actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2017, 10:31
hendrik.v*ndyck hendrik.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 46
"Bekamp slaapprobleem met langer op te blijven"

Een op de drie Belgen kampt met een slaapprobleem en tien procent van alle Belgen heeft chronische slaapproblemen. "Ik ben niet tegen slaappillen, maar dat is geen langdurige oplossing en het werkt verslavend. Heel veel problemen kunnen worden verholpen als je langer op blijft. De duur van je slaap zal dan verkorten, maar de kwaliteit is veel beter", zegt Annelies Smolders in "Van Gils & Gasten".
lees ook
5 knepen om elke nacht goed te slapen - Declercq-Pellens
Lieven Van Gils heeft in "Van Gils & Gasten" schrijfster en slechtslaapster Lize Spit en slaapexperte Annelies Smolders over de vloer gekregen aan de vooravond van wereldslaapdag op vrijdag 17 maart.

De schrijfster van "Het smelt" kampt al jaren met slaapproblemen. Die worden vooral veroorzaakt door in periodes 's nachts te werken. Op die manier wordt haar bioritme ontregeld. "Ik heb ook dikwijls stress om in slaap te raken, waardoor ik urenlang wakker blijf liggen", aldus Lize Spit.

"Zowel inslapen als doorslapen is een probleem. Ik kan me niet herinneren wanneer ik nog eens zeven uur aan een stuk heb geslapen. Kamillethee en meditatiemuziek helpen niet als ik in een slechte periode zit."


Een op de drie Belgen heeft een slaapprobleem

Annelies Smolders behandelt al jaren mensen met slaapproblemen. De slaapexperte studeerde psychologie, neuropsychologie en psychoanalyse, maar werd tijdens haar opleiding niets wijzer over slaapproblemen.

"Ik ben slaapexperte geworden door zelfstudie. Ik ben zelf op zoek gegaan naar informatie omdat ik zelf slaapproblemen had. Ik heb me er ook in verdiept omdat ik merkte dat ik patiënten met een depressie of een burnout niet kon helpen, zo lang ze kampten met slaapproblemen."

De slaapexperte voegt eraan toe dat een op de drie Belgen kampen met acute slaapproblemen. Tien procent heeft chronische slaapproblemen. "Dat is een heel hoog cijfer", klinkt het.


"Start to sleep" in zes weken

De slaapexperte geeft in haar boek "Start to sleep" de lezer tips om in een periode van zes weken de slaapproblemen aan te pakken.

"Mijn eerste tip is, blijf zo lang mogelijk op. Je moet niet naar de duur van slaap kijken, maar naar de kwaliteit. Veel slechte slapers brengen lange tijd in bed door, maar het is beter om op te staan wanneer je wakker wordt in bed. Als je lang op blijft en kort slaapt, dan is de kwaliteit van je slaap veel beter."

Annelies Smolders vergelijkt slaap met een elastiekje. "Wanneer je het uit elkaar trekt, dan wordt het langer en veel dunner. Als je flink trekt, dan breekt het. Zo werkt het met slaap ook."


"Jetlag zonder de reis"

"Als trucjes als kamillethee of meditatiemuziek goed zouden helpen, dan zou ik geen werk hebben. Eigenlijk is een slaapprobleem heel vaak een ontregeling van het bioritme. Lize heeft ’s nachts heel veel geschreven. Normaal moet je dan slapen. In plaats van de dag af te bouwen, ben je die gaan opbouwen. Na verloop van tijd denkt je brein dat dat het is. Je verschuift het hele ritme. Eigenlijk heb je een jetlag zonder de reis."

"Als je wakker wordt in het midden van de nacht, dan moet je opstaan. Anders gaat je hoofd zich volgieten met gedachten en je gaat piekeren. Je gaat je brein trainen in slapeloosheid. Je wordt na verloop van tijd wakker tijdens de slaap omdat je brein denkt dat wakker zijn bij slaap hoort."

De slaapexperte raadt de mensen aan om dan ontspannende dingen te doen als lezen of televisie kijken. "Als je met een tablet of een computer werkt, word je geconfronteerd met blauw licht en moet je het scherm of het klavier bedienen, waardoor je brein opnieuw geactiveerd wordt."

