Amnesty aanhaalt. Wanneer vluchtelingen zijn uitgeprocedeerd, en niet toegelaten worden in het land, is het toch logisch dat deze terug naar het land van herkomst moeten.

Ik ben zelf een voorstander van het verbod op het dragen van een boerka. Ik vind dat iedereen die op een openbare plaats komt herkenbaar moet zijn. Ook zorgt het voor wat meer sociale omgang met deze groepen. Ik ga niet snel iemand in een boerka aanspreken, aangezien ik denk dat deze mensen dat niet appreciëren. Ik kan daar volledig mis in zijn, maar ik heb altijd het gevoel dat die mensen zich wat afsluiten van hun omgeving.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 23:43
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 58
De tendens om de reactie van Amnesty niet te begrijpen lijkt groot.
Onze beperkte publieke opinie lijkt voor mij dan ook niet meer dan terecht.
Er zijn voorwaarden voor een persoon om asiel aan te vragen, en te krijgen. Als in sommige gevallen deze niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, is het niet meer dan terecht dat er geen asiel wordt verleed. Vanaf zulk een moment is een persoon hier dan illegaal. De voorwaarden voor zulk een asiel zijn in meeste Europese landen gelijk. Om deze mensen dan terug te brengen naar hun land van herkomst, in samenspraak met de overheden van dit land, is dan ook een zeer logische oplossing. In een economie als deze, waar België op allerhande besparingen moet uitvoeren, is er geen plaats voor het verkwisten van geld aan personen die hier 'illegaal' verblijven. Waar een vlucht een eenmalige kost is, is een verblijf in ons land dat jaren aansleept niet. Asielcentra bestaan er wel voor mensen wiens asielaanvraag nog in behandeling is. Het probleem is dat deze aanvragen te traag behandeld worden. Als de overheid hier meer mensen zou aanzetten creëert ze welvaart door meer jobs, en een sneller asielbeleid met minder kosten en problemen. Dat noem ik 'twee vliegen slaan met een klap'!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th May 2011, 13:51
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
Een aantal maanden terug hoorde je op het nieuws dat een aantal vluchtelingen opgenomen moesten worden in hotelletjes omdat het vluchtelingencentrum vol zat. Dus sommigen worden zelfs beter behandelt als de eigen landgenoten


Ik wil hier toch even bij opmerken dat die hotels absoluut niet het soort hotels zijn dat we in reisbrochures zien staan. Ik heb die beruchte hotels gezien en ze zijn zeker niet om over naar huis te schrijven; een kamertje van twee op twee voor een gezin van 5, overal schimmelsporen, een mini koelkastje dat zijn beste tijd heeft gehad, ongedierte, kapotte hygiëne- voorzieningen en alles wat wij, westerlingen, zouden bestempelen als ‘hotel- onwaardig’.

Dat asielzoekers rondlopen met een gloednieuwe gsm ( zoals Hanne.Hofkens beweert) weegt niet op tegen het uitzichtloos leven dat ze hebben met geen enkele zekerheid. Het is wel degelijk onmenselijk om de procedure van de asielaanvraag zolang te laten aanslepen, dat moet zeker en vast kordater kunnen. De opvang van asielzoekers is schandalig vanwege het tekort en om maar te zwijgen van het uitblijven van een degelijke organisatie binnen het asielbeleid. De poorten worden opengezet maar de organisatie van de immigratiestroom en de opvang wordt niet aangepast aan de huidige toestand. Het is alsof de politiek warm en koud tegelijk blaast.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.