actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2012, 15:41
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Zeven personen vermist nadat Japanse autotunnel instort

Zeven personen vermist nadat Japanse autotunnel instort

Bron: De Standaard
zondag 02 december 2012, 10u39


In de autotunnel op zo'n 80 kilometer van de Japanse hoofdstad Tokio die zondag deels instortte, hebben de hulpdiensten verschillende verkoolde lichamen teruggevonden. Het gaat om (enkele van) de minstens zeven automobilisten die vermist zijn.

Volgens de politie en de brandweer werden twee auto's bedolven toen de wand en het plafond van de 4,7 kilometer lange Sasago-tunnel het over een lengte van 100 meter begaven. Daarna brak een hevige brand uit nadat een wagen vuur vatte.

Het vuur is volgens de brandweer onder controle. Eerst ontwikkelde zich veel zwarte rook, wat het werk van de brandweer sterk verhinderde. Er is sprake van twee gewonden vrouwen, onder wie één lichtgewonde. Een van de vrouwen die kon ontsnappen vertelde dat er nog vijf andere mensen in haar wagen zaten, zodat er volgens de brandweer sprake is van minstens vijf mensen die vast zitten in de tunnel.

Een man deed zijn relaas aan de openbare omroep NHK. "Een deel van het betonnen plafond kwam los toen ik er voorbij reed. Een verpletterde wagen stond in brand. Ik was in paniek. Ik verliet mijn auto en heb een uur gestapt om de uitgang te bereiken."

Na enkele uren zei een woordvoerder van de civiele bescherming dat "wat wij teruggevonden hebben, gelijkt op lichamen, helemaal zwartgeblakerd".

Wegens verder instortingsgevaar werd de reddingsactie opgeschort. Later duiken de hulpdiensten opnieuw de tunnel in.

Mening:
Dit is een tragische gebeurtenis. Het lijkt wel een verschrikkelijke nachtmerrie om in een tunnel te zitten wanneer die instort en brand ontstaat. Als je al het geluk hebt om niet verpletterd te worden moet je nog uit de tunnel raken. Het is echt een erge gebeurtenis.
Ik begrijp wel waarom sommige mensen bang zijn om door tunnels te rijden (bv naar Engeland). Zelf al is de tunnel goed en stevig gebouwd er rust steeds een immense druk op en blijkbaar is die soms teveel. We kunnen nu enkel hopen dat ze nog slachtoffers levend terug zullen vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2012, 15:03
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Japan inspecteert alle verouderde tunnels

De Japanse regering heeft vandaag de inspectie bevolen van alle verouderde tunnels op snelwegen in het hele land. Dat gebeurt naar aanleiding van het instorten van een autotunnel waarbij gisteren zeker negen mensen zijn omgekomen. Het vermoeden bestaat dat een deel van het plafond instortte wegens ouderdom. Veel van de tunnels zijn gebouwd in de jaren '60 en '70 toen de Japanse economie snel groeide.
Uit beelden van verkeerscamera's van de bijna 5 kilometer lange Sasago-tunnel blijkt dat in het midden enkele betonnen platen naar beneden zijn gestort, mogelijk doordat een paar steunpilaren waren verzwakt. Inspecteurs zijn vandaag begonnen met het controleren van drie andere tunnels die gemaakt zijn volgens hetzelfde ontwerp.

Tijdens het onderzoek wordt vooral gekeken naar scheuren in het beton en andere afwijkingen. Ook wordt een akoestische test uitgevoerd, waarbij met hamers op het beton en de metalen delen wordt geslagen. Normaal wordt de tunnel om de 5 jaar gecontroleerd. Functionarissen zeiden dat tijdens de controle in september echter geen akoestische test is uitgevoerd van de metalen delen waarop de betonnen platen rusten.

Datum: 03/12/2012
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...e-tunnels.dhtml

Eigen mening:
Toen ik het nieuws vanmorgen vernam, schrok ik toch wel even. Negen mensen zijn overleden doordat het plafond van een tunnel op hun auto terecht is gekomen. Nu ik dit artikel gelezen heb, verwonderd mij dat niet. De meeste tunnels zijn gebouwd in de jaren ’60 – ’70, het is dus hoogtijd dat deze worden vernieuwd.
De Japanse regering was in september dit jaar ook bezig met het controleren van de staat van de tunnels, maar deze test is dus niet nauwkeurig of niet volledig uitgevoerd geweest. Dit is spelen met de levens van de mensen. Momenteel zijn de inspecteurs drie andere tunnels aan het testen die met dezelfde constructie gemaakt zijn. Dit hadden ze veel eerder en nauwkeuriger moeten doen. Het is net alsof er altijd eerst iets ergs gebeuren, vooraleer men in actie schiet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.