actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2016, 17:58
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Studie: je eetpatroon kan de wereld redden


Studie: je eetpatroon kan de wereld redden



Een studie aan de universiteit van Harvard maakt hard wat vegetariërs al langer beweren: door minder vlees te eten, kan de opwarming van de aarde afgezwakt worden en kunnen er wereldwijd miljoenen levens gered worden. Dat zou miljarden euro's besparen.


Het onderzoek, dat gepubliceerd werd in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), is het eerste dat zich toespitst op de gevolgen van vegetarisch eten op de wereldwijde gezondheid en milieu.

Wanneer iedereen meer groenten en fruit op het menu zou zetten in plaats van vlees, zullen er tegen 2050 miljoenen doden vermeden worden. Momenteel is onze voedingsketen namelijk verantwoordelijk voor een vierde van de totale uitstoot aan broeikasgassen. Dat zegt Marco Springmann, die meewerkte aan de studie. "Wat we eten, beïnvloedt onze persoonlijke gezondheid en het wereldwijde milieu enorm."

Een dieet waarin meer groenten en fruit vervat zitten, zou die voedselgerelateerde uitstoot met 29 procent kunnen verlagen. Wanneer vlees volledig van het menu geschrapt wordt, stijgt dat naar 63 procent minder uitstoot en een veganistisch dieet elimineert maar liefst 70 procent daarvan.
Besparingen

Behalve het milieu, zal ook de globale portefeuille meer gespaard worden door een plantaardig dieet. De wetenschappers stellen dat dat voedingspatroon wereldwijd 700 tot 1000 miljard kan besparen in de gezondheidszorg. Ook op economisch vlak is een plantaardig dieet voordelig, want de studie berekent dat 570 miljard bespaard zal kunnen worden wanneer het gehalte broeikasgassen naar omlaag gaat.

"We verwachten van niemand dat hij of zij veganist wordt," zegt Springmann, "maar de aspecten in de voedingsindustrie die de klimaatverandering in de hand werken, zijn moeilijk te veranderen en ze vragen om meer dan enkel theoretische aanpassingen. Een gezonder en duurzamer dieet kan een grote stap zijn in de juiste richting." (EK)

Bron:
http://weekend.knack.be/lifestyle/c...time=1458717467

Eigen mening
Ik ben zelf door deel te nemen aan de jaarlijkse actie 'Dagen Zonder Vlees' veel bewuster gaan nadenken over vlees- en voedselproductie. Door de artikels en opinies rond deze campagne te lezen, heb ik een goed beeld gekregen van wat de gevaren van onze huidige voedselproductie en -consumptie zijn voor ons klimaat. Dit beeld is alles behalve rooskleurig. Daarom ben ik ook voorstander van een actie zoals DZV. 40 dagen bewust omgaan met voedsel en voedselverpakkingen. Dit is maar een kleine stap, maar het maakt dat mensen wel degelijk gaan nadenken over wat ze kopen en wat ze eten.
De resultaten van dit onderzoek verbazen me niet. Vleesproductie kost ons enorm veel geld, geld dat we veel beter voor andere doeleinden zouden kunnen gebruiken.
Een aanpassing van ons voedingspatroon is noodzakelijk. Niet enkel omwille van ecologische en economische redenen, maar ook voor onze gezondheid. Als mensen in hun voedingspatroon meer fruit en groenten zouden integreren en minder vlees zouden eten, zetten we al een stap in de goede richting.
Ik vind het wel belangrijk dat men in het artikel ook zegt dat men absoluut niemand wil verplichten om een veganistisch dieet te volgen. Je kan zo'n veranderingen niet opdringen. Bij de jonge generatie zou dit mogelijk zijn, maar de oudere generatie houdt wel van zijn zondagse biefstuk-friet en zal deze niet graag willen opgeven. Wel zouden mensen kleine aanpassingen moeten maken. Want zoals in het artikel gezegd wordt, een theorie zal onze planeet en onze economie niet meer kunnen redden.
Dit is voor een groot deel de taak van de overheid om ons hierbij op het goede spoor te leiden. En om eerlijk te zijn, hier merk ik bitter weinig van...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2016, 22:38
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Je eetpatroon kan de wereld redden

Mijn mening komt overeen met de mening van Janne. Toch denk ik dat het een grote stap is om van een theoretisch kader naar een praktische uitvoering te gaan. Mensen hebben de mond vol van hoe het moet, maar aarzelen om het zelf te doen. Veel mensen kunnen niet zonder hun dagelijks stuk vlees. Onbewust is dat ook verslavend. Nu moet ik wel zeggen dat er steeds meer vegetariërs komen en dat kan ik enkel toejuichen. Persoonlijk ben ik geen vegetariër. Ik een niet heel graag vlees, maar ik eet wel graag vis. Vroeger at ik wel meer vlees en vis dan nu. Nu eet ik gemiddeld twee keer per week vis en één keer per week vlees. Dat vind ik nog wel meevallen in vergelijking met personen die elke dag een stuk vlees of vis op hun bord hebben liggen. Alle beetjes helpen, dus als iedereen op de wereld minstens één vleesloze dat zou invoeren, zij we al veel geholpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.