actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2015, 23:15
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Staatsveiligheid kan vrij onze bankgegevens opvragen

Staatsveiligheid kan vrij onze bankgegevens opvragen

De Staatsveiligheid krijgt bij alle banken en financiële instellingen in ons land toegang tot de lijst met alle rekeningen van Belgen, buitenlanders, bedrijven en andere rechtspersonen.
Volgens De Tijd is dit het resultaat van een protocol dat de Staatsveiligheid op 16 november, kort na de aanslagen in Parijs, met de Nationale Bank heeft afgesloten. Ook de buitenlandse rekeningen die Belgen in hun belastingaangifte vermelden, kunnen worden opgevraagd.
Protocol onder vuur
Het Comité I, dat de inlichtingendiensten controleert, neemt het protocol onder vuur in een juridisch advies aan de Staatsveiligheid, aldus de krant. De toezichthouder heeft een kritisch juridisch verslag opgestuurd naar de Staatsveiligheid. Bevoegd minister van Justitie Koen Geens is naar eigen zeggen pas sinds dinsdag op de hoogte. "Ik wil eerst alle informatie krijgen voor ik mijn mening geef", aldus de minister. "Hier zullen zeker parlementaire vragen over volgen."
De vraag is of de Staatsveiligheid via het protocol de controle op de inlichtingendienst omzeilt, aldus De Tijd. In de wet op de bijzondere inlichtingenmethoden moet men immers eerst toestemming vragen aan een toezichtscommissie met drie magistraten als men wil weten welke bankrekeningen iemand heeft. Maar volgens de Staatsveiligheid is dat niet nodig als ze de gegevens opvraagt bij de Nationale Bank, die sinds kort over een centraal register (CAP) beschikt. De Staatsveiligheid houdt vol dat de Nationale Bank sowieso al haar vragen moet beantwoorden, net zoals andere openbare instellingen.(Belga/NS)

Bron: Knack 16/12/15 om 08:34 http://trends.knack.be/economie/bel...mal-635595.html

Mening: Op zich vind ik het normaal dat de staatsveiligheid dit kan. Ik dacht zelfs dat onze overheid daar sowieso toegang tot had. Als dit ons kan helpen om ons land veiliger te maken in deze tijden is het meer dan nodig. Men heeft hier waarschijnlijk ook heel wat redenen voor moeten geven waarom men deze gegevens over alle rekeningen wilde zien. Wellicht zijn er hierdoor al heel wat criminelen opgepakt in verband met IS. Zij moeten uiteraard ook hun geld om wapens te kopen ergens vandaan halen. Ik ben er ook zeker van dat informatie die door de staatsveiligheid kan bezichtigd worden niet wordt gelekt naar buiten toe. Dus je mag wel stellen dat er hier geen vragen moeten gesteld worden over dat deze gegevens privé blijven. Al snap ik wel dat minister Koen Geens hier eerst alle informatie over wil voordat hij zijn mening geeft. Het gaat hier niet over iets kleins.

Laatst aangepast door R*my.DeDoncker : 16th December 2015 om 23:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2015, 07:55
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
In tegenstelling tot Romy vind ik dit niet zo vanzelfsprekend. In dit verhaal worden privacy en veiligheid tegenover elkaar uitgespeeld. Ofwel garandeer je de privacy en weet de Staatsveiligheid minder over onze financiële situatie, ofwel krijgt die wel toegang tot deze gegevens maar wordt onze privacy ingeperkt. Ik stel me vragen bij het nut van deze gegevens voor de Staatsveiligheid. Het lijkt me onlogisch dat de IS al zijn wapens via een traceerbare manier aankoopt. Naar mijn mening gebruiken zij achterpoortjes om onopvallend aan wapens te komen om zo een onvoorziene aanslag te plegen. Natuurlijk begrijp ik Romy wel: we zetten veel op het spel om een aanslag te kunnen voorkomen. Ik vind het een moeilijke situatie, maar zou toch, desondanks mijn vorige tegenargumenten, opteren om de gegevens beschikbaar te stellen voor de Staatsveiligheid met het oog op de garantie van onze veiligheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.