actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2010, 07:37
alexandra.hauquier alexandra.hauquier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 23
Eerste IVM-baby geboren in Vlaanderen

Eerste IVM-baby geboren in Vlaanderen

In het Jan Portaelsziekenhuis in Vilvoorde is op 1 november de eerste IVM-baby in Vlaanderen geboren. Dat meldt het Universitair Ziekenhuis van Brussel, waar de moeder behandeld werd, vandaag. In-vitromaturatie (IVM) kan een alternatieve voortplantingstechniek zijn voor koppels bij wie de klassieke in-vitrofertilisatie (IVF) geen resultaat oplevert.
Het Centrum voor Reproductieve Geneeskunde van het UZ Brussel introduceerde in januari 2010 als eerste de IVM-techniek. Sindsdien werden 46 vrouwen behandeld en raakten 12 van hen zwanger.

De slaagkans bij IVM ligt beduidend lager dan bij IVF: 15 tot 20 procent tegenover 30 tot 40 procent. Er zijn echter heel wat voordelen. Zo zijn er minder risico's en mogelijke bijwerkingen bij IVM. Bovendien wordt nauwelijks of geen hormonale stimulatie gebruikt, wat de techniek ook goedkoper maakt.

Onrijpe eicellen
In tegenstelling tot bij IVF worden bij IVM onrijpe eicellen uit de ongestimuleerde eierstokken genomen. Vervolgens moeten de eicellen rijpen in een specifiek kweekmilieu in een lab. Als de eicellen rijp zijn, kunnen ze bevrucht worden. Enkele dagen later worden een of meerdere embryo's teruggeplaatst.

OHSS
Vooral voor patiënten met een grote eicelreserve is IVM geschikt. Bij de klassieke behandeling bestaat bij hen een belangrijk risico op het ovarieel hyperstimulatie syndroom (OHSS), een aandoening die gekenmerkt wordt door vochtophoping in de buik, onderbuikpijn en een verhoogd risico op trombose. Patiënten met OHSS moeten vaak een aantal dagen in het ziekenhuis opgenomen worden.

Artsen en embryologen proberen de IVM-techniek verder te verbeteren. Verwacht wordt dat die snel beschikbaar zal zijn voor een ruimer publiek. Momenteel wordt IVM op steeds grotere schaal toegepast in Scandinavië, Italië, Canada en Zuid-Korea. (belga/odbs)

www.hln.be


mening:

Ik vind het zeer goed dat men telkens nieuwe technieken vinden om toch zwanger te kunnen raken. Hoewel de slaagkans toch wel langer ligt, zijn er al verschillende vrouwen zwanger geworden. De techniek heeft ook een tal van voordelen. Bij koppels waarbij de techniek IVF niet werkt, kan men nog altijd IVM toepassen zo is er toch nog hoop dat ze niet kinderloos blijven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2010, 09:26
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Goed dat IVM goedkoper is, maar ik vind de slaagkansen toch wat laag. 15-20 procent wil zeggen dat je gemiddeld 6 pogingen nodig hebt om zwanger te raken... Lijkt me nogal deprimerend voor die moeders in spe. Ik hoop voor de koppels die toch per se kinderen willen krijgen op deze manier dat men met bijkomend onderzoek die slaagkansen omhoog kan trekken. Persoonlijk vind ik dat, als je blijkt onvruchtbaar te zijn en toch kinderen wil, je beter één van die vele vondelingen adopteert en een toekomst geeft. Er zijn (triestig genoeg) voldoende vrouwen die ongewenst zwanger raken en hun kind (voor of na de geboorte) harteloos dumpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2010, 10:39
alexandra.hauquier alexandra.hauquier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 23
Daar kan je wel gelijk in hebben maar adopteren gaat vandaag de dag ook niet meer zo makkelijk. Je moet voldoen aan verschillende eisen, heel je privéleven wordt overhoop gehaald en adopteren kost veel geld. Ik denk dat door dit aantal zaken veel mensen adopteren al niet zien zitten. Heel het proces voordat je het kind uiteindelijk hebt kunnen adopteren duurt ook vrij lang dus ik snap wel dat dit niet voor iedereen van toepassing is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.