actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th August 2015, 22:01
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Garnalen en sprot uit Noordzee besmet met plasticdeeltjes

Garnalen en sprot uit Noordzee besmet met plasticdeeltjes

Onze garnalen en sprot uit de Noordzee zijn besmet met microplastics, microscopisch kleine deeltjes plastic, die in de zee belanden door ons eigen toedoen.
Microplastics komen voort uit cosmetica en het wassen van synthetische stoffen. Wanneer we een fleecedeken of –trui wassen, komen er wel duizend microplastics vrij in het water, die vervolgens meteen naar de Noordzee gaan. Uit een onderzoek van ILVO, het Instituut voor het Landbouw- en Visserijonderzoek, blijkt nu dat 63% van onze garnalen en 39% van de sprot uit onze Noordzee besmet is met die microplastics. Het gaat steeds om kleine hoeveelheden microplastics, wat erop wijst dat de beestjes de plastic deeltjes ook zelf kunnen uitscheiden.
Het is nog niet duidelijk wat de impact van microplastics is op het menselijke lichaam. Zo bestaan er momenteel nog geen grenswaarden voor de hoeveelheid microplastics die toegestaan zijn in voedsel, zo meldt het VRT-Nieuws.

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20150811_0...plasticdeeltjes
Datum: 11/08/2015 om 20u01


Mening

Hoe vaak is het al in de media verschenen dat wij, de mensen, ervoor zorgen dat we onszelf op termijn zullen vergiftigen? Nu is weer bekend geworden dat garnalen en sprot uit de Noordzee besmet zijn met plasticdeeltjes. Wat mij wel verontrust is dat er geen grenswaarden bestaan van de toegelaten hoeveelheden van deze stoffen in de gevangen garnalen en sprots. Ik eet persoonlijk heel graag garnalen, moet ik nu bezorgd zijn of niet? In het artikel staat dat de impact op het menselijk lichaam nog niet gekend is. Wat moeten we ons hierbij voorstellen? Zou het kunnen dat deze plasticdeeltjes ervoor kunnen zorgen dat we een hoger risico op bepaalde ziekten/aandoeningen lopen? Kan het vergiftigingsverschijnselen veroorzaken? Wanneer moeten we onszelf ongerust maken? Ik ben blij dat dit artikel verschenen is, op deze manier kunnen mensen voor de zoveelste keer nadenken over hun eigen toedoen aan de ‘vernieling’ van de natuur en zich een beeld vormen van de rechtstreekse gevolgen voor de mens.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.