actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2015, 07:41
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Ziekenhuizen sjoemelen voor 3 miljoen euro met dure scans

Veertien Belgische ziekenhuizen sjoemelden voor 3 miljoen euro met de kostprijs van CT-scans. ‘Het minuscule topje van een gigantische ijsberg.’

Bijna 3 miljoen euro vorderde de Belgische ziekteverzekering terug van veertien ziekenhuizen die een jaar lang systematisch sjoemelden met CT-scans van het hoofd en het oor. Het gaat om zorginstellingen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel die verschillende trucs gebruikten.

Sommige voerden een goedkopere scan (van 89 euro) uit, maar rekenden een duurdere (van 189 euro) aan, andere factureerden één controle twee keer. Of het meest spectaculaire: de patiënt laten betalen voor zowel de scan van de boven- als van de onderkaak, terwijl die ontdubbeling totaal niet mag.

'Miniscule topje van een gigantische ijsberg'

‘De inbreuk bleek in sommige gevallen systematisch en intentioneel’, zegt Jo Maebe, directeur bij de Dienst voor Geneeskundige Evaluatie en Controle van het Riziv. ‘In één ziekenhuis werd de facturatie, die elektronisch gebeurt, nadien manueel in de computer bijgesteld.’

Op één instelling na hebben alle ziekenhuizen het verschuldigde bedrag teruggestort, zonder een extra boete te betalen.

Gezondheidseconoom Lieven Annemans (UGent) blijkt allerminst verrast over de resultaten. ‘Dit gaat om het allerkleinste topje van een gigantische ijsberg. Het misbruik in de medische sector is veel groter dan de case die het *Riziv onderzocht.’

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151214_02021685 (geraadpleegd op 15/12/2015)
Mening: Dit artikel verrast me enorm en niet in de positieve betekenis van het woord. 'Gesjoemel' in ziekenhuizen kan toch echt niet. (Ik had tevens niet verwacht dat 'sjoemelen' niet het woord van het jaar zou zijn. Je hoort tegenwoordig niets anders, al ben ik me ervan bewust dat sjoemelen iets van alle tijden is.) Toch vind ik het absoluut niet kunnen dat er misbruik wordt gemaakt in de medische sector. En dat dit dan het allerkleinste topje van een gigantische ijsberg blijkt te zijn, doet mijn mond nog meer open vallen. Misschien ben ik soms iets te naïef, maar ik had nu wel verwacht dat er in de medische sector eerlijker zou worden gehandeld. Dan weer blijkt dat de economie en winst maken het voortouw nemen op de gezondheid, maar vooral op het eerlijk handelen van de mensen. Wat een teleurstelling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.