"Schaapjes tellen is een goede tip", geeft Annelies Smolders nog mee. "Je gedachtengang wordt gericht op een punt en dan word je rustig. In de plaats van te piekeren over allerhande dingen in je hoofd."

Eigen mening:

Een goede nachtrust is essentieel wanneer je de dag productief wilt starten. Vele mensen onderschatten hoe belangrijk dit is en lossen hun slaaptekort vaak op door de hele dag door koffie te drinken. Een volwassen persoon zou zo’n 8 uur moeten kunnen slapen. Dit varieert van persoon tot persoon maar het is de algemeen aanvaarde norm. Mensen met een stressvolle of drukke job kunnen weleens een verkeerd slaappatroon creëren waardoor ze deze norm niet halen en hun slaapcyclus hierdoor verstoren. Lize Spit heeft dit onderzocht en een boek geschreven over hoe je slaapproblemen het beste kunt aanpakken. Eén van haar tips is langer op te blijven in plaats van klaarwakker naar bed te gaan. Dit vind ik langs de ene kant een goede tip omdat je niet moet gaan slapen als je niet moe bent. Langs de andere kant is het belangrijk om toch aan die 8 uur te geraken en dit is niet altijd mogelijk als je heel laat naar bed gaat. Het is volgens mij goed om een routine te creëren waardoor je altijd op hetzelfde tijdstip naar bed gaat. Bijvoorbeeld elke dag om 11 u ’s avonds gaan slapen om dan om 7 uur ’s morgens op te staan. Wanneer je dan nog niet moe bent, kan je allerlei andere dingen doen om die vermoeidheid op te roepen (schaapjes tellen, ademhalingsoefeningen, een boek lezen, …). Daarnaast zijn er tal van andere middelen die slaap bevorderen. Zo kan je een filter installeren op je tablet of computer die het blauw licht verminderen, of kan je een supplement nemen zoals melatonine (geen slaappil). Al bij al kan je concluderen dat een goede nachtrust nog steeds onderschat wordt en dat je erg veel voordelen kunt halen wanneer je goed uitgerust aan de dag kan beginnen.

Bron: De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/c...media/1.2920258
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2017, 20:52
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Ik ben het grotendeels eens met de mening van Hendrik. Slapen is belangrijk omdat enerzijds je lichaam de opgedane indrukken van de dag verwerkt en anderzijds omdat je lichaam herstelt en tot rust komt. Dit zorgt ervoor dat we de volgende dag fris en fit zijn zodat we met een goed gevoel aan onze dag kunnen beginnen. Ik heb mijn bedenkingen bij de goede raad van Lize Spit om langer op te blijven in plaats van in je bed te gaan liggen. Ik denk dat als je dit volhoudt voor een paar dagen tot enkele weken je nog vermoeiender bent omdat je de slaap uitstelt. Ik ben van mening dat wanneer je altijd op hetzelfde uur gaat slapen en op hetzelfde moment opstaat je een stabiel bioritme creëert. Als je toch slaapproblemen zou ondervinden, zijn er tal van trucjes om toch in slaap te vallen. Wanneer deze methodes niet werken dan is een onderliggend probleem misschien de oorzaak van de slapeloosheid en kan je beroep doen op professionele hulp. Wat je zeker niet mag doen voor het slapengaan is je gsm of tablet checken. Het blauwe licht verstoort namelijk het slaapproces. Ik denk dat slaapmiddelen een laatste redmiddel zijn wanneer je niet kan slapen en dat dit in samenspraak moet gebeuren met een arts. Deze medicijnen zijn zeer verslavend en er treedt snel gewenning op waardoor ze voor een korte periode werken. Hierna heb je alleen maar grotere dosissen nodig om hetzelfde effect te bereiken. Het beste is dat je de slaappillen vermijdt. Als ik midden in de nacht zou wakker worden zou ik net zoals de slaapexperte opstaan. Ik zou mijn sportkleren aantrekken om bijvoorbeeld een kleine wandeling te gaan maken of een frisse neus te gaan halen. Hierna zou ik terug in mijn bed kruipen. Ik denk dat de resterende uren op die manier nog productief zijn en dat je toch nog voldoende uitgerust bent om de uitdagingen van de volgende dag aan te kunnen. Over het algemeen kunnen we stellen dat een goede nachtrust een grote invloed heeft op je functioneren van de daaropvolgende dagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.