actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2012, 18:15
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Dikketruiendag moet 'anderen overtuigen' mee te doen

De achtste editie van de Dikketruiendag vindt donderdag plaats. Meer dan 1.060 scholen in Vlaanderen nemen deel aan de actie, die dit jaar het thema 'Overtuig de anderen' kreeg. De actie moet leerlingen aanzetten hun (groot)ouders te overhalen ook thuis gevolg te geven aan de actie en zo een breder draagvlak te creëren.
Dat meldt de Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, Joke Schauvliege vandaag.

Alle scholen stoten samen gemiddeld 620.000 ton CO2 per jaar uit, waarvan 552.000 ton CO2 voor de verwarming. De verwarming één graad lager zetten, bespaart 7 procent brandstof en vermindert ook de CO2-uitstoot met 7 procent.

Op Dikketruiendag staat de verwarming in vele Vlaamse basis- en secundaire scholen, hogescholen en universiteiten wat lager. Maar de campagne mikt ook op andere maatregelen die daarna structureel aangehouden kunnen worden. Bijvoorbeeld het doven van de lichten bij het verlaten van een lokaal en het uitschakelen van toestellen na gebruik."

De scholen zetten donderdag allerlei ludieke en educatieve acties op touw, zoals het bereiden van warme soep, het werken met energiemeters en presentaties over de klimaatverandering.

Bron: www.destandaard.be
woensdag 15 februari 2012

Eigen mening:
Dit is een zeer goed initiatief! Ik stel me alleen de vraag deze actie wordt één dag per jaar gehouden, 'Draagt deze ene dag effectief bij tot verbeteringen aan het milieu?' Volgens mij is dit een actie die men zou moeten opbouwen doorheen het jaar en iedereen aanleren om steeds de lichten te doven, de verwarming een graad lager te zetten en een extra trui aan te trekken, je stekkers uit het stopcontact te trekken wanneer je het toestel toch niet gebruikt, enz. ...
In onze ogen zijn het allemaal de normaalste zaken van de wereld, maar zoals ik al eerder zei, ik vind dit een zeer goede aanzet om alle leerlingen, studenten, ... milieubewust te maken. Alleen vrees ik dat dit deze actie veel meer in de belangstelling moet staan, zodat mensen er steeds aan herinnerd worden hoe ze het milieu met de kleine dingen kunnen helpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th February 2012, 19:20
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Dikketruiendag is een zeer goede zaak om mensen eens te laten nadenken. Ik vind het op onze school soms er een beetje over. Alles is enkel glas en de isolatie zal ook niet alles zijn, maar de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat er verbouwingsplannen zijn, dus dit wordt verholpen (jeej).
Wat ik hét ergste vind is dat er weinig of geen controle is over de verwarming in de klaslokalen zelf. Het is geen uitzondering dat er af en toe een raam openstaat terwijl de verwarming "vollen bak" staat. Dat is energieverspilling in de hoogste graad. Waarom geen verwarmingen die te regelen zijn? Zodat we die ten minste kunnen uitzetten als de raam opengaat. Mijn hart breekt altijd een beetje als de raam open moet tijdens de les, maar soms is het gewoon echt nodig (30 studenten in één klaslokaal zorgt soms voor een... aparte... geur )
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th February 2012, 23:07
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik denk dat het probleem zich ook afspeelt in de organisatie van de school. Een zeer goed initiatief, dat ook in het artikel wordt aangehaald, is het bereiden van soep. Als men de verwarming nu pas zou opzetten rond half 9, dan zijn de lokalen het eerste uur misschien kouder, maar dat kan gecompenseerd worden door de leerlingen in de refter een lekkere thee te laten drinken met honing (+gezond) of een kop koffie, soep, enz. Verder mag de verwarming ook veel vroeger worden afgezet omdat de meeste installaties van de scholen een bepaalde uitlooptijd bevatten. Het is niet zo dat het lokaal onmiddellijk koud is bij het uitzetten van de verwarming. De school moet er nog beter over nadenken!

Investeren in beter geïsoleerde lokalen en eventueel groene energie is volgens mij ook een goed initiatief.

Verder vind ik de dikketruiendag een zeer goed initiatief maar het moet goed worden uitgevoerd. Ik ken scholen waar de directie het wel lekker warm heeft of waar m.a.w. de verwarming niet overal af staat. Ik vind dat als men zulke dagen organiseert, dat men ze ook effectief goed moet naleven. Verder hoop ik ook op meer van zulke dagen in de toekomst.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th February 2012, 00:24
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Zeker een mooi initiatief maar het lijkt me zo zinloos (sorry...) Mijn ervaring met de dikketruiendag is dat de verwarming 1 graadje minder wordt gezet en je nog zit te puffen van de warmte. Men hangt affiches op maar er wordt in de klassen weinig tot geen uitleg over gegeven ( nee, ook niet in het middelbaar bij mijn weten... Ik kan natuurlijk enkel oordelen over mijn eigen school van vroeger ). 1 keer in een jaar gaan we er aandacht aan schenken om de volgende dak weer vollenbak te stoken. Goed bezig?

Ik zou liever een initiatief zien dat langer duurt en waardoor de leerlingen (en leerkrachten) de problematiek echt leren begrijpen. Zoals hieronder al vermeld: de verwarming aan, in een t-shirt zitten en uiteindelijk de ramen open zetten (en natuurlijk de verwarming niet wat minder draaien.)

Voor mij dus liever een langdurige project met een duidelijkere uitleg!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.