actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2015, 11:18
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Al 32 producten uit rekken gehaald door foute informatie allergenen

Dit jaar is in ons land al 32 keer een product uit de winkelrekken gehaald omdat het etiket geen correcte informatie over de allergenen weergaf. Zo stond er niet vermeld dat het voedingsmiddel bijvoorbeeld (sporen van) ei, selderij of noten bevatte, schrijft Het Laatste Nieuws maandag.

Sinds december 2014 is Europa heel streng op de allergeneninformatie en gebeuren er meer controles, door het FAVV. Nogal wat producenten blijven echter fouten maken, met terugnames tot gevolg.

Onder meer kruiden, koekjes en couscous moesten uit de rekken gehaald worden en aan consumenten met een allergie werd gevraagd hun aankoop terug te brengen. Dat bezorgt niet alleen de winkels extra werk, vooral voor de producenten is het een dure grap.

In sommige gevallen volstaat een nieuw etiket of een extra stickertje, in andere gevallen moet het artikel vernietigd worden.

bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151123_01984582

mening: In 2015 zijn al 32 artikels uit de rekken verdwenen in België omdat de informatie omtrent allergenen niet klopte op de verpakking. Ik vind het goed dat ze dit doen. Mensen die een allergie hebben voor een bepaald voedingsproduct moeten altijd eerst controleren of ze niet allergisch zijn voor het product. Ze kopen dit dan, veronderstellende dat ze het kunnen eten zonder dat er iets gebeurt. Als dan blijkt dat het niet altijd klopt wat er op zo'n verpakking staat, dan is dat heel gevaarlijk. Mensen met een notenallergie kunnen bijvoorbeeld stikken als ze noten eten. De producenten zullen voortaan wel alle informatie op het product zetten denk ik. Het kost hen namelijk heel veel geld om alle artikelen uit de rekken te halen. Zo worden ze toch een beetje gestraft voor hun fouten want ze spelen toch onrechtstreeks een beetje met mensenlevens.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2015, 18:22
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
In deze tijd waarin iedereen wel ergens allergisch voor lijkt, is het zeker niet slecht dat hier zo streng op wordt toegekeken. Langs de ene kant is het natuurlijk jammer indien het gaat over voedingsmiddelen die maar beperkt houdbaar zijn aangezien deze dan onverbiddelijk vernietigd moeten worden terwijl je er zoveel mensen mee blij zou kunnen maken. Bij droge en langer houdbare producten is dit veel minder erg omdat men vaak met een sticker of nieuwe verpakking al een heel eind voortgeholpen is. Persoonlijk ben ik wel benieuwd of ook de meest logische dingen moeten vermeld worden. Binnenkort eens kijken of op gewone melk ook daadwerkelijk staat: "Bevat koemelk/lactose." want dan begin ik toch te twijfelen aan hoe men de intelligentie van de mensen inschat (wie weet is deze voor mij zo logische informatie niet zo logisch voor andere, mea culpa dan).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.